Значението на саморегулираното учене е особено очевидно, когато учениците учат в сътрудничество с техните съученици. Вазимното сътрудничество между учениците в процеса на учене създава благоприятни възможности за развитието на когнитивните и метакогнитивните способности, и в крайна сметка – за по-задълбочено учене. Изследванията в областта на когнитивната психология отдавна сочат, че за да бъде запазена информацията в паметта и да се обвърже с наличното знание, ученикът следва да се ангажира в някакъв вид когнитивно преструктуриране или преработване на учебния материал. Едно от най-ефективните средства за подобно когнитивно преработване е обясняването на учебния материал на друг ученик. Наред с това работата в сътрудничество позволява да се намали когнитивното натоварване, което само по себе си може да улесни процеса на учене. Учениците с добре изразена нагласа за съвместна работа и сътрудничество са по-склонни да изслушват мнението на другите и да носят отговорност за постъпките си.
Обсъждането на учебния материал със съученици може да допринесе за по-задълбоченото му разбиране и да обогати метакогнитивното познание относно успешни стратегии за учене. Наред с това учениците имат възможност да формулират и изразят своите идеи, възприятия и хипотези пред другите. Сътрудничеството със съучениците във фазата на изпълнението може да повлияе благоприятно върху мотивацията. Обратната връзка, получена от съученици в процеса на това сътрудничество, може да подпомогне самооценката и саморегулацията при следващия цикъл на учене.
Как да интегрираме в часовете?
1. Създавайте възможности за кооперативно учене.
Разделяйте учениците в малки групи, в които след това работят заедно, за да си помагат един на друг в изпълнението на учебни задачи и в усвояването на учебния материал. Задачите трябва да бъдат формулирани така, че да съдържат компоненти, които могат да бъдат изпълнени от отделни ученици, които след това да обединят своята индивидуална работа в краен продукт. Създавайте предпоставки членовете на всяка група да (а) се ангажират в целенасочено споделено договаряне на груповата мотивация, цели и използвани стратегии; (б) поемат споделена отговорност за поддържането на положителни взаимоотношения и (в) регулират взаимодействията си по начин, който води до обсъждане на учебния материал и до взаимно споделяне на идеи, мнения, знания, и в крайна сметка – до групово обучение.
2. Два много разпространени метода на кооперативно учене са методът на пъзела и STAD (ученически екипи – подразделения за постижения).
При метода “пъзел” отделните групи от ученици работят върху материал, който е разделен на части. Например във всяка група учениците изучават материал по една от четири или пет теми, разпределени между членовете на групата. Те се срещат в “експертни групи”, за да споделят информация по своите теми с членовете на други групи, които имат същата тема, и след това се връщат в своята група и представят темата си пред екипа (Slavin, 2016). Този метод на “пъзела” съчетава много от желаните характеристики на съвместното учене, включително групова работа, индивидуална отговорност и ясни цели. При метода STAD учениците работят в екипи със смесени нива на умения, за да усвоят определен учебен материал. След това учениците полагат индивидуални тестове върху материала, а екипите получават точки въз основа на степента, в която резултатите на членовете на екипа са се подобрили в сравнение с предишните резултати. Единственият начин, по който екипът може да успее, е да се гарантира, че всички членове на екипа са усвоили знанията, така че дейностите на членовете на екипа се съсредоточават върху това да си обясняват понятията, да си помагат един на друг при упражняването и да се насърчават взаимно да подобряват своите индивидуални резултати (Slavin, 2016).
3. Създавайте учебни ситуации, в които учениците влизат в ролята на преподаватели.
Предоставяйте възможности на учениците да обясняват изучавания материал на своите съученици. Това се смята за един от най-ефективните начини за задълбоченото му разбиране. Можете да разделяте учениците на двойки, като единият ученик получава за задача да обобщи и обясни учебния материал на другия, след което ролите се сменят. Друг възможен подход е да разделите учениците на групи, като във всяка група определите ученик, който да влезе в ролята на преподавател.
4. Създавайте възможности предоставянето на обратна връзка за качеството на работата от ученик към ученик.
