Създаване на мисловна карта (Mind map) в обърнат ред

Boy reading a book

Стратегията се нарича мисловна карта в обратен ред, защото тръгваме не от едно понятие към свързаните с него асоциации, а обратно. Учениците прочитат внимателно текста. След това вадят ключови думи от него. Хубаво е да им зададете броя. Групират ключовите думи и слагат наименование на групите. След това обединяват групите в едно цяло и от него правят стандартното заглавие на текст. Задайте им време, тази стратегия не би трябвало да отнеме повече от 8 минути.

Резултат: Учениците слагат стандартно заглавие на текст.

Примерна инструкция
Първо прочетете внимателно текста. След това имате 8 минути да извадите 12 ключови думи, които да подредите в 3 групи. Сложете имена на групите, а след това ги обединете и от полученото напишете общо заглавие.

Предимства на стратегията

  • Отсяват ключовата информация от текст;
  • Работят с различни видове текстове;
  • Научават какво е мисловна карта.

За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:

  • някои ученици може да се затруднят при изваждането на определен брой ключови думи;
  • някои ученици биха се затруднили да сложат име на групите;
  • на някои ученици може да не им стигне времето.

Още полезни статии:

Think/Pair/Share - Помисли/Сподели (работа по двойки)
Комуникативни умения

Think/Pair/Share – Помисли/Сподели (работа по двойки)

В тази стратегия учениците самостоятелно осмислят проблем или въпрос и след това дискутират това с партньор. Дайте на учениците въпрос, тема, задача за четене, упражнение,

Мозъчна атака
Четивна грамотност

Мозъчна атака (Brainstorming)

Учениците прочитат текста самостоятелно внимателно. След това в рамките на 7-8 минути целият клас заедно с учителя правят мозъчна атака на глас по текста, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали