Моделът 1:1 – бъдещето на образованието в настоящето

Развитието на уменията на XXI век е една от най-често засяганите теми, когато става въпрос за иновативни образователни модели. Моделът 1:1 (едно към едно – устройство за всеки ученик) се съсредоточава именно върху развиването на тези умения.

1:1 е модел на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител разполагат с лично електронно устройство за учене (лаптоп), което замества учебниците и значителна част от учебните помагала. Моделът предполага използване на дигиталните технологии като ресурс и платформа за осъществяване на учебния процес.

По подобен модел са създадени иновативни училища по света – в САЩ, Нидерландия, Финландия, Швеция и други страни. Стотици общини в тези държави вече са направили модела стандарт за образователните си организации. Тези образователни системи традиционно държат челните места в класациите за дигитални умения и дигитализиране на публичния сектор, а учениците им демонстрират най-добрите резултати в областта на функционалната грамотност.

Подобни инициативи са основа за създаване на нова динамика на ученето и преподаването, преосмисляне на това какво би могло да бъде училището и изграждане на по-автентична и творческа среда за обучение на младите хора в XXI век.

При модела, ученици и преподаватели работят съвместно по всяко време и от всяко място и най-важното – учениците създават продукти чрез ученето си. Обучението е проектно базирано, като в края на всяка задача учениците трябва да развиват продукта си, уменията и познанията си в различни области и предмети. Променя се и ролята на преподавателите, които се превръщат в “ментори” и лидери на учениците и им помагат да се ориентират и да обработват функционално огромното количество информация, до което имат достъп. В модела 1:1 учениците не прекарват повече време пред екрана; прекараното време се използва по много по-смислен и интригуващ начин. За сметка на това учениците четат много повече, създават повече текстове и използват в този процес много различни инструменти.

Работейки по този начин, обучаеми и обучаващи развиват критично мислене, работа в екип, комуникационни умения, дигитални умения, креативност и много други. Темата за медийната грамотност също е ключова при успешното реализиране на модела 1:1 (устройство за всеки ученик), тъй като, благодарение на устройствата, учениците имат цялата информация “на върха на пръстите си” и е от изключително значение да умеят да отсяват фактите и да проверяват достоверността на източниците си. Още съвети за развиването на медийна грамотност прочетете в нашата статия по темата.

Обучение за учители за модела 1:1

Така, работейки по модела, учениците се подготвят за реални ситуации в живота след завършване на средното си образование и влизат много по-подготвени в “света на големите”. Поне що се отнася до някои от уменията, които ще им позволят да преследват бъдещата си реализация.

В България от една паралелка в едно училище през 2018 г., към 2021 г. паралелките, работещи по модела, са вече 75 в 37 училища в цялата страна, като през 2022 г. се очаква броят на паралелките да се удвои.* Повече информация за прилагане на модела 1:1 в България прочетете в изследването “Дигитален скок в българското училище – моделът “Едно към едно (1:1).

Развиването на модела 1:1 в българските училища има огромна и изследвана добавена стойност за училищния екип, защото се създава “училищна лаборатория” за дигитални компетентности и иновации, където проектно базираното обучение е стандарт. Това подпомага цялостната трансформация на училищната организация, дори и да не е възможно всички паралелки да учат по модела към днешна дата.

Център за творческо обучение разработи сайта learning1to1.bg, където може да се намери повече информация за модела, неговото разпространение, както и полезни ресурси за внедряването му и работата по него.
Сайтът е създаден с подкрепата на Фондация “Америка за България”.

* По данни на Център за творческо обучение.

Още полезни статии:

Дигитално образование и технологии

6 идеи как да задържим вниманието на учениците по време на ОРЕС?

Всеки учител притежава набор от специфични, понякога определяни като свръхестествени умения, позволяващи му да управлява класната стая като например невероятен слух, за да чува дори

Дигитално образование и технологии

Децата в света на интернет

“Не обичам да ми е скучно, затова не искам и на децата да им е скучно в учебните часове, защото правейки едно и също не

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.