Родителските срещи са прекрасен инструмент за въвличане на семействата на учениците в училищния живот, но тази цел не винаги се постига. Обикновено родителите влизат в клас, сядат на чиновете, слушат какво имаме да им кажем ние, учителите, а след това си тръгват. И вероятно много от тях остават с незададени въпроси или с критки към методите на преподаване, оценяване и възпитание на децата им.
Има и различни срещи с родителите, които истински ги включват в училищната общност: по време на които се водят оживени дискусии и се взимат решения или се дава възможност на присъстващите да “вкусят” от часовете. Именно такава среща иска да организира Светла Илиева – класен ръководител и учител по география и икономика и човек и природа в Спортно училище “Дръстър”, град Силистра.
Тя се сблъсква с липса на доверие от страна на родителите към учителите и начина им на преподаване в един клас на силни индивидуалисти – млади атлети, трениращи групови и индивидуални спортове, които обаче не могат да работят в екип по време на чаовете и да формират сплотена общност. Анализирайки ситуацията и търсейки решение, г-жа Илиева стига до идеята за “Академия 5+” – родителска среща с мисия. Тя си поставя за цел да сплоти учениците и да демонстрира знанията им, разбивайки мита, че в спортните училища не се учи.
В тази статия ще прочетете повече за иновативната родителска среща и ще намерите идеи за дейности, които да приложите, ако тази практика ви хареса.
Визитка на практиката
Име на практиката: “Академия 5+”
Цели:
- да сполоти класа и да покаже на учениците, че те могат да работят в екип;
- да запознае родителите с някои от методите на преподаване в училище;
- да демонстрира знанията на учениците пред семействата им;
Подходяща е за: всички образователни етапи
Необходими материали: презентации, аудиозапис, работни листове, електронни устройства; материали за създаване на макет на клетка: картон, бои, флумастери и цветни моливи; пъзели; микроскопи и микроскопски препарат и други.
ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА
“Академия 5+” е родителска среща, която поставя родителите и учениците в реална образователна обстановка. Участниците преминават през дейности, част от обучението по различните предмети – география, история, английски език, български език, изобразително изкуство, човек и природа, технологии, математика и музика. Целта е родителите да се убедят, че децата работят добре в училище, а използваните в Спортно училище “Дръстър”, град Силистра иновативни подходи са не по-малко успешни от традиционните. Втората цел на учителката е учениците, индивидуалисти с различен темперамент, нрав, силни и слаби страни, да се обединят и да се почувстват като сплотен отбор, в който няма пререкания.
Практиката стъпка по стъпка
Като първа стъпка г-жа Илиева обсъжда идеята си за “Академия 5+” със своите колеги. Среща одобрение и всички заедно се впускат в обсъждане. Планират родителската среща като открит урок в края на учебната година, като предвиждат дейности, в които да участват и децата, и родителите им. За локация избират STEM кабинета на училището, който е просторен и функционален. Вторият момент е представянето на идеята пред учениците. Г-жа Илиева съгласува с тях целите и формата на родителската среща и именно в този разговор се появява предложение репортаж за “Академия 5+” да се излъчи по местната телевизия “Дръстър News”.
След като разполагат с краен срок и имат формат за работа, всички учители подготвят задачите, с които ще предизвикат учениците си (и родителите им) по време на събитието. Заданията не изискват предварителна подготовка от страна на децата, за да се постигне по-висока автентичност на обучението.
“Докато с колегите планирахме задачите, аз подготвях и сценария, няма как без сценарий! Обмислих внимателно каква ще е последователността на учебните предмети, как ще са разположени [работните кътове] в залата и какви думички ще кажем”, споделя Светла Илиева.
Родителите получават покана за предстоящата “Академия 5+” и следва самото реализиране на родителската среща. Тя отнема около един астрономически час: 60 минути, наситени с емоции, знания и предизвикателства.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ
Учебните предмети, заложени в програмата на “Академия 5+”, са география, история, английски език, български език, изобразително изкуство, човек и природа, технологии, математика и музика. Ето и какви дейности са включени:
- “Академия 5+” започва с играта “Прогноза за времето” – забавен начин, по който учениците да покажат в какво настроение са в началото на родителската среща;
- Следват обединени задачи по география и история. За да упражнят географските си умения, петокласниците трябва да намерят парчета от пъзел, разположени в различни части на STEM кабинета. Учениците следват конкретни инструкции – трябва да се ориентират в пространството и да използват познанията си за посоките на света. Пърчетата от пъзела формират Египетските пирамиди и Троянския кон. След като сглобят пъзела, учениците трябва да назоват обектите и да разкажат какво знаят по двете теми, които са изучавали в часовете по история;
Снимка 2. Слайд от презентацията, която се прожектира по време на “Академия 5+”
- За да упражнят уменията си по английски език, петокласниците работят с текст за България, в който има празни пространства. След като запълнят празните места, децата го представят на родителите си;
- Учителката по български език преподава на учениците и изобразително изкуство, затова решава да обедини двата предмета в една творческа и много забавна задача. Учениците трябва да прочетат текст, а след това по него на нарисуват илюстрации. Родителите спонтанно се включват в рисуването и помагат активно на децата, като дават насоки и идеи;
Снимка 3. Ученик показва клетката, която е направил
- Отново следва обединен час – по човек и природа и технологии. Учениците се включват в BioTech Lab, където трябва да приготвят нетраен микроскопски препарат, да работят с микроскоп и да моделират клетка. Това изисква преместване до отделна станция. Родителите следват децата си неотлъчно, защото са многолюбопитни как ще се справят със задачата;
- Предпоследният предмет е математиката. Учениците влизат в станция “Матемагьосници”, в която откриват множество логически задачи. Задачите затрудняват децата, но родителите вече са се отпуснали и с лекота се впускат в още едно предизвикателство. Г-жа Илиева си спомня: “С тази математика наистина всички бяхме омагьосани! Беше много забавно, родителите помогнаха на децата и се създаде много положителна атмосфера”;
- Следва дейността “Крачка към мен”, която цели чрез въпроси за рефлексия да сплоти и буквално да сближи участниците. Един ученик получава списък с въпроси и ги задава на класа (въпросите се отнасят до удовлетвореността от събитието, начина на преподаване в училището, емоциите на децата в настоящия момент и т.н и на тях може да се отговори с “да” или “не”). Всеки, който дава положителен отговор, трябва да направи крачка напред към водещия. Целта е след последния въпрос учениците да са застанали близо един до друг и да видят, че въпреки различията помежду си, изпитват сходни емоции и имат подобни преживявания;
- В края на “Академия 5+” петокласниците изпяват песента “Приятелство”, която са изучавали в часовете по музика. Това изпълнение отбелязва и финала на родителската среща.
Снимка 4. Петокласниците пеят песента “Приятелство”
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ
“Академия 5+” оказва силно положително въздействие върху учениците, учителите и родителите, като в края на събитието трите групи се усещат по-сплотени. Различните учебни задачи и представянето на игровия подход “в действие” повишава доверието на родителите към учителите и това отваря врата към една градивна комуникация между всички членове на общността на класа.
Учениците са предизвикани да излязат извън зоната си на комфорт. В различните предизвикателства те упражняват редица умения – презентиране, работа в екип, креативност, като междувременно прилагат придобитите през учебната година знания.
Родителската среща постига целите си – не само заздравява доверието към учителите, но и сплотява децата. През настоящата година учениците са в 6-ти клас и вече нямат проблем да работят заедно – няма вражди и деструктивна конкуренция.
Свидетелство за положителният ефект на практиката е, че тя ще се реализира отново, този път под името “Академия 6+”.
Снимка 5. Ученици работят по задача, подкрепяни от родители и учители
ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ
Една от най-сериозните трудности пред осъществяването на “Академия 5+” би била липсата на подкрепа от педагогическия екип. “Вярно е, че идеята е моя, но без колегите ми тя нямаше как да се осъществи!”, споделя и г-жа Илиева.
Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.
Автор на статията
Нина Ружина завършва География в Софийски университет “Св. Климент Охридски” и следва Международен алтернативен туризъм в НБУ. До голямата ѝ среща с учителската професия, за която мечтае от дете, работи в сферата на културата и туризма. Част е от възпитаниците на “Заедно в час”, випуск 2016, като в тази роля преподава 2 години в ПГ “Георги Сава Раковски”, гр. Костенец; след това става част от екипа на Заедно в час и подкрепя новите учители по програма “Нов път в преподаването”, сетне отново се връща към мечтата си и до момента е учител в ЧПГДН “СофтУни Светлина”. В prepodavame.bg твори по темите за гражданско образование и права на децата.