Ангажирайте децата в клас с тези 3 STEM дейности

STEM практики

STEM-дейностите са чудесен начин да ангажираме учениците и да задържим вниманието им в час. Чрез игри, експерименти или загадки можем да “прокарваме” предметно знание по математика, биология, химия, физика, география и други. 

С помощта на STEM скъсяваме дистанцията между изучаваното в час и знанията, които учениците придобиват извън училище. Правим това, като използваме реални ситуации, проблеми или теми и ги свържем с предметите, които преподаваме. За вдъхновение вижте двата бонус урока в края. 

Как изглежда STEM в класната стая? Нека използваме някоя от следните дейности и сами проверим. След това може да споделим в коментар впечатленията си, за да помогнем и на други учители! 

1. Облаци в буркан

Понятията „кондензация“ и „цикли на водата“ понякога затрудняват децата, но с тази STEM дейност ще им покажем нагледно кръговрата на водата и какво означават споменатите термини. 

„Облак в буркан“ е научен експеримент, който може да бъде използван при малки ученици, които тепърва учат за циклите на водата и сформирането на облаците.

Самата дейност е много лесна и приятна. Нужни са ни само буркан с капак, топла вода, лак за коса и лед. 

Това, което трябва да направим, е да налеем водата в буркана, да пръснем лак и бързо да затворим капака. След това да поставим леда върху капака и да наблюдаваме формирането на “облаците”. За да са още по-ясно изразени, може да използваме оцветител за храна, който да разтворим във водата.

Експериментът показва реалния процес на формиране на облаци – как при нагряване водата се изпарява, преминава в газообразно състояние, повдига се в атмосферата и там се изстудява, капсулирайки микрочастици – прах, пепел, пръст и други. Тогава ние виждаме облаци в буркана. 

След като учениците видят нагледно как протича този процес, накрая е хубаво да проведем дискусия, която да им помогне да изяснят знанията си и да оформят изводите си. 

2. На лов за съкровища 

Изследователските игри разпалват въображението и любопитството на децата, като ги ангажират да търсят и разузнават. Ще използваме това, за да затвърдим знанията им за смятане и боравене с числа. За целта ще използваме тесте карти и предметите в класната стая.

С тази STEM дейност, ние използваме състезателния им дух и енергията, която се освобождава от движението, в полза на решаването на задачи. 

Може да бъде използвана в 1-2 клас, когато децата все още се учат да разпознават цифрите и да смятат. Всичко, което трябва да направим, е да скрием картите. След това назоваваме някое число и предизвикваме учениците да открият картата с това число по най-бързия начин.

За по-големите ученици може да приготвим задачи, които те да решат и после да намерят картата, която съвпада с отговора. 

3. Лава в буркан

За този експеримент ни трябват няколко предмета, които лесно може да намерим във всяка кухня – буркан, олио или оцет, оцветител за храна, ефервесцентни таблетки (може АЦЦ, Алка- Зелцер и т.н) и вода. За да превърнем тази дейност в истински научен експеримент, може да използваме протокол или дневник, в който учениците да си водят записки и да описват резултатите. 

Провеждане на експеримента – пълним ⅔ от буркана с олио, след това добавяме водата, така че да напълним буркана до горе. Тези стъпки са чудесен начин да използваме методи за измерване и да въведем математически знания в дейността. Нека учениците обърнат внимание какво се случва с водата и олиото. Какви са химичните процеси при смесването на две различни вещества. Добавяме и няколко капки оцветител. Накрая пускаме таблетка от хапчето, което сме избрали и чакаме магията да се случи.

Насочваме учениците да забележат, че таблетката потъва, защото е по-тежка. Може те вече да са забелязали, че и водата е по-тежка и затова отива на дъното на буркана. Нека запишат всички наблюдения в протокола си. 

За малките децата тази дейност е много интересна и интригуваща. Пробвайте я и споделете в коментар какво се получило.  

Бонус – примерни уроци по STEM 

STEM дейности

Как да почистим нефтен разлив! 

Докато първите две дейности са насочени към по-малките учениците, тази изследователска задача може да се използва за учениците от 5-12 клас. 

В зависимост от класа и изучаваните предмети можем да адаптираме дейността, така че да пасне на нуждите на класа. 

Целта на STEM урока е да покаже на учениците какво представлява нефтен разлив и как службите се борят с такава екокатастрофа. За да запалим интереса им, ние ще симулираме подобна ситуация и ще ги предизвикаме да намерят решение. С помощта на вода, олио или моторно масло, гъба, памук и препарат за почистване на съдове, те ще трябва да открият максимално ефективния начин за почистване на олио от водно тяло.

В дискусията след експеримента ще имаме възможност да обсъдим как са се справили със задачата, какво мислят, че се случва в реална ситуация на изтичане на нефт във водата. Колко често се случва и какви са последствията за околната среда. Обсъждайки тези въпроси, учениците ще имат по-голяма осведоменост за подобен тип казуси, а кой знае – може и някой от тях в бъдеще да измисли по-иновативен метод за справяне с подобно бедствие. 

Възобновяеми източници на енергия

Електроенергията е неизменна част от всекидневния ни живот и сега повече от всякога се търсят нови и алтернативни източници на енергия, които да не са толкова вредни за Земята. Заедно с нашите ученици можем да изследваме какви са видовете „зелена енергия“, да проведем онлайн проучване и анализ на предимствата и недостатъците на познатите възобновяеми източници на енергия, което да приключи с отворена дискусия за бъдещето на електричеството. 

Ако учениците ни са в 5 клас и тепърва се запознават с темата, може да опростим експеримента, като им дадем готови материали, от които да извлекат необходимата информация.

Целтаа на тази STEM дейност е да дадем възможност на учениците сами да открият и презентират какви са видовете възобновяеми източници. По този начин те ще изградят по-цялостна представа, която ще се запечата в съзнанието им.

Тези STEM дейности са чудесна отправна точка за запознаване на учениците с това “STEM – какво трябва да знаем за него? и “STEM уроци – Какъв е изследователският процес, през който учениците преминават“.

Ако все още се чудите как да започнете, прочетете още по темата в статията Как да започнем да преподаваме STEM? 

 

 

Източници:

https://busytoddler.com/2018/12/post-it-number-match/

https://www.rasmussen.edu/degrees/education/blog/simple-stem-activities-for-kids/

https://coolscienceexperimentshq.com/make-a-cloud-form-in-a-jar/

https://littlebinsforlittlehands.com/earth-day-science-activity-lava-lamp/

 

Още полезни статии:

Дигитално образование и технологии

Дигитален инструмент BEE-VET

За да бъде успешен учебният процес при поколенията, които са се родили и живеят в дигиталната ера, учителите следва да предоставят възможности за използване на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали