В началото на учебната година или след входните нива може да направите малък експеримент. Попитайте учениците си за кои 3 неща им е харесало да учат в часовете по география през изминалата година и кои 3 неща са ги затруднили, били са им неприятни или скучни. Сред най-често нехаресваните теми в 6-и и 7-и клас при проведеното от нас запитване се оказаха релефът и полезните изкопаеми. Затова предлагаме нов прочит на уроците за релеф и полезни изкопаеми и сме подготвили работен лист, с помощта на който учениците да направят връзката между двете понятия, да синтезират, откриват и подреждат информация.
Една от трудностите при ученето на формите на релефа е това, че в училище като цяло липсват достатъчно визуални примери, както и реалистичност на мащаба. Цветовете на природогеографската карта подсказват чрез цветовия си код височинния характер на терена, но реалният му вид трудно се визуализира от учениците. По-надолу в статията ще видите нашето предложение за разкриване на детайли за красиви релефни форми.
Ето няколко стъпки за практически урок, който може да бъде започнат в час и довършен у дома с помощта на интернет ресурси.
Характеристика на релефа
Представете на учениците визуални кадри на характерни релефни форми за континента, който изучавате – може да е под формата на фоторазказ или презентация с много изображения. Заредете няколко крайни точки в Google Earth и се разходете заедно с учениците из:
- вр. Рорайма, обяснете, че това са най-старите скали на Земята и провокирайте с въпроси какви земни сили формират формите на релефа;
- покажете планината Килиманджаро и заобикалящата я савана, така нагледно ще изпъкне планината на фона на околността;
- отбийте се до Южния полюс или в Гренландия и покажете колко е висока ледената шапка, като завъртате сателитните изображения на различни месности.
Инструктирайте учениците да запишат в първото поле на работния лист какъв е релефът във всички части на изучавания континент. За целта може да използват като източник на информация урока в учебника. По този начин ще работят с текст и ще филтрират информация, която да систематизират по зададен критерий. Ще добият по-добра обща представа за релефа на континента, след като са видели как изглеждат формите му по време на вашия урок и са потърсили сами информация.
Планина
Насочете учениците да изберат планина, плато, планинска верига или планинска земя, за която да потърсят допълнителни характеристики:
- Достатъчно висока ли е тази форма на релефа, за да има хребети. Какво са всъщност хребети?
- Каква е дължината ѝ и колко е висок най-високият и връх? Има ли информация за общата ѝ площ?
- Има ли селища в района или подножието? Как близостта до планината се отразява на местното население в икономически аспект?
- Какъв е значението на този обект за туризма? Дайте пример с вулкана Везувий или Рила и Пирин и с какво са известни Банско и Боровец.
Острови
Провокирайте учениците сами да изберат най-отдалечената островна група към даден континент и да опишат техните характерни особености. Какъв е произходът на скалите, има ли активни вулкани, обитавани ли са? Какви форми на релефа се наблюдават? Дайте пример с най-северните европейски острови Шпицберген и научно-изследователската база там или с Галапагоските острови, на някои от които все още има активни вулкани.
Любопитно
Тук дайте свобода на учениците си да открият най-любопитните и малко известни факти за континентите, които да опишат. Насочете ги да търсят информация в начунопопулярни списания и интернет.
Контур на континента и полезни изкопаеми
Дайте указания учениците да подготвят информация за местоположението на полезните изкопаеми за даден континент и да нанесат най-характерните форми на релефа – планини, низини, плата, реки, езера и др, върху картата на първата страница.
Можете да използвате този шаблон или да стимулирате творчество и да дадете задача на учениците сами да подредят информацията.
Обяснете на учениците си, че този работен лист ще бъде част от поредица, с която ще категоризират цял един континент. Релефът и полезните изкопаеми са само първият компонент от тази своеобразна творба, а в края на годината ще имат един или няколко каталога за всички изучавани континенти.
Не забравяйте да запазите няколко екземпляра от каталозите на настоящите си ученици и да ги покажете на следващия випуск като пример за отлична работа.
Очаквайте скоро и работен лист – “Климат”!
Прочетете още:
- Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география
- Как спортът намери мястото си на географската карта? Интердисциплинарен урок “География и история на спорта”
- Активни граждани в часовете по география