Учениците избират тема от изучаваните произведения, която да обсъждат в часовете по литература. Темите са свързани най-вече с тяхното ежедневие и проблемите на юношеската възраст.
Самоосъзнатост: учениците обогатяват и обвързват собствения си опит с този на герои от изучавани произведения
Самоуправление: анализират и усвояват нови стратегии за справяне с проблеми от ежедневието им.
15 – 20 мин. обща дискусия
Без допълнителни материали
Стъпки за изпълнение на дейността
Обсъдете предварително с учениците теми, които биха били интересни за тях. Помолете ги да напишат на лист избрана от тях тема, като им дадете пример, който да е обвързан с някое от изучаваните произведения, например: “изразяване на силни емоции и чувства при трудни събития.” Съберете предложенията на учениците и ги запазете.
Изберете тема и пристъпете към работа. Обсъдете с учениците темата и ги попитайте следните въпроси:
- Сблъсквали ли сте се с (избрания проблем) във вашето ежедневие?
- По какъв начин сте се справяли с (избрания проблем)?
- Откривате ли този проблем в това произведение? Ако да, то къде го откривате?
- По какъв начин героят/героите се сблъскват с проблема в тяхното ежедневие?
- Как се справят с предизвикателствата? Какви емоции изпитват?
- Смятате ли, че героят се справя с тези предизвикателства по здравословен/продуктивен начин?
Възможно е учениците да напишат писмен отговор на въпросите, ако се притесняват да споделят отговора си пред всички.
Учениците могат да проведат разговор с член на семейството по избраната тема, използвайки опорните въпроси.