Учебната година е към края си, а след като приключим с учебниците, изходните нива и годишното оценяване, най-накрая имаме време, което да прекараме на спокойствие с децата. Да направим равносметка за свършеното през годината, да положим целите си за следващата година и просто да се забавляваме заедно.
В настоящата статия сме събрали 5 креативни идеи за подобаващ финал на учебната година. Дейностите за края на учебната година са идеални за последните дни в класната стая, а с лека адаптация някои от тях могат да послужат и за летен проект, който да поддържа въображението на децата.
Креативни дейности за края на учебната година
Нещотърсачи
Вдъхновена от обичаната героиня Пипи Дългото Чорапче, задачата “Нещотърсачи” е чудесен начин за рефлексия и почивка в края на учебната година. Темите на търсенето могат да бъдат най-различни или съобразени с интересите и индивидуалните характери на вашите ученици.
Всичко, което е необходимо, е да снабдите децата с химикал и работен лист с предварително написани от вас цели за търсене (различни за всяко дете или еднакви за няколко от децата).
Например за темата “Приятелство” задачата може да бъде да намерят приятел, който има котка, приятел, който пее хубаво, приятел, който може да направи 30 коремни преси и т.н. За темата “Природа” можете да излезете на двора и да възложите на учениците да намерят няколко различни вида листа, конкретен брой камъчета или дърво, чието стъбло се обикаля с поне 10 стъпки.
Използвайте “Нещотърсачи” в края на учебната година като дейност за изграждане на общност, а не като състезание. Поощрявайте децата да си помагат взаимно – всички са победители, ако работят в екип и се справят с целите си. След приключване на заниманието може да поседнете на сянка, да похапнете и да обсъдете находките си.
Летен календар с еднодневни активности
Разбира се, всички очакваме ваканцията с голямо нетърпение. Но за децата и особено за по-малките ученици е добре през дългата почивка да са ангажирани с нещо, което им помага да не забравят всичко научено. Един от начините да им осигурим достатъчен брой такива задачки е Календарът с ”активности за един ден“.
За да го подготвите, просто осигурете на всяко дете копие от празен календар с летните месеци и съберете с класа си идеи за мозъчна атака. Мислете заедно за кратки дейности (или въпроси), с които да поддържат математическите си умения. Например да преброят и запишат общия брой обувки в къщата, да измерят периметъра или площта на някоя от стаите… И, разбира се, да изчислят: ако автомобил пътува със 100 км. в час, за колко време ще стигне до морето?
Запишете с учениците подобни идеи в календара и им задайте за изпълнение през лятото определен брой от тях. Децата трябва да отбелязват всяка отметната задача с кръстче, а може да помислите и за някакъв вид “доказателство” за изпълнението й. Така всеки ученик ще има какво да прави в колата, докато пътува за село, или когато дъждът не позволява да се ходи на плаж.
Създайте книга със спомени за най-добрите моменти от годината
Друго любимо занимание за края на учебната година е създаването на книга със спомени, която да събере всички забавни моменти, които сте имали с класа си. За целта може да използвате празен бележник или тетрадка, или пък да си направите шаблон от десетина страници, който да разпечатате и раздадете на всеки ученик.
Помолете децата да си припомнят дните от изминалата учебната година. Направете дискусия, като задавате насочващи въпроси. Например:
- Как започна учебната година?
- Какво си мислеше тогава?
- Кой е най-любимият ти момент?
- Какво беше супер през учебната година?
- С какво ви изненадаха или впечатлиха приятелите ви от класа през тази година? – Постарайте се да съберете спомени за всеки ученик и бъдете в готовност да споделите личните си впечатления в случай на нужда.
- Кои са най-важните неща, които научи в училище тази година?
- С какво ще запомниш годината?
Имайте предвид, че подобни въпроси вероятно ще затруднят децата и е добре в случай на неловко мълчание да споделите своя отговор: “Аз например ще запомня тази учебна година с ……..”. След като приключите частта с обсъждането, предвидете време за писане, рисуване и украсяване. Може да си организирате публично представяне или литературно четене. Във всеки случаи не забравяйте да разгледате и похвалите готовите книги за спомени, за да могат авторите им с гордост да ги занесат у дома.
Съберете целите си с Летен буркан
Летният буркан е активност за края на учебната година, с която ще помогнете нае децата да си поставят цели за предстоящото лято.
Раздайте на всяко дете бял лист хартия и му помогнете да нарисува върху него очертанията на голям празен буркан. След това помолете учениците да си помислят за лятната ваканция, да помечтаят за хубавите неща, които искат да им се случат, и да набележат какво искат да постигнат (може да нарисувате на буркана етикет, който да съдържа списък с целите). Нека всяко дете нарисува по една малка картинка, която да символизира съответната цел или желание – например книга, ако целта е прочитане на всички книги от списъка със задължителната литература, мидичка, ако желанието е почивка на морето и т.н. Дайте време на учениците да напълнят бурканите си.
Важно е рисуването да бъде съпроводено или последвано от обсъждане и представяне на бурканите. Закачете рисунките на стената в класната стая, а когато всички отново се съберете през септември – разгледайте ги и оградете целите и желанията, които сте постигнали и изпълнили.
Вмъкнете математиката в Космическо нашествие!
Най-добрият вид математически дейности са онези, които са толкова забавни, че не се усещат като математика. Играта “Космическо нашествие” е точно такава и представлява един добър начин в края на годината или през лятото да ангажирате учениците, упражнявайки кратни и прости числа.
Дейността е за работа по двойки и се играе с хартиени пулчета и карта с числата от 1 до 100, които лесно може да изработите сами (за ориентир, вижте снимката по-горе!). Ще ви е необходим още зар с 12 страни, спинър или някакъв друг метод за генериране на случайни числа в диапазона 3-12 (може да използвате и сайт, например random.org). Предварително ще трябва да разположите на картата и черните дупки – места, които не могат да бъдат завладявани.
