Сократова беседа

Учениците разглеждат в група откъс от дадено произведение без експлицитна помощ от учителя.

Управление на взаимоотношения: учениците вникват в учебното съдържание като един екип

Вземане на отговорни решения: заедно достигат до отговорите на литературни въпроси

Един учебен час в групи по 5-6 

Без допълнителни материали

Стъпки за изпълнение на дейността

Подгответе

Предварително определете откъса от произведението и темата, която учениците ще разглеждат.

Въведете

Обяснете, че Сократовите беседи са дискусии водени от учениците, при които участниците си помагат взаимно в тълкуването и анализа на даден текст. “Целта е заедно да положите усилие, да си помогнете един на друг при изследването на текста.”

Обяснете

Обсъдете с групата опорните точки и някои от стъпките на работа. Обяснете им, че във всяка група ще има един модератор, който задава въпроси и се уверява, че редът на говорене се спазва. Уверете се, че всички са запознати с правилата на дискусията. Най-добре моделирайте начина, по който учениците могат да дискутират.

Припомнете

Припомнете следните правила за ефективно изслушване:

  • Решете да слушате другия
  • Оставете настрана своите интереси
  • Бъдете любопитни
  • Изслушайте идеята на другия докрай, преди да коментирате
  • Бъдете търпеливи и спокойни
  • Спазвайте реда на говорене



Дискутирайте по групи

Напишете или визуализирайте някои от въпросите за дискусия (можете да включите и въпроси от следващи уроци, за да загатнете за материала, който ще вземете), например:

Какви чувства изпитва героят в “На прощаване”?

За учениците визуализирайте и следните стъпки за работа.

  • Прочетете откъса от произведението (учениците четат индивидуално или някой чете на глас за всички).
  • Обсъдете въпросите от дъската.

Уверете се, че учениците са наясно с          времевите ограничения за работа.

Докато траят дискусиите по групи наблюдавайте отблизо всяка група и се убедете, че всеки ученик участва активно и модераторът се справя успешно със задачата си. 

Обобщете

След края на отделните дискусии обсъдете с целия клас въпросите отново и обобщете как са се чувствали по време на дейността. 

Направете разбор на дейността заедно с учениците, като включите следните въпроси:

  • Как според вас премина дискусията във вашата група?
  • Спазвахте ли правилата за активно изслушване?
  • Достигнахте ли до общи отговори и заключения?
  • Беше ли ви полезна дискусията?

 

Възможно е някои от участниците не изслушват останалите/да има конфликт в малката група, за да избегнете подобни ситуации, съветваме да съобразите следното:

  • изтъквате ясни правила за комуникация в групата (активно изслушване на другия, уважение, изчакване на реда)
  • моделирайте позитивна комуникация в групата
  • уверете се, че средата е спокойна и децата са подготвени за дейността, можете да пуснете релаксираща музика за фон
  • избягвайте да групирате участници, ако помежду им вече има съществуващ конфликт
  • включете във всяка група поне един ученик, за който знаете, че открито ще сподели, ако има проблем и такъв, който винаги ясно разбира инструкциите и може да насочи останалите при нужда
  • комбинирайте ученици, които имат затруднения заедно с такива, които са по-уверени и биха ги подкрепили

Посъветвайте учениците да проведат дискусия по даден въпрос със семейството си и след това да рефлектират по опорни въпроси: 

  • Какво беше лесно/трудно в дискусията? 
  • Как се чувствах по време на дискусията? 
  • Какво научих от дискусията? 
  • На какви други теми бих искал/а да водя дискусия със своето семейство?

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Вземане на решение при зададен контекст
Критично и аналитично мислене

Вземане на решение при зададен контекст

Тази стратегия надгражда достигнатото ниво на критическо мислене, като фокусира учениците в посока да вземат решение, давайки тежест на определени аргументи според зададения контекст. Например,

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали