Ученици представят туристически атракции от родния град чрез дигитални приложения

Цели по умения и предметно знание:

  • учениците разширяват знанията си по география и история, като проучват значими туристически обекти в родния им град;
  • учениците боравят с различни дигитални продукти и приложения при изработването на рекламни брошури и презентации – Word, Paint, Canva, Power Point, Padlet и Google Earth.
  • учениците анализират и обобщават информация от различни източници;
  • учениците тренират уменията си за работа в екип;
  • учениците развиват презентационни умения при публичното представяне на създадените от тях проекти.

Необходими материали:

  • дигитални устройства с интернет;
  • цветен принтер;
  • мултимедийна техника за презентациите.

43. ОУ „Христо Смирненски”, гр. София, е училище с дългогодишна история и традиции, което същевременно е ориентирано към модерните технологии и съвременните тенденции в STEM и STEAM образованието. В юбилейната си 115-а година то придобива статут на иновативно, като предлага динамични учебни планове с нови и интегрирани учебни предмети. Училището е носител на почетен знак на ДАЗД „Аз гарантирам щастливо детство” в категория „Значима иновация”, а съвсем наскоро е обявено за „Училище на годината” от Асоциацията на Кеймбридж училищата в България.

43. ОУ има свой вестник и химн, както и кът на патрона си Христо Смирненски в централното фоайе. Там е разположен барелеф на поета, случайно открит захвърлен на столична улица, „спасен” и реставриран със средства, събрани от училищната общност. Успешна приемственост в ръководството, много сплотен педагогически екип, мотивирани ученици и ангажирани родители оформят облика на столичното училище.

Г-жа Лидия Златкова-Ристова буквално е отраснала в сградата –  като невръстно дете придружава майка си, която преподава там, после завършва училището и накрая се завръща там в ролята на учител по компютърно моделиране и информационни технологии.                     

В статията г-жа Ристова ни разказва как помага на шестокласниците да опознаят града си, докато усъвършенстват дигиталните си умения. Тя работи в тясно сътрудничество с колежката си Силвия Маринова, с която съвместно обучават групите от паралелката по информационни технологии и английски език.

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Учебният план на паралелката с профил информационни технологии и английски език включва изучаването на STEM компютърни науки, дигитални приложения и умения и компютърни науки в прогимназиален етап. Г-жа Ристова и г-жа Маринова сами са разработили темите на новите учебни предмети. Още от 5. клас те ежеседмично възлагат на децата разнообразни проекти. Добрата практика, описана в тази статия, представлява естествена поредна стъпка от този процес.

Г-жа Ристова се вдъхновява за проекта, след като в неформални разговори с децата установява, че те изобщо не познават града, в който живеят. „Претоварени са с най-различни ангажименти, нямат време да опознаят столицата, дори и да искат. Затова реших да съчетая полезното с приятното. Работила съм в сферата на туризма и все ме теглят проекти, свързани с география и туристически обекти.”, споделя тя. Нужно е само да спомене на колежката си г-жа Маринова за идеята и веднага получава подкрепата ѝ.

Двете провеждат заниманията по дигитални приложения и умения на 6 “в” клас, който си “делят”. Г-жа Ристова определя сътрудничеството помежду им като един от най-големите плюсове на работата ѝ в училище: „Г-жа Маринова е абсолютен диамант, аз съм по-творческата половина от екипа ни, а тя – по-техническата. Допълваме се чудесно”.

Двете учителки решават да възложат на учениците си да представят различни тематични маршрути из столицата, като използват изучаваните дигитални приложения. В 6. клас е сериозно застъпена темата за авторското право и това определя подбора на информацията и снимковия материал като ключов момент от проекта. Шестокласниците създават дигитални проекти за 14 тематични маршрута в София в съответствие с изискванията за спазване на авторското право.

