Какво е STEM и защо обучението в STEM е толкова ключово в 21 век? Разберете как учениците ни могат да напредват в STEM, докато се забавляват.
“През 21 век научните и технологични иновации стават все по-важни, особено когато се сблъскваме с ползите и предизвикателствата както на глобализацията, така и на икономиката, основана на самообучението. За да успеят в това ново общество – високотехнологично и базирано на информация, учениците трябва да развият своите способности в STEM до нива, много по-големи от онова, което се е смятало за приемливо в миналото”. (Национална научна фондация)
Какво е STEM?
В превод STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) е обучение, което е фокусирано върху наука, технологии, инженерство и математика.
Чрез методиката учениците вземат участие в експерименти, биват насърчавани да споделя идеите си и да допринася за развитие на групови проекти насочени към опознаване на света около тях.
Активното участие и обучение чрез практическо приложение и преживяване на наученото, са основните принципи залегнали във всеки урок.
Едно от основните предимства на STEM обучението е обединяването на отделните предмети в интегрирана учебна програма. Всеки урок освен знания води и до придобиването на различни умения и компетентности.
Това позволява на децата да разберат връзките между предметите, които изучават в училище. Да си отговорят на въпроси като: „Защо ми е необходимо това знание?“, „Къде ще използвам, това което уча?“
Ползите от STEM образованието
Обучението по STEM дава възможност на децата да изградят една цялостна картина за света, в който живеят. Чрез изследване и игра те се учат сами да правят изводи, да си обясняват дадени явления и да съставят собствена гледна точка за природата, хората, социалната и културна среда, която ги заобикаля на локално и глобално ниво.
Иновативният подход позволява на учениците да преминат отвъд придобиването на теоретични знания и да се насочат към практическото прилагане на наученото. По този начин те придобиват широк спектър от умения и компетенции, които ще са им необходими в 21-век.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Ето и още няколко причини защо да въведем STEM в учебния ни план:
- Ученето в различен контекст помага учениците да се научат да бъдат адаптивни. Когато представим един и същи урок от различни перспективи, ние даваме възможност на учениците да бъдат гъвкави, да правят взаимовръзки между предметите и да работят при разнообразни обстоятелства. Те разбират по-добре понятия, феномени, явления, когато им предоставяме различен контекст за обучение и различни гледни точки, чрез които да ги изследват.
- Ранното представяне на тези професионални направления увеличава интереса към тях. Когато запознаваме малките деца със STEM идеи, ние създаваме основа за бъдеща страст и интерес към тези предмети, което може да доведе до продължаващо обучение и дори успешна кариера в тези области.
- Забавно е. Вместо да запомнят факти или да имат строго структуриран урок, децата могат да играят, докато учат. Много преподаватели смятат, че играта подпомага и засилва ученето. А STEM уменията могат лесно да се развият чрез забавни и ангажиращи дейности.
Кога да започнем с преподаването на STEM?
Колкото по-рано започнем с основите, толкова по-добре. Ранните преживявания и учене оформят развитието на детския мозък. Колкото по-рано възрастните напътстват и подкрепят децата в преоткриването на чудесата на технологичния свят и науката, толкова по-вероятно е децата да изпитат интерес и да се насочат към тези дисциплини. Освен това те ще развият умения, които ще са им необходими във всяка една сфера – личностна и професионална.
Ключовото при STEM е, че всички обучителни дейности се базират на намирането на решение на проблеми от реалния свят. Затова този метод акцентира върху ученето, основано на проекти и личностни преживявания.
Как да започнем да преподаваме STEM?
Понякога началото може да бъде трудно и да не знаете как да имплементирате всички идеи, които имате свързани със STEM, но ние сме тук, за да ви помогнем. Написахме тази статия, в която ви представяме 5 идеи как да започнем да преподаваме STEM, както и насоки за ролята на учителя в това начинание.
Представяме ви и основни съвети от преподаватели по природни науки, които да ви помогнат да намерите отговор на въпроса “Как да отгледаме млади учени в класната стая?”.
А ако ви липсва вдъхновение, запознайте се с една добра практика от Кнежа, за един успешен STEM проект, който ПГЗ “Стефан Цанов” в гр. Кнежа осъществява, благодарение на амбициозна работа на преподавателите по природни науки.
За феновете на Хари Потър сме подготвили тези 5 научни експеримента вдъхновени от вселената на Хари Потър, с които да ангажираме учениците и да ги вдъхновите за следващите проекти.
Наш фокус е да създаваме полезни ресурси, които може да използвате директно в класните си стаи. Следете нашата серия от практически идеи, които може да ви вдъхновят да започнете да използвате повече STEM дейности в час.
Източници:
https://www.fix.com/blog/getting-kids-involved-in-stem/
https://www.learningliftoff.com/why-stem-education-is-essential-for-younger-kids/
https://www.engineeringforkids.com/about/news/2016/february/why-is-stem-education-so-important-/