Как изглежда един час посветен на умението?
Методи:
- Кооперативно Учене с Метода на “Пъзела”
- Разделете учениците в групи от по 4-5 души.
- Възложете на всяка група да изучи определена тема, разделена на части.
- Учениците се срещат в “експертни групи”, където споделят информацията си с учениците, които са изучили същата тема.
- По завършване на експертните срещи, учениците се връщат в своите групи и представят получената информация.
- Метод STAD (Ученически Екипи – Подразделения за Постижения)
- Съставете екипи с ученици на смесени нива на умения.
- Предоставете им материал за усвояване.
- След усвояването на материала, учениците се подлагат на индивидуални тестове.
- Екипите получават точки въз основа на подобрението на резултатите на всеки член на екипа.
- Ученици като Преподаватели
- Разделете учениците в двойки или групи.
- Предоставете им възможност да обясняват учебния материал един на друг.
- Обменете ролите, така че всеки ученик да бъде и преподавател, и ученик.
- Обратна Връзка
- След всяка задача или дейност, насърчете учениците да дадат обратна връзка един на друг.
- Поощрявайте конструктивната критика и подкрепата между членовете на екипа.
Активности:
- Запознаване (5 минути)
- Кратко обяснение на целите на урока и разпределение на учениците в групи.
- Групова Работа с Метода на “Пъзела” (15 минути)
- Учениците изучават темата в своите групи.
- Срещи в “експертни групи” за споделяне на информация.
- Метод STAD (10 минути)
- Усвояване на материала в екипи.
- Индивидуални тестове.
- Ученици като Преподаватели (5 минути)
- Учениците обясняват на своите съученици това, което са научили.
- Обратна Връзка (5 минути)
- Учениците дават обратна връзка един на друг за техния принос в екипната работа.
Рефлексия:
- В заключение, проведете кратко обсъждане за това какво научиха учениците от урока и как могат да приложат своите нови умения в бъдещи ситуации на екипна работа.
За какво да внимаваме:
При провеждането на часа за развитие на умения за екипна работа, вниманието трябва да бъде насочено към няколко ключови аспекта, за да се осигури ефективно участие и усвояване на уменията от страна на учениците:
- Ясни инструкции и очаквания: Уверете се, че учениците разбират ясно какво се очаква от тях по време на урока и какви са целите на дейностите, които ще изпълняват.
- Равнопоставеност и ангажираност: Гарантирайте, че всички ученици имат възможност да участват активно и да допринесат за груповата работа. Придайте внимание на равнопоставеността на участниците в екипите.
- Мотивация: Използвайте мотивационни техники, за да стимулирате учениците да се ангажират пълноценно с дейностите и да работят заедно като екип.
- Управление на времето: Планирайте и контролирайте времето за всяка дейност, за да се осигури ефективно използване на времето на урока и завършване на всички предвидени активности.
- Фасилитация на обсъжданията: Създайте обстановка, където учениците се чувстват комфортно да споделят мнения, идеи и възгледи. Поддържайте конструктивни обсъждания и насърчете всеки ученик да се чувства част от екипа.
- Обратна връзка: Предоставете редовна обратна връзка към учениците за техния напредък и принос към груповата работа. Поощрявайте положителното поведение и давайте конструктивни съвети за подобрение.
- Разрешаване на конфликти: Бъдете готови да се справите с евентуални конфликти или проблеми в групите чрез подкрепа, насърчение за диалог и конструктивно разрешаване на проблемите.
- Затвърждаване на уменията: По завършване на урока, осигурете време за рефлексия и закрепване на усвоените умения чрез обсъждане на това как могат да бъдат приложени в бъдещи ситуации.
Тази статия е базирана на разработки в наръчника “Нагласи за развитие” с автор Асенка Христова, Институт за изследвания в образованието. Наръчникът е създаден по програма „Учим заедно” на фондация „Заедно в час” и реализиран с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България”, с цел преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията.
Изследвай и развивай своите умения и уменията на учениците с помощта на тази платформа за анализ на уменията за саморегулирано учене при ученици.