Дори хората, които нямат деца в училищна възраст, знаят, че резултатите на външни оценявания в България са незадоволителни. Тази година, традиционно, резултатите на НВО по математика са по-ниски от тези по БЕЛ във всички класове. Напомняме, че НВО по математика е задължително за учениците от 4., 7. и 10. клас, но ДЗИ по математика е избираем предмет. Максималният брой точки за всеки изпит е 100 т., което позволява да видим динамиката на минимума точки, достатъчен на дадено училище, за да влезе в ТОП 100 на НВО по математика за дадения клас през 2023 г.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на НВО по математика в 4. клас
80,14 точки са средният брой точки, получени от последното училище, влизащо в тазгодишната класация на ТОП 100 училища спрямо НВО по математиката в 4. клас. В началото на класацията прави впечатление наличието на немалко частни училища.
Пълния списък със стоте най-добри училища по математика в 4. клас може да видите ТУК.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на НВО по математика в 7. клас
В класацията на училищата с най-високи резултати по математика в 7.клас се забелязват съвсем логично призови места за математическите гимназии. Припомняме, че този тип учебни заведения имат прием в 5. клас, на ученици постигнали високи резултати на различни математически състезания и олимпиади.
Пълния списък със стоте най-добри училища по математика в 7. клас може да видите ТУК.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на НВО по математика в 10. клас
Външното оценяване в 10. клас е едно от най-“младите” в българската образователна система. Едва от няколко години се мери резултатът на учениците по БЕЛ и математика в края на първи гимназиален етап.
Пълния списък със стоте най-добри училища по математика в 10. клас може да видите ТУК.
ТОП 100 на училищата спрямо резултатите на ДЗИ по математика в 12. клас
Матурата по математика в 12. клас е незадължителна, т.е. избира се като възможност за втора матура предимно от ученици от математически гимназии. В ТОП 100 се вижда значително по-нисък брой точки, осигуряващ влизане в класацията, но трябва да се има предвид и това, че значително по-малък брой ученици са избрали да положат ДЗИ по математика. Вижда се, че СМГ, която бе на първо място на НВО в 4. и 7. клас слиза до пето място.
Пълният списък със стоте най-добри училища по математика в 12. клас може да видите ТУК.
Брой часове по математика между 1. и 12. клас
Обучението по математика в България може да се провежда в много различен брой часове спрямо училището и учебния план, който е приет в него. Минимумът часове, задължителен за всяко училище в страната, се гарантира от часовете, посочени за раздел А от същия план и варира от максимум 5 часа/седмично между 5. и 7 клас и минимум 2 учебни часа в 10-12. клас.
Основни затруднения
Учителите по математиката се сблъскват ежедневно със стереотипи, че дете Х просто няма математическо мислене. То, както и всяко друго умение, се развива. Дори трудните текстови задачи, които са едно от най-големите предизвикателства за учениците в начален етап, могат да бъдат направени по-достъпни и интересни за децата.
Едни от методите, които все по-често преподавателите по математика използват, е проектно базираното обучение по математика. То позволява на учениците да видят практическото приложение на абстрактната за тях математика.
Друг вариант е игровизацията на обучението. Съществуват немалко дигитални приложения, които да направят часовете по математика интересни. В основата на най-честите математически игри стои “математическото пророкуване”, т.е. възможността ни да виждаме модели и да предвиждаме резултат.
Често родителите мислят, че участието в математически състезания е само за ученици с изявен интерес. Някои състезания наистина изискват специфична подготовка, но ако искате да научите повече за това какви са ползите от участието в математическо състезание, вижте тази статия.