Пет грешни разбирания за приобщаването на деца със СОП

Приобщаващото образование е обвързано с продължителен процес на промяна и подобряване на образователните институции, така че те да бъдат готови да посрещнат всички ученици, като им осигурят достъп до обучителния процес и възможност за развитие. То променя и адаптира образователната система, така че тя да бъде достатъчно гъвкава да приеме всяко дете, вместо да се опитва да промени детето така, че то да се вмести в системата.

Като сравнително нова философия и начин на мислене приобщаващото образование се изправя пред редица предизвикателства. Сблъсква се както с неприемане на различието, така и с някои погрешни схващания за неговата същност, които като общество е крайно време да преодолеем.

Настоящата статия ще ви представи 5 погрешни схващания за приобщаването на деца със СОП. Селектирахме ги след проведено от екипа ни проучване в началото на годината относно нагласите към приобщаващото образование на педагогически специалисти от цялата страна.

1. Приобщаващото образование е само за децата със специални образователни потребности

Погрешно е разбирането, че приобщаващото образование е само за децата със специални образователни потребности – то е също така и за всички останали деца в групата или класа, които изграждат подкрепящата среда за “различното” дете. Необходимо е да подкрепим и всички родители, така че процесът на приобщаване да се реализира на повече нива. Когато всички страни се чувстват сигурни в това, което правят, когато приемат различието и искат да го подкрепят, добрите резултати ще дойдат бързо.

 „Приобщаващото образование е процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик и на разнообразието от потребности на всички деца и ученици чрез активиране и включване на ресурси, насочени към премахване на пречките пред ученето и научаването и към създаване на възможности за развитие и участие на децата и учениците във всички аспекти на живота на общността“. /Наредба за приобщаващото образование/

Децата със СОП се нуждаят от помощ, за да се включат в обучителния процес, но от подкрепа се нуждаят и децата в риск, децата с хронични заболявания, децата с изявени дарби. От подкрепа се нуждае всяко едно дете – в определен момент или всеки ден; периодично или ежечасно. И именно това е целта на приобщаващото образование – да подкрепи всяко дете.

2. Приобщаването на деца със СОП: “Това няма как да стане!”

Когато говорим за приобщаване на дете с различни нарушения, много често стартираме същинската дейност, като сами не вярваме, че ще се справим.

С повече информираност, добра подготовка, постоянен диалог и вътрешна мотивация фразата “Това няма как да се случи!” може да остане в миналото. От години деца със СОП се обучават в общообразователна среда и всички, които са опитали истински да подкрепят различните възможности, могат да потвърдят, че приобщаването на децата със СОП не е мисия невъзможна. Понякога успехът просто изисква повече време и винаги е обвързан с потребност от положителни нагласи, позитивно мислене и толерантен начин на приемане на ситуацията и потребностите. 

3. Подкрепата на деца със СОП се предоставя само от ресурсните специалисти 

Изключително погрешна практика е да вярваме, че подкрепата на децата със СОП се реализира само от ресурсен учител, логопед, психолог или друг специалист. Допълнителната подкрепа за личностно развитие се реализира от екип за подкрепа за личностно развитие, в който са включени както ресурсни специалисти, така и общообразователни учители. Всеки един от тях подпомага детето през призмата на своите компетентности. Когато усилията са синхронизирани и обединени, водят до по-високи и по-трайни резултати.

Това, че детето получава допълнителна подкрепа и с него работи ресурсен учител, не отменя ангажиментите на общообразователните учители. Те имат своите отговорности към “различното” дете, както и към всички останали. Ресурсният учител не измества педагога в клас, той го подпомага. Двамата може съвместно да направят необходимите адаптации на средата и учебното съдържание, така че ученикът със СОП да участва в час с подходящи дейности, съобразени с неговите възможности. 

4. Приобщаването на деца със СОП възпрепятства обучението на останалите деца в групата или класа

Все още на ученика със специални образователни потребности се гледа като на дете, което пречи в клас. Водещ е етикетът: “Той е СОП.” – изречение, което снизходително си позволяват да използват както деца, така и учители. Неовладяното на моменти поведение може да предизвика продължителна драма, а неумението за справяне със ситуацията е повод за отказ да се работи с конкретното дете или дори за смяна на работното място от страна на някои педагози. Но бягството от проблемите никога не е било решение, защото те рано или късно ни застигат отново. 

Ако обаче успеем да избягаме от страха от провала, ако преодолеем някои свои негативни нагласи към различието и ако се научим да търсим подкрепа, точно както се нуждаят от такава нашите различни ученици, тогава нещата биха изглеждали доста по-добре.

Присъствието на дете със СОП в групата или класа има ползи както за самото дете, така и за всички останали. Децата израстват в среда, в която различието е прието. Овладяват ценности като търпение, емпатия, толерантност. Могат да затвърдят знанията си като помагат на другите и не на последно място: учат се да бъдат добри.

5. Обучението на деца със СОП ще се реализира по-добре в специални училища и специализирани институции

Често, когато търсим мнение сред педагогически специалисти за същността и предизвикателствата на приобщаващото образование, долавяме една носталгия по отминали времена, когато всички деца, които срещат затруднения и не се вписват в държавните образователни стандарти, са се обучавали в специално обособени помощни училища. За съжаление този дискриминационен привкус трайно е заседнал в нашата образователна система и почти не намалява през последните години, когато говорим за приобщаващо образование. 

Странно е, че много често общообразователните учители споделят, че не са достатъчно квалифицирани и подготвени да подкрепят децата със СОП, но в същото време имат категорично компетентно мнение, че за “различните” деца е най-добре да се обучават в специализирани институции.

Има нещо парадоксално в това, но причината е свързана най-вече с многото предизвикателства пред съвременните учители. Невъзможността да се справят с всички тях в настоящите условия води до това предизвикателствата на приобщаването вместо да бъдат успешно прескочени, просто да останат неефективно заобиколени.

А междувременно учениците със СОП са сред нас и имат право на образование като всички останали деца. По-различните им възможности не трябва да са повод да растат в изолация, но специфичните им потребности имат нужда от подкрепа и цялото ни общество трябва да търси начини тя да се реализира реално в училище и извън него. Приемането на различието трябва да е обвързано не само с присъствие, а с включване и участие, гарантиращи значимост, пълноценност и реализация.  

Източници:

Приобщаващо образование

Пет общи мита за приобщаващото образование

Как децата със специални образователни потребности да се приобщят в общообразователното училище?

Наредба за приобщаващото образование

 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.