8 начина да подкрепим травмираните деца бежанци в клас

През последния месец колеги от цял свят и най-вече психолози от Полша алармираха за най-сериозното предизвикателство, на което ще е нужно да обърнем сериозно внимание, а именно травмираните деца бежанци от Украйна. Тази статия ще вие много полезна, ако във вашия клас вече има не само деца бежанци, но и ученици, които са преживели някакъв вид физическа или психическа травма

В предишен материал вече разказахме какво представлява травмата и кои са симптомите за нея. Днес ще поговорим за начините, по които можете да окажете подкрепа спрямо обстоятелствата и възрастта на детето. 

Преди да преминем към практичните съвети е добре да знаем какво може да предизвика емоционална реакция при травмираните ученици или какви са така наречените… 

Тригери при травма

В най-общия случай това са миризми, стряскащи звуци, различни табели и знаци, както и чувства, които напомнят на детето за преживените събития. В училище това могат да са:

  • Силен шум;
  • Физическо докосване;
  • Жестове;
  • Авторитарни или ядосани хора;
  • Хаос или несигурност;
  • Определени помещения като например тоалетните, неосветени места или такива, в които няма никой;
  • Промени в обичайната рутина;
  • Движения с ръце или пози на тялото, които то възприема като заплашителни;
  • Скарване или сбиване на други деца в училище;
  • Воят на сирените на пожарните коли, линейките или полицията;
  • Сигнал за евакуация при пожар или друга авария;
  • Някои миризми.

Всички тези инциденти могат да подействат като неочакван спусък, задвижващ крайни емоции и непредвидимо поведение, защото ще напомнят на вашия ученик за конкретни опасни и много травмиращи за него моменти. За да не се стига до активиране на тези спусъци, можете да приложите няколко простички правила в учителската си практика.

Практични стратегии за работа в клас

1. Комуникация с психолози и социални работници – освен че те ще ви предоставят много специфична и специализирана информация, тези специалисти ще ви бъдат полезни и чрез съвети как да разпознаете травматичните симптоми, ще ви информират за последствията от травмиращите събития върху детската психика и ще ви насочат как да подходите в дадени ситуации;

2. Предоставяйте структура, създавайте рутина и бъдете последователни – Записвайте на дъската плана за всеки урок, следвайте го и създайте рутинно въвеждане към урока и изход от него. Рутината създава чувство за сигурност у децата, защото знаят какво следва;

3. Улеснете преходите в урока – използвайте предупреждения за оставащото време, преди да преминете към следваща активност. Например: “Имате още 3 минути преди да започнем да четем следващия урок”. Предупреждавайте и преди неочаквано действие като изключване на осветлението или включване на силни звуци. Ако е възможно, подгответе учениците си преди започване на противопожарни учения;

4. Предоставяйте избор – не само децата, но и възрастните преживели травма, имат нужда да знаят, че контролират ситуацията. Докато са преживявали стресиращи и животозастрашаващи събития, всичко, което се е случвало около тях, е било извън всякакъв контрол и това оставя дълбок отпечатък в психиката им. Оттам насетне всеки път, когато имат чувството, че не могат да контролират дадена ситуация, ги завладяват паника, страх, ужас, а понякога и гняв. Предоставянето на безопасен начин да взимат решения и да имат контрол по време на дадено упражнение или класна дейност ще подобри много ситуацията. Например дайте им възможност да избират мястото си в клас, книгите, които да представят като домашна работа, да избират между две задачи, по които да бъдат изпитани. Опитайте се да измислите още варианти, в които съвсем съзнателно да им предоставяте избор, за да да придобият чувство за контрол над това, което се случва;

5. Развивайте силните страни на травмираните деца – особено в началото, когато започнете работа с травмирано дете, най-добрата стратегия е да открием силните страни и таланти на детето и да започнем да работим за тяхното развитие. Това ще помогне на вашия травмиран ученик да възвърне част от самочувствието си и ще доведе до повече позитивни моменти в неговото ежедневие. Тази стратегия може да ви изглежда лесна, но ползите от нея са много важни. След травма се активират невронни вериги свързани почти изцяло с негативните впечатления, а чрез фокусиране върху талантите и силните страни на детето, с времето ще се активизират и други невронни пътища, а това ще балансира впечатленията;

6. Бъдете подкрепящи – ако сте класен ръководител на травмирано дете покажете, че ви е грижа и сте съпричастни с неговите проблеми. Покажете на детето, че го приемате такова, каквото е. Ще има много моменти, в които то няма да може да сдържа емоциите си, ще реагира неочаквано в някои ситуации и ще се разстройва, дори вероятно ще се сърди само на себе си, защото не е спокойно, щастливо, че е трябвало да преживее толкова трудности. Подкрепете го и му покажете, че емоциите са най-нормалното нещо на света. Естествено е да е ядосано или тъжно след всички преживени трудности, които съучениците му дори не могат и да си представят. Кажете му, че този опит ще го превърне в силен, добър, мъдър и справедлив човек;

7. Създайте си план за изход от критични ситуации – когато емоциите на детето ескалират и виждате, че то не може да се овладее, ще трябва да му дадете възможност да се оттегли на тишина и спокойствие. Ако вече сте си създали “Тих кът” в класната стая, можете да го използвате и с тази цел. Там вашият ученик ще има възможност да успокои емоциите си чрез рисуване, музика на слушалки или писане. Ако детето ви помоли да излезе от час, позволете му и след това поговорете с него, за да разберете как се чувства;

8. Грижете се за себе си – Това е може би най-важното нещо, което трябва да запомните. Ако работите дори само с едно травмирано дете, това ще изисква много от вашите сили, вътрешна енергия и внимание. Ако изпитвате умора и изтощение, непременно си дайте време за вашето любимо хоби, разходка сред природата или среща с приятели. Използвайте това, което сте сигурни, че ще ви презареди и ще ви достави удоволствие, защото само когато вие самите се чувствате добре, ще можете да бъдете най-добрите и подкрепящи учители.

 

Надявам се, че тези няколко стратегии ще ви бъдат от голяма полза в ежедневната работа, а повече материали ще откриете в посочените към статията източници, както и от следващите ни материали.

Статията е адаптирана от: 

8 Ways to support students who experience trauma

Източници:

  1. Understanding Trauma and Its Impact
  2. What is Trauma Informed Social Emotional Learning?

Още полезни статии:

Норма в класа
Култура на класната стая

Норма в класа

„Учениците се уважават и изслушват“ – това е едно от основните правила, върху които се гради успешното управление на класната стая. Уважението и изслушването на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.