Ето и как се играе Космическо нашествие:
- Играчите си избират с кой цвят ще играят, разделят си хартиените пулчетата (по 100 на човек) и решават кой да започне пръв;
- Играч 1 завърта тегли число, след което поставя свой космически кораб (пулче) върху това число и всички негови кратни числа. Играч 1 вече притежава всички тези квадратчета;
- Играч 2 идва на ход. Той също тегли число и завладява кратните му. Ако негов космически кораб трябва да кацне в пространство, собственост на Играч 1, Играч 2 го завладява (купчините пулчета на често заеманите пространства ще се издигат над цялата игрова карта);
- Черните дупки не могат да се притежават и поглъщат корабите;
- След като и двамата играчи са били на ход, започва следващият кръг. Играта приключва след 10-ия кръг или когато някой играч свърши корабите си;
- Победител е играчът, който е завладял най-много територии!
За да адаптирате играта, може да опитате някои вариации, например да използвате по-голям или по-малък брой пулчета или територии, да позволите на играчите да поставят допълнителни черни дупки или пък да играят без черни дупки, да забраните “повторното завладяване” и т.н.
Бонус практика: Откриване на личните ценности (за прогимназиален и гимназиален етап)
Когато търсим как да ангажираме учениците, е добре да помислим за личните им интереси и да им предложим дейности, свързани със собственото им развитие в реалния живот след училище. Практиката се състои в задача, в която учениците подреждат по важност твърдения, свързани с личните им ценности, и след това разсъждават върху онези, които означават най-много за тях. Прочетете повече в статията за практиката “Откриване на личните ценности”.
Бонус практика: Татуировка за смисъла в живота (за гимназиален етап)
Ако ще създавате татуировка за онова, което има най-голямо значение за вас в живота, как ще изглежда тя?
С този въпрос можете да започнете практиката за себерефлексия “Татуировка за смисъла на живота”. Краят на учебната година е подходящо време за ангажиране на децата с теми са собствените им ценности, цели и лични уроци. Тази практика може да се използва в часовете по английски и български език, литература, философия, а защо не и по други предмети. Учениците трябва да попълнят работни листове с размишления по темата, след което да ги споделят по двойки или с целия клас. Прочетете инструкции в статията за практиката “Татуировка за смисъла на живота”.
Бонус практика: Вълшебната пръчица
Как да накараме децата да работят ефективно в края на учебната година, когато те вече са се настроили за дълго чаканата лятна ваканция? Това е добър период, в който може да опитаме нови дейности, свързани едновременно с развитие на социално-емоционални компетентности и предметно знание. Когато ангажираме учениците с дейност, която може да им е полезна за живота извън училище, те са много по-склонни да съдействат. За изпълнение на практиката, учениците имат за задача да съставят писмено описание на идеалния според тях свят и за това как биха могли да допринесат за създаването на този свят. Прочетете детайли в статията за практиката “Вълшебната пръчица”.
Работни листове за края на учебната година
Представяме ви няколко работни листове за края на учебната година, налични за изтегляне и директно използване в prepodavame.bg. Приложете ги в класната стая с ученици от всички образователни етапи. Работните листове са подходящи за часовете по български език, час на класа и за заниманията, част от ЦОУД.
Работен лист: Въпросник за края на учебната година
Умението за извличане на уроци и изводи от преживяванията е важен елемент за развитието на учениците. Този работен лист е подходящ за индивидуална рефлексия в края на учебната година. С помощта на въпросите за новостите, предизвикателствата и спомените, децата могат да откроят за себе си най-ценните си уроци и моменти. Чрез него те упражняват умението си да отговарят целенасочено и кратко на въпорос и да аргументират отговора си.
Можете да използвате работния лист във всички образователни етапи – можете да го отпечатате или споделите на екран. Изтеглете работния лист “Въпросник – рефлексия в края на учебната година”.
Работен лист: Най-добрите ти моменти
Това е още един работен лист за края на учебната година, подходящ за индивидуална рефлексия на учениците в края на учебната година. Този път вместо да отговарят на въпроси, учениците описват с рисунка четирите най-значими за тях моменти от изминалата година. Когато предоставим на учениците инструменти и време за себерефлексия в края на учебната година, можем да ги подкрепим в личностното им развитие. Изтеглете работния лист “Най-добрите ти моменти – рефлексия в края на учебната година”.
Работен лист: Игра със зар
Работният лист “Игра със зар” дава възможност за прилагането на игрови подход и групова рефлексия в края на учебната година. Хавърляйки зара и отговаряйки на съответните въпроси, децата упражняват умението си да отговарят на въпрос устно и да аргументират отговора си. Играта е подходяща за малки и големи групи. Изтеглете работния лист “Игра със зар – рефлексия в края на учебната година”.
Работен лист: Имейл до нов ученик
Този работен лист предоставя възможност на учениците не само да проведат рефлексия върху учебната година и личните си преживявания, а и да ги трансформират в история и свързан текст. Задачата може да се използва както за упражняване на писане на текст по предварително зададена задача, така и за развиване на умението за писане на имейл. Изтеглете работния лист “Имейл до нов ученик – рефлексия в края на учебната година”.
Надяваме се представените идеи да ви допаднат, а вие и вашите ученици да имате невероятно лято, пълно с учене, отдих и забавления.
А кои са вашите любими предваканционни занимания с децата?
Прочетете още: 10 идеи, с които учениците ви ще заобичат четенето и 5 идеи за творческо писане в часовете по чужд език!
____________________________
Адаптирано от: 5 Summer Activities to Keep Kids Sharp during School Holidays – Beneylu Pssst