Това е тактическа игра, предназначена да подобри стратегическите и пространствените умения на участниците. Подходяща за двама играчи, тя се играе върху кръгъл пегборд, където играчите се редуват да чертаят триъгълници, свързвайки точки върху дъската. Същината на играта се крие в използването на логика и предвидливост.
Цел/и:
- Чертане на окръжност, отсечка, триъгълник, четириъгълник.
- Определяне на видове триъгълници.
- Логическо мислене и съобразителност.
Продължителност: 10 минути
Материали: Лист с два пегборда с 6 точки за принтиране
Подходящо за: двама играчи
Как се играе?
Играта се играе на кръгъл пегборд, като на игралната повърхност може да се разположат различен брой точки (шест е добър избор за начало). В центъра на на окръжността също се поставя точка.
- Играчите се редуват да чертаят отсечки между 3 точки, така че да се получи триъгълник.
- Една отсечка може да споделя точка с други отсечки, но триъгълниците не трябва да се припокриват (освен по страните и по точките).
- Губи играчът, когато на свой ред не може да направи триъгълник.
Изпробвайте играта! Намерихте ли някакви печеливши стратегии?
Докато играят, учениците могат да назовават какви са видовете триъгълници, които построяват, спрямо ъглите и спрямо страните. Играта е чудесна възможност за въвеждане и упражняване на нови знания за радиус и диаметър на окръжност.
След като децата се научат да играят по гореописаните правила, може да пробват по-предизвикателна нейна версия. За целта първо трябва да увеличат броя точки и да решат на какви форми ще имат право, например:
- триъгълници и четириъгълници;
- триъгълници, четириъгълници и петоъгълници;
- триъгълници, четириъгълници, петоъгълници и шестоъгълници;
- триъгълници, четириъгълници, петоъгълници, шестоъгълници и…
Правилата на играта остават същите, като описаните по-горе. Играчите се редуват да чертаят отсечки, като фигурите не трябва да се припокриват, а победител е този, който “прецака” противника си, като го постави в ситуация, в която вече не може да направи фигура.
След края на играта попитайте учениците:
- Как се променя стратегията за игра съобразно избраните форми, когато увеличавате броя на точките на дъската?
- Ако броят на точките не се променя, как се променя стратегията, когато променяте формите, които ви е позволено да правите?
Може би ще успеете да измислите някакви други математически игри, използвайки пегборда? Изпратете ни ги – всички учители имат нужда от свежи идеи!
Източник: https://www.maths.cam.ac.uk/