СТЪПКА 1 – ПРЕДВАРИТЕЛНА ПОДГОТВКА

Подготвителният етап отнема на учителките около седмица. В рамките на няколко срещи те избират 14 интересни заглавия на маршрути, които представят столицата по малко по-нестандартен начин. Броят им съответства на броя на децата в класа, които са 28, т.е. върху всеки маршрут ще работи екип от двама ученици. 

Темите, на които се спират г-жа Ристова и г-жа Маринова, са: „10 кадъра от София”, „Археолозите разказват”, „Бояна – НИМ – разходка през времето”, „В полите на Витоша”, „Покори Витоша за ден: Боянска църква и Боянски водопад”, „Градска паркова култура – Борисова градина”, „Литературен тур в София”, „По времето на княз Александър I”, „Религиозна толерантност в сърцето на София”, „За ценители на уличното изкуство”, „Пеша в сърцето на София”, „По следите на минералната вода”, „Разходка през времето в София” и „Скритите съкровища на София”. Всеки маршрут включва между 6 и 13 атрактивни туристически обекта в столицата.

С цел допълнително да провокират детското въображение, учителките изработват Canva шаблони към всяка задача, които включват темата, вдъхновяващ цитат, обосновка за избора, списък с обектите, любопитни факти, съвети към туристите и няколко снимки. Последната част от предварителната подготовка е формулирането на указания и критерии за успешна реализация на проекта, отново визуализирани с помощта на Canva.

СТЪПКА 2 – СЪЩИНСКА РЕАЛИЗАЦИЯ

Първата задача от същинския етап на практиката е разделянето на децата по двойки в 14 екипа. Някои от отборите се формират от само себе си, а останалите определя г-жа Ристова. Всяка двойка шестокласници получава индивидуален шаблон за един от маршрутите, на гърба на който са и указанията за работа.

При представянето на задачата пред класа двете учителки изрично наблягат на нуждата от цитиране на източници и използване на свободни от авторски права снимки или от личен архив. Също така представят изискванията за финалното публично представяне – текстът на дигиталната презентация трябва да се състои от основните акценти и да служи само като подсказка. Презентиращият трябва да говори свободно на зрителите, без да чете.

Отборите имат на разположение около три седмици, за да проучат и систематизират информация за обектите, да подберат снимков материал, да подготвят представянето на маршрута чрез Padlet, Canva, Google Earth или Power Point, да изработят рекламна брошура с Word, Paint или Canva и да репетират публичното презентиране. С цел да насърчат ученическата самостоятелност и оригиналност, учителките предоставят пълна свобода при избора на приложенията за работа, проектирането на дизайна и разпределението на ролите вътре в екипа.

222 Prepodvame.bg in blog visuals

Шестокласниците работят както на място в училище, така и в извънучебно време. Като източник на информация използват библиотеки и достоверни онлайн ресурси. Те с лекота могат да определят доколко е благонадежден определен сайт, тъй като темата за медийната грамотност е сериозно застъпена в досегашното им обучение. Слайдът с позоваване на използвани източници е задължителен за децата и нито един отбор не го пропуска.

Междувременно учителките изработват плакат с всички 14 шаблона на задачите и указанията, който да бъде окачен на дъската преди и по време на представянето, така че зрителите да могат да се ориентират по-добре какво предстои да се случи.

111 Prepodvame.bg in blog visuals

СТЪПКА 3 – ПУБЛИЧНО ПРЕДСТАВЯНЕ

По щастливо съвпадение в края на април 2023 г., когато проектите на учениците от 6 “в” клас са готови, 43. ОУ „Хр. Смирненски” посреща представители на училища-партньори по Национална програма „Иновации в действие” на МОН. Като част от богатата програма с демонстрации гостите посещават и публичното събитие „Обиколка на София”.

Г-жа Ристова е определила реда на изява на екипите, рекламните брошури са разпечатани и по време на презентациите са на разположение на зрителите за допълнителна информация. Шестокласниците самостоятелно са репетирали представянето на маршрутите си и са проиграли боравенето с техниката, така че да няма засечки по време на официалното събитие. Благодарение на тази сериозна подготовка учениците преодоляват притеснението си и публичната изява минава гладко и според предварителния план. Учителките, младите презентатори и гостите остават доволни.

