Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Изкуственият интелект е новият феномен на дигиталната среда. Как можем ние, учителите, да го използваме в часовете си и за какво да внимаваме, когато работим с него, ще разберете в тази статия.

Необходимостта от иновативни методи на преподаване и ангажиране на учениците в учебния процес, е по-силна от всякога. Затова с помощта на изкуствения интелект лесно и бързо можем да изберем нови задачи по географски теми, да генерираме данни за климатограма или да нарисуваме карта на света само с животински видове. И всичко това може да се случи с няколко бързи команди. 

С какво може да ни бъде полезен изкуствения интелект?

  • Достъп до систематизирани данни и географска информация 

Използването на платформата на Google – Gemini и нейната връзка с интернет източници дава възможност да се открият систематизирани данни за климатограма за почти всички градове по света, по години, месеци, с температурни амплитуди и информация за валежите. Важно е да се уточни, че систематизирани данни по различни теми могат да бъдат открити за всеки учебен предмет. 

  • Бързина на откриване 

Ако комбинираме тази и предходната точка, учителят лесно може да достъпи данни за климатограма на Кайро за 2023 г. или Токио за предходния период. Само с няколко команди и платформата Gemini, данните са подредени по месеци, както сме свикнали да ги виждаме в помагалата. Ако направим обобщение за това как се променя скоростта за откриване на информация за последните двадесет години, изкуственият интелект води класацията пред енциклопедии и справочници, дори и пред онлайн портали.

  • Анализ и интерпретация на получените данни 

Интересен похват на изкуствения интелект за всяка тема е, че предлага кратък анализ под поставения въпрос – така при данните за климатограма предлага температурните минимални и максимални стойности, сума на валежите, средногодишна температура и т.н.

  • Критично мислене

Тук можем да включим и учениците, с които заедно да обсъждаме резултатите и да проследим истинността на получения отговор. 

  • Създаване на бързи въпроси и задачи

С помощта на различни команди и учебната програма за определен клас, изкуственият интелект бързо може да създаде предложения за активности в часовете. 

  • Визуализации

Чрез платената версия на някои от генеративните платформи може да се създават и изображения. Важно е колко допълнителни данни подаваме, както и какво точно искаме да създадем като краен резултат. Визуалните компоненти в часовете по география са изключително важни и необходими за формирането на адекватна представа на учениците за заобикалящия ни свят. 

Моите опити ще видите по-нататък в статията. 

1. Генериране на географски данни – климатограма

В моята практика често се е налагало да търся данни за климатограма от печатни източници или интернет, което отнема доста време. С помощта на Gemini данните се визуализират бързо, като се подреждат по месеци, средномесечна температура и сума на валежите. Ето в какъв вид се получава резултатът:

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Единственият минус както на Gemini, така и на ChatGPT (дори платената версия) е, че не могат да създадат вариант на климатограма с посочените данни и препращат към други платформи. Затова, задоволете се само с данните, без визуализация. 

2. Как да създаваме илюстративни карти за часа по география?

За тази задача използваме ChatGPT (платената версия), като командите към платформата са следните:

  1. Направи ми карта на света с отровни растения, характерни за всеки континент, в стил “Дисни”.
  2. Направи ми карта на света с животните от всеки континент в стил “водни бои”. 
  3. Направи ми карта на света с листата на дърветата от всеки континент в стил “водни бои”. 

Важно:

  • Когато отправяме командата към платформата на български език, тя е по-неточна от тази на английски език. 
  • Винаги използваме учтиви форми, за да имаме по-добър резултат, например – “Здравей, можеш ли да ми изготвиш карта на света, покрита със стъпките на животни, живеещи на всеки континент?”
  • Неточностите по самите карти по-долу са повече от видими и един от вариантите да променим това, е като дадем списък с допълнителни данни, както ще се случи в следващото упражнение. 

Ето и резултатите:

 

Командата за последното изображение гласи следното:

1. Направи ми карта на България, покрита с цветовете на инвазивните растения. Ето списък с част от тях (следват изброени 20 латински наименования на растения, част от “Атлас на инвазивните растения за България”). Направи го в стил” водни бои” и постави наименованията на растенията на картата. Ето и първия отговор:

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Несъвършенствата са видими ясно – границите на България са неточни и наименованията са разбъркани твърде много. 

