Този STEM урок ще помогне на учениците да научат за алтернативните източници на електроенергия. Освен това, те ще имат възможност да проучат предимствата и недостатъците на зелената енергия и да помислят накъде се насочва бъдещето.
Традиционното производство на електроенергия е един от най-големите източници на промишлено замърсяване на въздуха. Нашите ученици ще се сблъскват с все по-големи климатични промени, а това ще доведе до по-голяма нужда от създаването и имплементирането на алтернативни източници на електроенергия. Затова ние трябва да започнем тяхната подготовка още от сега!
Урокът може да използвате както в 4. клас, така и при работа с по-големи ученици. Адаптирайте идеята в зависимост от нуждите и желанията на класа!
Резюме на дейността
Разделени в малки работни екипи, учениците ще влязат в ролята на представители на консултантска компания за алтернативни източници на електроенергия. Задачата на всеки екип ще бъде да изготви презентация, с която да убеди фирмата “Зелен пламък” да инвестира в техния вид възобновяем източник на енергия.
Връзка на урока със STEM
STEM (наука, технологии, инженерство и математика) помага на децата да свържат изучаваните предмети с външния свят. Тук е мястото да им обясним, че енергията е неизменна част от ежедневието ни. Използваме я всеки ден, но не се замисляме от къде идва и какви последствия има за Земята. Инженери от цял свят търсят нови начини за генериране на електрическа енергия. И може след време именно нашите ученици да бъдат иноваторите, които измислят нов вид енергия, която е лесна за добиване и няма негативни ефекти върху природата.
Цели на урока
С помощта на този STEM експеримент учениците ще се научат да:
- Разграничават различните видове енергия и влиянието им върху околната среда;
- Правят проучвания и обобщават най-важната информация;
- Обосновават мнението си с данни, изследвания и анализи;
- Изразяват и защитават гледната си точка;
- Работят в екип за разрешаване на даден казус;
- Говорят пред публика;
Време за работа
За провеждане на STEM дейността ще са ви необходими два учебни часа + работа във вкъщи. Примерно разпределение на дейността – през първия час запознавате учениците с идеята и им помагате да започнат с проучванията си. Оставяте ги да продължат у дома и на следващия учебен час те презентират резултатите от изследването си.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Предварителна подготовка
- Базови познания у учениците за видовете енергия, начините за добиването й и влиянието им върху околната среда;
- Базови умения у учениците за работа с компютър и онлайн проучвания;
- Разяснение на критериите за оценка;
- Осигуряване на материали за презентацията – кадастрони, моливи, маркери, флумастери и др. Ако очаквате децата да направят проучванията и презентацията си на компютър, осигурете за часа кабинета по информационни технологии.
За ученици от 4 клас:
За по-големи ученици:
- Принтирани помощни въпроси и материали по темата за различните източници на енергия и влиянието им върху околната среда.
Провеждане на урока
Разделете класа на 4 екипа и го въведете в експеримента чрез следната история:
Днес вие сте инженери, които имат много отговорна задача. Трябва да убедите фирмата “Зелен пламък” да инвестира във вашата лаборатория, която работи върху създаването на нов и иновативен метод за генериране на енергия. Всеки екип се е специализирал върху един вид “зелена енергия”, която не вреди на планетата и се получава от възобновяеми източници. В следващия час ще презентирате идеите си пред инвеститорите от “Зелен пламък”. Представете предимствата на избрания източник на енергия, за да получите допълнително финансиране за изследванията си.
Това е примерен текст, който разбира се може да редактирате, в зависимост от контекста на класа.
Нека всеки отбор си избере един от следните видове енергия:
- От вода;
- От слънце;
- От вятър;
- От биомаса и биогориво;
На по-големите ученици може да им дадете възможност сами да потърсят конкретни алтернативни източници. Например има страни, в които се произвежда енергия от изгарянето на банани.
Раздайте на учениците работните листове, които съдържат основна информация за съответния вид източник на енергия.;
Припомнете на учениците основните етапи на изследователския процес и през какво ще преминат по време на всеки етап:
- Наблюдение и проучване – Нека всеки член на екипа сподели какво знае за източниците на енергия и за видовете енергия. След като учениците прочетат работния лист, нека да помислят какво е важно да включат в презентацията си. Ако е удачно, насърчете ги да използват и други източници на информация, например да потърсят допълнителна информация в интернет. В тази част от дейността те провеждат проучване и тестват своите теории за източниците на енергия.
Проучването обикновено отнема по-голямата част от времето.
- Експериментиране – през този етап учениците ще започнат да създават презентацията – ще измислят структурата и ще определят кои са основните им опорни точки;
- Анализиране – насърчете учениците да анализират дали досегашната стратегия ще ги доближи до целта им – да убедят фирмата “Зелен пламък” за инвестира в тяхната лаборатория. Обсъждайки този въпрос, те може да се сетят за по-иновативен метод за презентиране;
- Презентиране – тук учениците ще представят идеите си пред инвеститора. Дайте им свобода на избор – нека сами да решат дали да презентират чрез плакат, рисунки, истории, сценки или представяне и анализ на данни. По-големите ученици предизвикайте да направят кратко филмче или видеоклип.
Обсъдете критериите за оценяване – Как ще изберете кой екип ще получи финансирането?
След края на оценяването е време за рефлексия – обсъдете процеса, през който учениците са преминали: какво ги е затруднило, кое им е било лесно, какво ново са научили и какво ще им бъде полезно занапред.
Споделете с нас как е минал експеримента! Ще ни бъде интересно да научим повече за това как сте го модифицирали в класната стая.
Източници:
https://www.teachengineering.org/activities/view/cub_energy2_lesson02_activity3