Учениците се поставят на мястото на герой от изучавано произведение в ситуация от самата творба.
Социална осъзнатост: Учениците упражняват способността да се поставят на мястото на другия, да разбират по-добре мотивацията на останалите.
Отговорно вземане на решения: Учениците упражняват умението да идентифицират и решават по-успешно проблеми, с които не са се сблъсквали досега.
10- 15 мин. в дискусия по групи от 4-5 души
Откъс от изучавано произведение
Стъпки за изпълнение на дейността
Изберете предварително откъс от изучавано произведение, в които има казус, който изисква решение, например: “Ако бях на мястото на Малкия принц, бих посетил….” или “ако бях на мястото на Рада Госпожина по време на урока, щях да…”
Въведете учениците в дейността и им обяснете, че когато взимаме решение, ние често изхождаме от нашия предишен опит. Тъй като имаме различен опит и идваме от различни места, то затова действаме по различни начини. Кажете им, че ще се опитат да се поставят на мястото на някои от героите в произведение Х, за да разберем повече за самите герои, както и за самите себе си.
Представете хипотетичната ситуация и сценарий, който учениците да разискват. Поставете ги в групи, започнете дискусия или нека пристъпят към написването на текста.
Накрая обсъдете дейността и задайте въпроси от типа:
- Как се почувства, когато трябваше да се поставиш на мястото на (име на герой)?
- Трудно ли ти беше да вземеш решение и да решиш как да постъпиш? Защо?
Възможни варианти за реализиране на дейността:
- под формата на обща дискусия
- под формата на есе/текст със свободен отговор (или друг по Ваш избор)
- дискусия по групи
Учениците могат да напишат есе на тема “Ако бях на мястото на…(избран от тях герой)”