Учениците разглеждат в група откъс от дадено произведение без експлицитна помощ от учителя.
Управление на взаимоотношения: учениците вникват в учебното съдържание като един екип
Вземане на отговорни решения: заедно достигат до отговорите на литературни въпроси
Един учебен час в групи по 5-6
Без допълнителни материали
Стъпки за изпълнение на дейността
Предварително определете откъса от произведението и темата, която учениците ще разглеждат.
Обяснете, че Сократовите беседи са дискусии водени от учениците, при които участниците си помагат взаимно в тълкуването и анализа на даден текст. “Целта е заедно да положите усилие, да си помогнете един на друг при изследването на текста.”
Обсъдете с групата опорните точки и някои от стъпките на работа. Обяснете им, че във всяка група ще има един модератор, който задава въпроси и се уверява, че редът на говорене се спазва. Уверете се, че всички са запознати с правилата на дискусията. Най-добре моделирайте начина, по който учениците могат да дискутират.
Припомнете следните правила за ефективно изслушване:
- Решете да слушате другия
- Оставете настрана своите интереси
- Бъдете любопитни
- Изслушайте идеята на другия докрай, преди да коментирате
- Бъдете търпеливи и спокойни
- Спазвайте реда на говорене
Напишете или визуализирайте някои от въпросите за дискусия (можете да включите и въпроси от следващи уроци, за да загатнете за материала, който ще вземете), например:
Какви чувства изпитва героят в “На прощаване”?
За учениците визуализирайте и следните стъпки за работа.
- Прочетете откъса от произведението (учениците четат индивидуално или някой чете на глас за всички).
- Обсъдете въпросите от дъската.
Уверете се, че учениците са наясно с времевите ограничения за работа.
Докато траят дискусиите по групи наблюдавайте отблизо всяка група и се убедете, че всеки ученик участва активно и модераторът се справя успешно със задачата си.
След края на отделните дискусии обсъдете с целия клас въпросите отново и обобщете как са се чувствали по време на дейността.
Направете разбор на дейността заедно с учениците, като включите следните въпроси:
- Как според вас премина дискусията във вашата група?
- Спазвахте ли правилата за активно изслушване?
- Достигнахте ли до общи отговори и заключения?
- Беше ли ви полезна дискусията?
Възможно е някои от участниците не изслушват останалите/да има конфликт в малката група, за да избегнете подобни ситуации, съветваме да съобразите следното:
- изтъквате ясни правила за комуникация в групата (активно изслушване на другия, уважение, изчакване на реда)
- моделирайте позитивна комуникация в групата
- уверете се, че средата е спокойна и децата са подготвени за дейността, можете да пуснете релаксираща музика за фон
- избягвайте да групирате участници, ако помежду им вече има съществуващ конфликт
- включете във всяка група поне един ученик, за който знаете, че открито ще сподели, ако има проблем и такъв, който винаги ясно разбира инструкциите и може да насочи останалите при нужда
- комбинирайте ученици, които имат затруднения заедно с такива, които са по-уверени и биха ги подкрепили
Посъветвайте учениците да проведат дискусия по даден въпрос със семейството си и след това да рефлектират по опорни въпроси:
- Какво беше лесно/трудно в дискусията?
- Как се чувствах по време на дискусията?
- Какво научих от дискусията?
- На какви други теми бих искал/а да водя дискусия със своето семейство?