“Професия под лупа” или как учениците опознават светa

Един от най-често задаваните въпроси към децата е: “Какъв искаш да станеш, когато станеш голям?”. Някои от децата избират да работят това, с което се занимават и техните родители. Други искат да се превърнат в супергерои, за да спасяват човешки животи и да вдъхновяват с личностните си качества и добър пример – мечтаят си да работят като полицаи, пожарникари, лекари. Има и ученици, които “се лутат” из различни направления и не могат дълго време да изберат своя професионален път. 

“Децата трябва да заобичат професията. Тя трябва да се превърне в мечта!”, споделя г-жа Стоянова. С цел да разкрият пъстрата гама от рядко срещани професии на най-малките ученици от СУ “Св. Климент Охридски” – гр. Добрич, г-жа Иванка Стоянова и г-н Деян Боев планират и създават проекта “Професия под лупа”. Срещите с гост-лектори стартират през втория учебен срок на учебната 2021/2022 година в часовете по занимания по интереси на своите четвъртокласници. Тъй като интересът на децата след всяка среща расте, учителите, подкрепени от ръководството и родителите, решават да продължат идеята и да разгърнат идеята. През настоящата учебна година учениците се запознават с орнитолог, психолог, водолази, военнослужещи, инженер. А в момента тече подготовка за срещата им с медиатор.

Prepodvame.bg in blog visuals 2

Визитка на практиката

Име на практиката: “Професия под лупа”

Цели: 

  • подкрепа за учениците при взимането на информирано решение за образованието и своето място в света на труда;
  • развиване на любопитство към различните видове професии и популяризиране на такива, които не са често срещани;
  • фокус върху важни теми, които вълнуват обществото ни – екология, емоционална интелигентност, екипност, гражданска активност; 
  • осъществяване на междупредметни връзки;
  • подобряване на комуникативните умения; 

Подходяща е за: за ученици във всички етапи

Прилага се: целогодишно

Prepodvame.bg in blog visuals 3

Как да приложим?

Дейността е планирана за една учебна година по предварително разписан план-график. Провежда се с целия клас в блок часове по занимания по интереси. 

Стъпки:

  1. Предварителна подготовка – обсъждане в екипа кои професии биха били интересни на децата и кои от тях не са така често срещани в ежедневието им.
  2. Участие на родителите – осигуряване на съдействие от родителите, за които учителите знаят, че работят в съответната професионална сфера. 
  3. Координиране с гост-лектора – осъществява се връзка с хората, които ще представят професиите. Уговарят се мястото на срещата и начинът на протичане на часа. Учителите споделят целите, които са си поставили с осъществяването на срещата. 
  4. Осигуряване на необходимите материали – ако е необходимо, се набавят подръчни материали (например ако гостува инженер, той може да постави за задача, която изисква да осигурим картон, сламки, балони, цветни моливи).
  5. Подготвяне на подарък – изненада за гост-лектора – класът предварително изработва учениците тематичен подарък за гостите (например: къщичка за птици за орнитолога, рисунки за психолога, книжка със съчинения на тема ” Аз обичам Черно море” за водолазите и т.н.).
  6. Провеждане на срещата.

Prepodvame.bg in blog visuals 1

Защо да опитаме?

Запознаването с различните “нестандартни” професии спомагат на учениците да осъзнаят разнообразието на професионалните възможности, които ги очакват. Срещите са планирани така, че учениците да развиват своето активно слушане и комуникативните си умения и да работят в екип. Двамата учители на класа вече виждат как проектът им дава резултати: “Първата ни среща бе с орнитолога. Децата бяха много плахи и несигурни. Задаваха кратки, необмислени и копирани въпроси. Притесняваха се да говорят. В момента виждаме огромен напредък. Изявяват желание, задават и допълнителни въпроси, участват по-активно в игрите, преразказват ни срещата, сякаш ние не сме били там”, споделя г-жа Стоянова.

В предварителната подготовка за срещите участват не само учителите и учениците, но и родителите. Всички заедно предлагат професии, а подборът на гост-лекторите е свързан и с теми като екология, здравеопазване, благотворителност, грижа за околните и нас самите – области, пряко са свързани с гражданска позиция, с обществото и активния начин на живот. 

Prepodvame.bg in blog visuals 1 1

За какво да внимаваме? 

“Всички колеги, които желаят да приложат практиката трябва да си дадат  достатъчно време за планиране и обмисляне на дейноститеБи било добре срещите да се осъществяват през месец, за да имат възможност учениците да преминат качествено цялото преживяване”, съветва ни г-жа Стоянова. В проекта “Професия под лупа” тя и колегата ѝ решават да не канят родители като гост-лектори, но активно си партнират със семействата на учениците и ги включват в подготовката и организирането на срещите.

Практиката е селектирана в инициативата ”Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

ЦОУД
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Как в село Венец използват ЦОУД, за да подготвят учениците си за живота

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Теодора Ангелова от СУ “Н. Й. Вапцаров”, с. Венец, област Шумен.  Често произведенията от българското народно творчество

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.