Как училищните клубове мотивират учениците да участват във фестивал “Отворено сърце”?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Повишаване на осъзнатостта за значението на образованието чрез дейности, насърчаващи интеграцията, мотивацията за учене и преодоляването на сегрегацията.
  • Развиване на екипната работа.
  • Развиване на саморегулиране.

Необходими материали:

  • организирано пространство за провеждане на дейности по занимания по интереси, костюми за учениците, които участват във фестивала

Педагогическата практика “Знаем, можем и успяваме заедно с приятели” в ОУ „Христо Ботев“, с. Екзарх Антимово, съчетава традиционно обучение с иновативни методи, за да ангажира учениците, които са от ромски произход. Създаването на разнообразни клубове e ключово за задържането на учениците в училище и значително повишава мотивацията им към публични изяви. 

“Идеята дойде случайно, докато търсих нещо ново и различно, в което можем да се включим с учениците. Първо отсях своите идеи, разпределяйки ги в три колони: много важно, второстепенно и мога да “жертвам”. При разговори с колеги и на база свои наблюдения реших, че е много важно учениците ни да започнат да се срещат със свои връстници, за да обменят идеи и опит. Така открих фестивала “Отворено сърце” – ромски детски фестивал”, споделя г-жа Петрова.

За това как учениците изграждат стабилни взаимоотношения и прославят училището си на фестивала “Отворено сърце”, разказваме в следващите редове.

uchilishten klub

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Добрата практика предлага модел за ефективно прилагане на иновативни методи в мултикултурна среда и социална ангажираност в партньорство. Училището успешно работи с различни НПО организации, доброволци и се включва в проектни дейности.

Г-жа Иванова избира заниманията по интереси, за да провокира учениците от начален етап. “В практиката си съм видяла,че всичко, свързано с изработка, работа с ръце, срещи с близки до интересите им деца, ги вълнува, ентусиазира да мислят различно, да разчупят рамката, да покажат всички техни възможности и качества. Дава им увереност и умение да се изразяват в среда близка до тяхната, развива умения да изслушват и да отсяват информацията”, допълва г-жа Иванова. 

Стъпка 1. Създайте клубове според интересите на учениците.

В ОУ „Христо Ботев“ създават клубове, които да обединят учениците, и им показват, че търпението, сътрудничеството и уважението са ключови за представянето им във фестивала. “Спрях се на кулинарен клуб, клуб “Иновации в действие”, клуб “Надиграй ме”, клуб “Работилница-Творилница”, допълва г-жа Иванова.

Още от създаването на клубовете учениците почти не пропускат учебните часове и интересът им към образованието се засилва значително. През учебната година учениците се подготвят за фестивала не само чрез танц, който да представят, а и чрез работилница за сувенири. 

Стъпка 2. Ролевите модели в училище 

Част от дейностите на клубовете са изнесени извън училище. Кулинарният клуб “гостува” на местните пенсионери като им представя ястията, които са сътворили, както и кратка музикално-развлекателна програма. Местният пенсионерски клуб от своя страна демонстрира “бабини рецепти”. “Целта на посещението на пенсионерския клуб беше да стопим ледовете между поколенията и етносите. Учениците подходиха по-плахо, но срещнаха разбиране и топли усмивки от страна на бабите и дядовците. А и това за тях беше “малка сцена” за предстоящата им изява във Велико Търново”, разказва г-жа Иванова.

Учителите взимодействат и с Център за междуетнически диалог и толерантност Амалипе и ЦОИДУЕМ, организирайки дискусии за ранните бракове, учениците със СОП, важността на образованието и по-широките възможности на учениците след 12 клас. Понякога към гостите се присъединяват и родителите в ролята на публика. 

Стъпка 3. Голямото пътуване и участието във фестивал “Отворено сърце”

“В началото родителите не вярваха, че именно техните деца ще представят училището ни. Мислеха, че всичко е само на шега”, разказва г-жа Иванова. 

Подготовката за фестивала започва в началото на годината, а организационният процес – около месец преди датата на пътуването. Учителският екип подготвя списък с необходимия багаж за всеки ученик и лично го предава на родителите. Шият се костюми, подбират се материали за изнесената работилница за сувенири, репетициите стават все по-чести. 

“Изключително вълнуващо беше това приключение за учениците. Пътувайки с тях, ние бяхме не само учители, но и приятели, подкрепа, лекари. Когато разбраха, че те са единствените, които представят нашия край, лицата им грейнаха. Разбира се, минути преди излизането им на сцена, се притесняваха, но когато затанцуваха, нищо не можеше да ги спре”, допълва г-жа Иванова.

По време на фестивала учениците изграждат стабилни връзки със свои връстници. Участват в работилниците на другите училища и придобиват нови умения. 

festival otvoreno syrtse

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

След участието във фестивала децата придобиват самочувствие, че могат да постигнат нещо. Печелят награда за най-добро ателие, което ги мотивира и в следващата учебна година да продължат дейностите по клубовете. Знанията и уменията значително се повишават. Учениците започват да си поставят краткосрочни цели, които да изпълняват. 

“Нетърпението и ентусиазмът са толкова големи, че дори това е достатъчен резултат за нас. Да виждаш как светогледът на шепа деца се мени в посока “готови сме да променим живота си” е невероятно”, допълва г-жа Иванова.

През тази учебна година добрата практика е надградена с нови дейности насочени към развитие на индивидуалността не само на ученика, но и на родителите. 

Проектната дейност е интригуваща за ученици от всички етноси и възрасти. Тъй като всички обичат да изразяват своите виждания, да покажат своите способности и да бъдат забелязани от света. “Най-голямо удовлетворение при нашите ученици беше гордостта, която предизвикваха в родителите си, в учителите си и общността си. А това е общовалидно за всички възрасти”, споделя г-жа Иванова.

Всички дейности се изпълняват в сътрудничество с приятели, което ги прави забавни, но отговорни, различни, но и също толкова истински, даващи самочувствие и криле. В края на проекта учениците са по-самоуверени, че дори различни – могат, знаят и успяват. Предизвикателствата пред тях са много, но с помощта на учители, ментор и приятели ги преодоляват и са готови за нови хоризонти.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Катя Иванова
Начален учител
Г-жа Иванова е начален учител от 7 години. Класен ръководител е на 2. клас, в училище ОУ „Христо Ботев“, с. Екзарх Антимово. “Всички специалности, които съм завършила и практикувала, са тясно свързани с детето, както и помощта към неговата личност. Със съпруга ми сме родители на 3 прекрасни деца. Животът ни е свързан все с деца.", споделя г-жа Иванова.

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Как “Новини в облака” обединява учениците от ОУ “Елин Пелин” – гр. Пловдив

Основното предизвикателство, с което се сблъсква в работата си преподавателката по БЕЛ Нели Кръстева, е разделението сред учениците и ниската им мотивация за учене. Като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.