Освен с нов поглед към родния град, учениците се сдобиват и с готов дигитален продукт, който могат екипно да надградят и да използват при участието си в традиционните за 43. ОУ „Хр. Смирненски” състезателни форуми – Национален есенен турнир „Джон Атанасов” и Олимпиада по информационни технологии.

Проектът „Обиколка на София” успява да излезе извън рамките на 43. ОУ „Хр. Смирненски” и по още един начин – по-късно през учебната година г-жа Ристова представя проекта на шестокласниците в рамките на обучителен модул „Добри практики в прилагането на STEM уроци в училищна среда“ по време на тренинг за учители по ИТ на тема „Ролята на информатиката и информационните технологии в STEM обучението“, организиран от РУО София-град.

ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТАЗИ ПРАКТИКА?

Учениците приемат инициативата като нещо много по-значимо от стандартен учебен проект. В желанието си да се справят успешно, те лично минават по маршрутите (каквато е и тайната цел на техните учителки) и сами правят снимки на обектите, за да спазят изискванията на авторското право. След публичното представяне децата споделят колко много им е харесало да обикалят София и да я откриват като туристическа дестинация.

Шестокласниците работят задълбочено върху извличането и сортирането на информация от различни източници. Успяват да демонстрират креативност и собствен почерк при създаването на дигиталните продукти. Проявяват сериозно отношение към подготовката за устната презентация и съобразителност при разпределянето на ролите в съответствие със силните си страни. В някои екипи двамата участници се редуват да говорят пред публиката, а в други по-притеснителният отговаря за смяната на слайдовете, докато по-склонният към публична изява презентира. Гостите на събитието остават впечатлени от атрактивното и същевременно професионално издържано представяне на столицата.

Практиката помага и за ефективното приобщаване на нов ученик в класа. Когато той става част от паралелката, съучениците му вече имат утвърдени приятелски групи и неформални роли. Детето има по-нестандартни интереси и светоглед и първоначално остава по-скоро изолирано от групата. При изпълнението на проекта г-жа Ристова целенасочено го слага в екип с негов съученик, който е дружелюбен, добросърдечен и готов да оказва помощ. В хода на работата двамата по естествен път се сближават и стават приятели.

Към момента практиката вече има свое продължение. От тази учебна година г-жа Ристова е част от 33. ЕГ „Св. София”, където преподава икономика и туризъм на ученици от 10. и 11. клас с профил „Екскурзоводско обслужване”. Гимназистите от 11. клас са получили същите маршрути като проектна задача, но предвид бъдещата им професионална сфера, те трябва допълнително да разработят беседа и да добавят туристическа анимация към крайния продукт.

Не на последно място, творческият екип между г-жа Ристова и г-жа Маринова продължава да бъде активен. Макар и двете учителки вече да работят в различни училища и с различна възраст ученици, те все още обменят идеи и опит и си помагат взаимно с каквото могат.

Ако сте се вдъхновили да насърчите децата във вашия клас да опознаят атракциите на родния си град, докато затвърждават знанията си и развиват уменията си, не се колебайте да приложите практиката на г-жа Ристова и г-жа Маринова. А ако искате да се заредите с допълнителни идеи, прочетете как седмокласници отправят атрактивна виртуална покана за екскурзия в България на чужденци или как ученици представят своя роден град в миналото и днес чрез интегрирани уроци.

Източници:

  1. Саръстова, Н. (2023). Как учениците от с. Бата казват „Добре дошли в България” с виртуална покана за екскурзия? Prepodavame.bg
  2. Даскалова, М., Господинова, З., Борисова, Д. (2023). Проектнобазирано обучение: „Моят роден град в миналото и днес”. Prepodavame.bg

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.