Как да научим децата да четат гладко – Стратегия 3 в 1

Как да научим децата да четат гладко - Стратегия 3 в 1

Всички начални учители се концентрират върху умението за гладко четене, защото то е важна предпоставка за развиване на четивната грамотност – съответно за напредъка на учениците по всички учебни дисциплини в училище и в университета, а и за успешна реализация след това. 

Да научим учениците да четат самостоятелно е един от начините да им помогнем да развият своята четивна грамотност. Но всички знаем, че ако просто дадем книга на децата и им кажем да я прочетат, едва ли повечето от тях ще се заемат с тази дейност сами. В училище гладкото четене често се определя просто като броя думи, прочетени на глас за една минута, но пълната дефиниция на това понятие със сигурност включва и други фактори като точност на четене, подходящ тон и интонация.

В настоящата статия ще ви представим нов поглед към един може би познат подход за усвояване на гладкото четене. Многократното четене на един и същ пасаж и проследяването на напредъка са две наистина работещи стратегии, а съчетани с работа по двойки се оказват неочаквано добра комбинация!

Защо стратегията работи

Многократното четене на един и същ пасаж затвърждава уменията на учениците както да декодират по-бързо познатите думи и модели на срички, така и да ги запомнят, подобрявайки гладкостта на четенето си и разбирането на текста. Проследяването на резултатите е важно за децата и дава на учителя възможност за бърз поглед върху техния напредък. А когато добавим към упражнението и работа по двойки, атмосферата в класната стая със сигурност ще се оживи, а мотивацията за участие ще се повиши.

Многократното четене дава на децата практиката и повторяемостта, от които се нуждаят, а работата в екип предоставя един положителен социален заряд. Проследяването с тракера им помага да се саморегулират и да видят напредъка си, но също така и да останат фокусирани, докато работят по двойки. Всички знаем, че страничното разсейване при този тип задачи може да е особено изкушаващо!

Стратегията в стъпки

Когато съчетаваме многократното четене с проследяване на гладкостта на четенето, е добре да използваме пасаж не по-дълъг от една страница. Учениците трябва да го прочетат три пъти, като оцветят резултата си при всеки опит (първи, втори и трети) с молив или пастел с различен цвят. За целта може да използвате специална таблица, в която учениците сами да отбелязват своите постижения по време на упражнението.

Стъпка 1: Подготвка на тракерите

Създайте папка за проследяване на напредъка на всеки ученик, в която ще събирате тракерите за брой думи, прочете и в минута. Може да поискате децата да донесат тънки папки от вкъщи за съхранение на листовете с резултати, или просто да прикрепвате с телбод всеки следващ тракер. В интернет има множество безплатни бланки за проследяване на гладкото четене на английски език, но съвсем лесно с помощта на милиметрова хартия може да подготвите подобни и на български. Друг вариант е да си направите таблицата в Microsoft Word или Microsoft Excel и да я принтирате.

Стъпка 2: Откъс за четене

Изберете текстове за четене от учебника или разпечатайте подходящи материали по ваш избор. Ще ви трябват две копия от всеки пасаж за всяка двойка: едно за ученика, който чете, и едно за слушателя/протоколчика.

Стъпка 3: Формиране на екипите

Групирайте по двойки учениците, които четат на приблизително сходно ниво. Помислете и за други фактори като общителност и разсейване. Ако даден ученик е нестабилен или твърде чувствителен, прикрепето го към съученик, който е ведър, спокоен и подкрепящ.

Стъпка 4: Демонстрация

Изберете си “доброволец” и привлечете вниманието на децата, така че да могат да наблюдават как с избрания ученик преминавате през процеса на четенето. За да виждат всички добре, може да ги помолите да застанат в кръг около чина, на който работите. Задайте таймер и помолете ученика да започне да чете своя откъс. След изтичане на времето пребройте думите, съобщете резултата на ученика и го накарайте да го отбележи върху тракера.

Стъпка 5: Децата са на ход

Съобщете на децата имената на партньорите им и преминете набързо през правилата за поведение. Кажете им къде трябва да седнат, как да ви повикат, ако имат нужда от помощ, какво ниво на шум си представяте в стаята и т.н. След това ги подканете да опитат сами да използват своите тракери.

Повторете упражнението шест пъти – по три пъти за всеки ученик. Докато децата работят, разходете се из класа, за да видите как се справят и да се уверите, че са фокусирани върху задачата. Дейността ще изисква все по-малко надзор, когато класът свикне с формата.

Стъпка 6: Време за рефлексия

След като вашите ученици са упражнили четенето по двойки и проследяването на напредъка, ги съберете отново, за да обобщите резултатите и да насочите вниманието им към някои въпроси. Попитайте ги кои думи са им били най-трудни за произнасяне, имат ли непознати думи в текста, какво са разбрали от прочетенето, как са се подобрили резултатите при втория и третия опит. Ако децата сами са задавали времето за четене, проверете дали са имали проблем с използването на таймерите.

Дайте възможност на учениците да си поставят собствени цели и ги направете конкретни и с определен срок. Например: „Ще мога да чета по 100 думи в минута до първо число на следващия месец“.

С труд и постоянство

След като сте включили в програмата си проследяване на гладкостта на четенето, планирайте упражненията редовно за по 10 до 15 минути в рамките на определените часове. Когато свикнат с начина на провеждане на тази дейност, добият увереност, рутина и осъзнаят, че всъщност напредват, повечето деца ще започнат истински да ѝ се наслаждават.

 

 

____________________

Статията е адаптирана от: A 3-Step Strategy to Build Elementary Students’ Reading Fluency | Edutopia

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Glasses and a highlighter marker over a book
Четивна грамотност

Създаване на логическа връзка с друг текст

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат няколко минути да помислят за друг, познат текст, който да им помогне да си наредят логически непознатия, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали