Създаване на мисловна карта (Mind map) в обърнат ред

Boy reading a book

Стратегията се нарича мисловна карта в обратен ред, защото тръгваме не от едно понятие към свързаните с него асоциации, а обратно. Учениците прочитат внимателно текста. След това вадят ключови думи от него. Хубаво е да им зададете броя. Групират ключовите думи и слагат наименование на групите. След това обединяват групите в едно цяло и от него правят стандартното заглавие на текст. Задайте им време, тази стратегия не би трябвало да отнеме повече от 8 минути.

Резултат: Учениците слагат стандартно заглавие на текст.

Примерна инструкция
Първо прочетете внимателно текста. След това имате 8 минути да извадите 12 ключови думи, които да подредите в 3 групи. Сложете имена на групите, а след това ги обединете и от полученото напишете общо заглавие.

Предимства на стратегията

  • Отсяват ключовата информация от текст;
  • Работят с различни видове текстове;
  • Научават какво е мисловна карта.

За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:

  • някои ученици може да се затруднят при изваждането на определен брой ключови думи;
  • някои ученици биха се затруднили да сложат име на групите;
  • на някои ученици може да не им стигне времето.

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Задаване на въпроси по текста

Дават се няколко минути за прочитане на текста в зависимост от дължината му. След това всеки изписва поне 2 въпроса, свързани с ключовите моменти от

Четивна грамотност
Четивна грамотност

Четивна грамотност

Що е то четивна грамотност и какво ни казва статистиката? Според определението на PISA грамотността е „разбиране, използване, осмисляне на писмени текстове за постигане на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.