Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се опитва да измисли решение на даден проблем, събирайки списък с идеи, възникнали спонтанно и споделени от учениците в групата. Основни точки за успешното провеждане на мозъчна атака са приемането на всички идеи без критика, стремежът към голямо първоначално количество идеи и ясната равния шанс за изразяване и допълване от страна на всеки участник. Стратегията има разновидности, а тук е представен класическият вид мозъчната атака.
Резултат: Учениците генерират групово идеи.
Предимства на стратегията
- Стратегията активира творчески обмен на идеи и знания;
- Генерират се много и разнообразни идеи.
За тази стратегия е добре да знаете:
- Нестандартните идеи са добре дошли;
- Задължително е да има определено време (обикновено няколко минути);
- Не трябва да се критикуват идеите на участниците, а само да се записват;
- Всички идеи се записват без оглед на това как звучат;
- Трябва да се осигури удобно споделено пространство, около което учениците да могат да се съберат (обща маса);
- В отборите да не са повече от осем ученици, защото няма да могат да се изслушат;
- Важно е да се насърчава надграждането на идеи, измислянето на по-голямо количество;
- В началото може да има нужда от фасилитатор във всеки един отбор, който да следи за спазването на правилата.
Креативността при мозъчна атака
Мозъчната атака е един от най-ползотворните методи за стимулиране на креативността. При брейнсторминга е ключово свободното пространство за споделяне на идеи. Когато се даде възможност на учениците да споделят идеи и да се изразят свободно без страх от критика или оценка, могат да възникнат нестандартни и иновативни идеи. Чрез тази стратегия учениците могат не само да изградят увереност в креативните си умения, а и да ги подобрят чрез генерирането на още по-оригинални решения на проблеми.
От друга страна, когато учениците работят в екип за измислянето на решение на даден проблем, както се случва при мозъчната атака, те изграждат и надграждат взаимно своите идеи, което може да доведе и до още и по-комплексни решения. Премахването на всички мисловни бариери при генерирането на идеи насърчава самочувсвтието и любопитството на учениците, ключови за развиването на креативните им умения.
Основна разлика при подхода към мозъчната атака при работа с корпоративни екипи и работа с младежи и ученици е, че при учениците тепърва се създава умението за генериране на идеи и творчество. Ролята на учителя е да поощри учениците, особено по-стеснителните, за да се научат да се изразяват свободно пред останалите. След това, ако учениците се научат да канализират своите креативни мисли, те ще могат да приложат това умение и в останалите сфери на живота.
Етапи при провеждането на мозъчна атака
Мозъчната атака се провежда в 3 важни етапа:
- Предварителен етап – всяка мозъчна атака има водещ, чиято роля е да подбере и подготви темата на упражнението, както и да избере подходящ формат и метод за провеждане. Избраният казус се представя и формулира конкретно в началото на сесията, за да насочи екипа в правилната посока.
- Генериране на идеи – насърчават се голям брой предложения, като критика и оценки са забранени, докато всички идеи не се представят. Приветстват се нестандартни, оригинални и дори абсурдни идеи, които могат да бъдат комбинирани и развивани. За успеха на този етап е важно всички участници да имат равен шанс за изразяване – да се даде думата и на плахите участници – а стилът на провеждане трябва да бъде демократичен. Водещият има ключова роля в провеждането на мозъчна атака и именно той е лицето, което трябва да поддържа творческата и безконфликтна атмосфера. Обсъжданията се провеждат и йерархично, като в първата част участниците трябва да се стремят към възможно най-широка тематика, а след оценката на вариантите наборът и посоката на идеите се стесняват.
- Групиране и оценка на идеите – този етап, противоположно на предишния, е нужно да използва оценка на идеите, за да може да се достигне до най-доброто решение на поставения казус в началото на мозъчната атака. Използват се различни методи на анализ и оценка.
Ролята на модератора при мозъчна атака
Както вече споменахме, водещият, или така нареченият модератор, е основното действащо лице при успешно провеждане на мозъчна атака. Той осигурява последователно и структурирано провеждане на метода, подбор на разновидността, даване на шанс и безопасно пространство на изява за всеки и оценка и отговорност за достигане до конкретно решение или резултат от мозъчната атака. Негова задача е и организацията на упражнението – време, място, формат, разположение на участниците. Модераторът е нужно да запомни и запише всички идеи, да ги разпредели подходящо, да следи за правилата на провеждане и доброто вписване с поставената времева рамка. Роля на водещия често може да бъде освен даването на гласност на по-мълчаливите участници, така и балансирането на по-активните и инициативни участници за спазване на равния шанс.
Методът за мозъчна атака “Дисни”
Пример за разновидност на мозъчната атака, която може да се използва в час, е Методът “Дисни”. Той представлява техника за паралелно мислене при вземане на групови или екипни решения. Изработен от Уолт Дисни, методът разглежда три гледни точки – “Мечтател”, “Реалист” и “Критик”- роли, противоречащи си една на друга, но необходими в творческия процес. Членовете от групата подхождат към проблема поотделно и последователно от трите различни перспективи. След това се подхожда към изготвяне на план за действие, който може да се изпълни в кратък срок. Поглеждането на даден проблем от различни ъгли стимулира креативността на всички участници в процеса.
Прочетете пълното описание на български език, описано от Тодор Христов.
Примерен урок: как се използва мозъчна атака в училище
В работния лист за мозъчна атака можете да разгледате примерния урок, който сме дали за метода. В него се представят две игри – “Хелоу Йелоу” и “100 приложения на…” – които подтикват учениците да изразят своята креативност целенасочено и отговорно. Упражненията допринасят за цялостното вътрешно усещане на учениците за способност да генерират идеи. Всички деца могат да бъдат креативни, а нашата роля като учители е да им вдъхнем увереност, че техните идеи имат значение.
Урокът е подходящ за ученици в 1. клас, а с игрите можете да зададете няколко важни въпроса на учениците: “Как може да ни помогне това да имаме много идеи?” и “Какво можем да направим, за да измисляме много идеи?”.
Работен лист “Мозъчна атака: Живот без вода”
За по-големите ученици сме подготвили още един работен лист за мозъчна атака. Той задава въпросът: “Представете си, че в къщата ви няма чиста вода. Как би се променил животът ви?”
Работният лист е подходящ за ученици в гимназиален етап по предметите география, биология, човекът и природата или час на класа. Упражнението подканва учениците да обсъдят идеи за това какъв би бил животът без вода. Насърчава се критичното мислене, креативността и осведомеността за проблемите на околната среда.
Прочетете още за брейнсторминга и в другата ни статия за мозъчна атака.