Критично мислене е умението да анализираш, синтезираш, оценяваш и прилагаш информация, събрана при наблюдение, опит, размишление с цел решаване на проблеми. Или, ако цитираме определението на Робърт Енис, водещ изследовател в областта на критичната мисъл, „Критичното мислене е смислено, разсъдъчно мислене, чиято цел е да решим на какво да вярваме или как да постъпваме.“ (Hunter, 2009)
Как да преподаваме критическо мислене в училище, без да пренебрегваме преподаването на предметно знание? Отговорите на този и други важни въпроси ще намерите в тази статия.
Описание
Един от изследователите по темата обобщава основните моменти на критическо мислене (Klooster, 2001):
- то е самостоятелно – трябва да можем да формираме собствено мнение въз основа на придобити вече знания;
- информацията е начална (не крайна) точка на критическото мислене;
- започва със задаването на въпроси и е ориентирано към решаването на проблеми;
- търси убедителни аргументи, тъй като е възможно да има повече от едно решение, и трябва да се докаже защо предпочетеното твърдение е логично и практично;
- необходимо е обсъждане и оспорване на идеите, за да се усъвършенства собствената позиция.
Ако трябва да обобщим, ученик с критическо мислене стъпва на информация, задава въпроси с цел решаване на проблема, привежда аргументи и ги обсъжда – и на тази база формира собствено мнение.
Карта
Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.
Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.
Измерване
Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.