2. Затова правим втори опит: Направи същата карта, но този път поправи границите на България, защото не са верни. Ето резултата:

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Проблемът с рисуването при DALL-E платформата е, че все още не може да нарисува едно и също нещо два пъти. Този път илюстрацията е напълно различна от първата, затова правим трети опит.

3. Направи същата карта, но използвай контурите на България от приложената картинка (тук поставяме контурна карта на България):

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Вече разполагаме с малко по-точно изображение. Но решаваме да опитаме още веднъж с допълнителни инструкции.

4. Направи същата карта, но нека цветовете на растенията да бъдат по-реалистични, да изглеждат като снимки.

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Финалната карта отново не е с точни граници на България, но изображенията на растенията и имената им са заедно и има по-естетически издържан вид. 

За финал – изкуственият интелект все още се обучава и няма необходимата техническа база, за да замени човешкия труд, както се вижда от генерираните изображения и упражнения. Но може да ни помогне в това да даде предложения за “разчупване” на учебния процес. 

Ето още няколко варианта за това как да ни помогне изкуственият интелект в учебния процес: 

1. Дай ми предложения за активности за 36 учебни седмици, с два часа седмично, по следната учебна програма (тук поставяме excel файл с учебната програма). Ето и част от отговора, който също се генерира като файл. Платформата винаги дава уточнението, че това, което предоставя трябва да се провери спрямо нивото на учениците, учебния план и други детайли, свързани с обучението. 

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

2. Ето какво се случва, ако зададем въпрос, който искаме да има три варианта на отговор: “Здравей! Създай ми задача за дискусия за три различни класа – един в пети, един в шести и един в седми клас на тема “Опазване на водата и водните ресурси в света”.

Отговор за 5 клас:

Тема: Как да пестим вода вкъщи?

Въпроси за дискусия:

  • Какви са различните начини, по които използваме вода вкъщи?
  • Как можем да намалим количеството вода, която използваме за миене на зъби, миене на ръцете, къпане и миене на чинии?
  • Какви са ползите от пестенето на вода?
  • Как можем да убедим семействата си да пестят вода?

Активности:

  • Направете плакат с идеи за пестене на вода вкъщи.
  • Измислете песен или стихотворение за важността на водата.
  • Направете експеримент, за да видите как различните навици за къпане влияят на количеството вода, което се използва.

Отговор за 6 клас:

Тема: Как да опазим водните ресурси в нашия град/регион?

Въпроси за дискусия:

  • Какви са основните източници на вода за нашия град/регион?
  • Какви са факторите, които застрашават водните ресурси в нашия град/регион?
  • Какво можем да направим, за да опазим водните ресурси в нашия град/регион?
  • Как можем да работим с местните власти и организации, за да защитим водните ресурси?

Активности:

  • Проучете как се пречиства водата в нашия град/регион.
  • Посетете местна пречиствателна станция за вода.
  • Организирайте кампания за повишаване на осведомеността за значението и опазването на водните ресурси.

Отговор за 7 клас:

Тема: Как да се справим с водната криза в света?

Въпроси за дискусия:

  • Какви са причините за водната криза в света?
  • Какви са последиците от водната криза за хората и околната среда?
  • Какви са различните решения за справяне с водната криза?
  • Как можем да се ангажираме с решаването на водната криза?

Активности:

  • Проучете водната криза в различни региони на света.
  • Направете презентация с решения за справяне с водната криза.
  • Подкрепете организация, която работи за решаване на водната криза.

От личен опит:

Бих искала да споделя две кратки упражнения, които направих със седмокласници в края на първия срок, когато те вече имаха достатъчно оценки за оформяне, но държах ангажираността на учениците да остане висока. Поставих две задачи за работа, в две последователни седмици. 

Първа задача за ученици: Есе на избрана тема

  • Какво щеше да стане ако Германия спечели Втората Световна война?
  • Какво щеше да стане ако всички републики останат монархии?
  • Какво щеше да стане ако социалистическите формирования останат на власт?

