3 изпитани практики, с които да научим учениците да вярват в собствените си сили

3 изпитани практики за да повишите самоувереността

Случвало ли ви се е да влезете ентусиазирани в класната стая със страхотен проект, който сте подготвили за учениците, а да срещнете насреща сведени погледи и липса на мотивация?

Въпреки че причините за демотивация при учениците може да са различни, често коренът на проблема се крие в липсата на вяра в собствените им способности. Учениците изпитват притеснения дали ще успеят да се справят със сложната задача, затова предпочитат да не участват в нея. Могат да прикрият неувереността си с привидна незаинтересованост, инертност и ниска мотивация. Това се случва особено често в тийнейджърска възраст.

За съжаление подобно поведение е силно демотивиращо и за самия учител. А когато отбягват предизвикателните задачи, децата често пропускат шанса да развият ценни нови качества и умения. 

Как да им помогнем, така че да видим гора от ръце следващия път при въпроса “Кой иска да участва”? В тази статия ще намерите 3 изпитани практики, с които да помогнете на учениците да повярват в собствените си сили.

Какво представлява вярата в собствените сили?

Вярата в собствените сили е свързана с убеждението, че имаме необходимите умения да се справим с трудна задача. В психологическата литература това се нарича самоефикасност или самоефективност, т.е. ефикасни сме срещу предизвикателствата, с които сме се срещнали.

Самоефективността е силно обвързана с положителната самооценка и със самоувереността. Изгражда се на база на опита – колкото повече опит имаме в разрешаването на сложни проблеми, толкова повече ще вярваме, че и този път можем да се справим. Съответно – ако избягваме изправянето пред трудностите, се лишаваме от възможността да натрупаме опит и реални умения. Така се получава порочен кръг: притеснявайки се от предизвикателствата, ние ги избягваме, но това води до още по-голяма неувереност в способността ни да се справим.

Затова е важно да поставяме амбициозни (но постижими) цели пред учениците и да ги провокираме да правят нови и непознати неща. По този начин ние развиваме тяхната самоефективност. От своя страна това ще им помогне да бъдат успешни не само в училище, но и в живота извън него.

3 изпитани практики за развиване на вяра в собствените сили

3 изпитани практики за да повишите самоувереността

Предлагаме ви 3 изпробвани практики, с които да развиете у вашите ученици вяра в собствените им сили и да повишите тяхната мотивация за участие в час.

1. Наблюдаване на връстник

Вярно е, че най-много се учим от собствения опит. Но няма да навреди, а даже и ще помогне, ако внимателно наблюдаваме и другите, докато трупаме собствен опит. В психологическата литература този процес на наблюдение и учене от другите се нарича “социално моделиране” или “социално учене”.

Ето как може да изглежда социалното учене в час: намерете видео, на което дете на възрастта на вашите ученици се справя добре с дадена задача. Задачата може да е всякаква – от поправяне на мотор до решаване на уравнения. Ще бъде още по-въздействащо, ако потърсите подходящо видео в социалните мрежи, в които учениците ви са активни (например Youtube или Tik Tok). Изгледайте видеото и обсъдете с децата: 

  • Какво помага на момчето/момичето от видеото да се справи добре?
  • Как е достигнало до това ниво на умения според тях (упражнявало ли се е, чело е литература или е гледало обучителни видеа)? Тук учениците могат да правят всякакви предположения.
  • Кои от изброените в дискусията умения притежават вашите ученици и как им помагат те?
  • Кои от обсъжданите умения биха искали да развият и как биха го направили?
2. Краткосрочна, но амбициозна цел

В детска и тийнейджърска възраст дългосрочните цели могат да бъдат много обезсърчаващи. Затова, ако искате да повишите вярата в собствените им сили, насърчете вашите ученици да си поставят краткосрочна, но амбициозна цел. Тя може да е свързана:

  • С усвояването на конкретно предметно знание – например да се научат да създават добре формулирана теза в час по литература;
  • С изкарването на определена оценка – например 6 на следващото контролно по география;
  • С развиването на дадено умение – например да изнесат кратка 3-минутна презентация пред класа, въпреки притеснението си.

Не забравяйте да похвалите учениците за положените усилия. Дори и да не успеят на изпълнят напълно целта си, обърнете им внимание на постигнатия напредък и поговорете за следващите стъпки, които трябва да изминат.

3. Празнуване на успехите

Често и ние-възрастните, и децата (особено тийнейджърите) се фокусираме повече върху неуспехите си и пропускаме да забележим нещата, с които се справяме добре. Затова е важно целенасочено и умишлено да отделяме време, за да се потупваме по рамото за добрите постижения. 

Още по-хубаво би било да празнувате успехите на учениците като един отбор. За целта определете ден в месеца, в който да посветите време на успехите на всеки един от класа. Може да направите табло, на което всеки да запишете най-големите успехи за месеца (включително и на учителя), а след това да празнувате с игри, закачки и почерпка.

Подобна дейност има и допълнителен бонус -това ще помогне много за изграждането на позитивна атмосфера в класа. Децата ще се чувстват добре заедно, а конфликтите, подигравките и притеснението ще намалеят. Опитният учител знае, че именно такава атмосфера е нужна, за да напредва всяко дете!

3 изпитани практики за да повишите самоувереността

Финални думи

Макар и вярата в собствените сили да не е включена в нито една учебна програма, знаем, че без нея учениците трудно ще усвояват учебния материал. Затова си струва да инвестираме време и усилия в изграждането на чувство за самоефективност.

Практиките, които подбрахме в тази статия не са особено времеемки, не изискват финансов ресурс и се надяваме да не ви изтощят, а по-скоро да ви заредят емоционално. Затова не се колебайте да ги изпробвате в собствената класна стая… И не забравяйте да споделите резултатите!

 

 

Използвана литература: 

  1. Transforming Education Org. (2015) Resources and Sample Strategies for Social Emotional Learning and School Culture and Climate.
  2. Bandura, A. (1997). Self‐efficacy: The exercise of control. New York: Freeman;
  3. Zimmerman, B. J. (2000). Self‐efficacy: An essential motive to learn. Contemporary educational psychology, 25(1), 82‐91.

 

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Как петокласниците от ОУ “Душо Хаджидеков” се адаптират в прогимназиален етап?

Ако сте преподавали дори веднъж на ученици от 5. клас, то определено сте забелязали предизвикателствата, пред които са изправени петокласниците. Нови учители, нови учебни предмети,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.