Математиката е наистина универсална! Символите й са еднакви и разпознаваеми във всяка една държава, на този език си комуникират множество научни дисциплини, а според Галилей “Книгата на природата е написана на езика на математиката”.
По една или друга причина обаче (тема, която може би заслужава отделна дискусия!), за много от учениците по света математиката е труден за овладяване език. Това е област, пълна с нови понятия, които е трудно да бъдат разбрани, ако следваме само материала в учебниците. А ако работите с ученици билингви, вероятно ще се съгласите, че те срещат дори повече затруднения, породени от недостатъчно добрите умения по български език.
Ето защо, за да отговорим на нуждите на децата, е необходимо да въведем в часовете по математика интегрирана езикова подкрепа. В настоящата статия ще ви разкажем как точно се случва това в Иновативно основно училище “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен.
Около 95% от учениците в училището са с майчин език, различен от българския, и имат нужда от допълнителна и интегрирана езикова подкрепа във всички учебни часове и режимни моменти. Надникваме в класната стая г-жа Диана Йолова-Варджиева и заедно с шестокласниците преминаваме през въведението в темата “Множества”.
Как протича часът
“Загряване на мозъка”
В началото на часа за загрявка учителят е предвидил малко четене с разбиране. Учениците теглят билети, на всеки от който са написани по 2 изречения от различни учебни предмети в 6. клас. Децата четат изреченията самостоятелно и отгатват учебния предмет. След изтичане на предвиденото време обясняват в голямата група по какво са се ориентирали.
Въвеждане на новите понятия
Преди да въведе новото понятие от заглавието на урока, учителят обръща внимание, че в българския език съществуват думи, които имат повече от 1 значение. В горния десен ъгъл на дъската написва думите: пръст, син, нос, коса. Учениците назовават значенията на тези думи.Точно както тези думи, думата множество също има две значения, едното от които използваме в математиката:
– 1-во значение: много (медали, чувства, мисли…). Например: “На последното състезание по художествена гимнастика българските гимнастички спечелиха множество медали”;
– 2-ро значение: група от различни обекти, която се разглежда като едно цяло. Елементите в множеството не могат да се повтарят и не са подредени по специален ред.
Визуализацията е особено важна за децата, а за децата билингви – дори повече! Затова е важно да отделим достатъчно време за онагледяване на понятието множество с неговото значение в математическата наука.
Класът разглежда изображението със сухоземни и водни животни в учебника. Може учениците да направят подобна визуализация в тетрадките си, като изберат друг от посочените в учебника пример за множества.
Учителят дава инструкция за следващата задача: учениците от лявата колонка трябва да запишат в тетрадките си множество от 5 плода, а учениците от дясната колонка – множество от 5 зеленчука.
Следва обсъждане кое е общото между плодовете и зеленчуците, за да могат децата да достигат до обяснение на понятието “обединение“: групата от елементите на две множества.
Чрез въпроса “Кои плодове и зеленчуци от споменатите са червени?” учителят обяснява понятието “сечение“: групата от елементите, които са елементи едновременно от две други множества.
Работа с учебника
Учениците определят верността на твърденията в учебника. Учителят припомня, че очаква от тях да отговорят с цяло изречение, а не само с “Да” или “Не”.
Обратна връзка и рефлексия
За да получи информация за това как се чувстват децата, учителят назовава различни емоции, а учениците показват с пръсти от 0 до 5 степента на своето емоционално състояние в момента.
Какви знания и умения развиват учениците
Забелязваме, че в часа се адресират ключови нужди, знания и умения на учениците, като например:
– четене с разбиране;
– познаване и разбиране важността на понятията от другите учебни дисциплини;
– обогатяване на речниковия запас;
– съгласуване на съществителни и прилагателни имена по род и число;
– използване на сложни изречения с подчинителни връзки;
– знания за ползата от плодовете и зеленчуците;
– концентрация на вниманието;
– откриване на логически връзки;
– желание за изява.
За какво да внимаваме
1. Различно темпо на децата
Тъй като всяко дете работи с различно темпо, добре е да подготвите повече на брой билети за четене с разбиране за загрявката в началото на часа. Така учениците, които се справят по-бързо от останалите, няма да скучаят.
2. Използване на цели изречения
В стремежа си да се изявят преди другите, децата отговарят с по една дума. Бъдете безкомпромисни и напомняйте, че очаквате да чуете цели изречения.
3. Спазване на зададеното време
Определете предварително по колко минути ще отделите за всяка активност и следете часовника. Когато са увлечени, децата могат да прекарат доста време в една и съща дейност… а четенето на билети или рисуването на множества не трябва да отнема целия учебен час!
4. Непознати думи
Бъдете готови и за това, че в хода на урока вероятно ще се изскочат и други непознати думи. За още идеи как да работите с лексика в часовете си, прочетете статията “Как да помогнем на учениците билингви да учат нови думи”.
Дори да не успеете да решите задачите в учебника, не оставайте с усещане за несвършена работа. За да се справят със задачите, учениците първо трябва да вникнат в понятията и в случая езиковата подкрепа по български напълно си заслужава разчупването на рамката… За да може езикът на математиката да става все по-близък и разбираем за децата!