Учениците бяха провокирани от въпросите, тъй като всеки от тях е запознат и с трите теми по един или друг начин. Имаше няколко интересни момента от цялото упражнение, които искам да споделя с вас:

  • учениците използваха изкуствен интелект, но тъй като не бях дала задание да го използват, за да не ги “хвана”, всеки един беше написал собствен увод и беше допълнил получената информация;
  • 99,9% от всички 120  седмокласници, на които преподавам, се появиха с домашно и искаха да го представят; 
  • няколко ученика бяха направили сериозно проучване и бяха подготвили разработки от 5 до 10 страници, в които развиват темата.

Изводите са положителни – учениците бяха предизвикани с нестандартна задача, използваха изкуствен интелект, но подобриха резултатите му, за да получат различни разработки, които след това с ентусиазъм представиха пред съучениците си.

Това упражнение може да се приложи и в по-различен вариант, а ако учениците разполагат с устройства, дейностите да се осъществят в самия час. 

Втора задача за ученици: Как се е променила икономиката на … (име на държава от Балканския полуостров) за последните 30 години?

За това упражнение учениците “получиха” различна държава от територията на Балканския полуостров. Това, което трябваше да направят, е да използват изкуствен интелект и да му зададат този въпрос. Тук нямаше ограничения и учениците трябваше да представят това, което открият. Ако го открият. При използването на една от платформите – ChatGPT, се оказа, че за някои държави тя не разполага с данни. Учениците трябваше да използват друга платформа, за да подготвят домашното си. 

Това, което направиха учениците като упражнение, използвайки изкуствения интелект, беше следното:

  • да открият платформа, с която да могат да подготвят домашното си;
  • да проверят дали предоставената информация е достоверна чрез проследяване на източници в интернет;
  • да дискутират получения резултат – кои са били основните причини, за да се стигне до този резултат – войни, режими, кризи и др.

Ето това е отговорът на Gemini, като му зададем въпрос, свързан с първата тема:

Как да използваме изкуствен интелект в часовете по география

Ако трябва да обобщим трите най-важни дейности, свързани с изкуствения интелект, кои щяха да са те?

  • Да изберем една платформа и да използваме нея

Всяка платформа има своите специфики, но трябва да сведем избора си до една-две, които лесно можем да използваме. Ако направим по-задълбочено проучване, ще открием, че дори Canva използва изкуствен интелект, но по различен начин. За всички задачи, разгледани в тази статия, са разгледани Gemini & ChatGPT (платена версия). 

  • Да подготвим списък с ясни задачи и команди

Представянето на точна и допълнителна информация е половината от работата, която трябва да свършим, за да получим качествен резултат от изкуствения интелект. Тя служи за отправна точка и “ориентира” интелигентните платформи.

  • Време за организиране и проверка 

Това също е важен момент, тъй като понякога резултатите са непроверими и нерелевантни, но чрез постоянното си самообучение, платформите непрекъснато надграждат предоставяните резултати. 

Разгледаните платформи предлагат и методика за провеждане на дискусия:

Съвети за дискусия:

  • Насърчавайте учениците да изразяват своите мнения и идеи.
  • Задавайте отворени въпроси, които стимулират дискусията.
  • Използвайте различни методи за дискусия, като групови дискусии, дебати и ролеви игри.
  • Свържете темата с личния опит на учениците.
  • Осигурете на учениците ресурси, които да им помогнат да се информират по темата.

Тепърва изкуственият интелект ще навлиза още по-дълбоко в ежедневието ни и работата ни. Затова е важно да се адаптираме бързо и да използваме плюсовете, които ни предлага. Обучението на учениците също е от голямо значение – повече от всякога е необходимо да ги научим на критично мислене и на това как да анализират и създават материали, без да копират веднага предложените данни.

Още полезни статии:

Менторство на учители

,,Активно слушане” вместо активно говорене

Защо наставникът да развива уменията си да ,,слуша активно” и как изглежда това умение на практика?  В едно първоначално обучение за наставници при демонстрация на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.