fbpx
Умение за учене

Как да даваме по-добри домашни по време на дистанционно обучение

Как да даваме по-добри домашни по време на дистанционно обучение

Има ли смисъл от домашни, ако ученето винаги е у дома? 

Вече над година учениците учат от вкъщи. Учебният им ден е около 5 часа и преминава изцяло пред компютъра. Трябва ли да им даваме и домашно, което ще удължи стоенето пред екрана с още 2-3 часа, и ако да, как да го направим смислено и ефективно? В тази статия ще ви предложим няколко стратегии, с чиято помощ да направите домашната работа по-пълноценна по време на дистанционно обучение. 

  • Време извън екрана

Книги! Добрите стари книги! Всеки клас има задължителна литература, а допълнително има стотици книги, които отговарят на нивото на всеки ученик. В час може да организирате дискусии за различните книги, които учениците четат, или да насърчите учениците да си водят читателски дневник и да споделят какво им е направило най-силно впечатление.

  • Колкото по-малко, толкова повече!

Учителите по математика често дават домашни от типа: “Задачи от първа до шеста на страница 62 от учебника”, но трябва ли наистина учениците да упражняват едно и също умение толкова много пъти? Замислете се за колко от задачите всъщност ще имате време за проверка в часа. Не може ли вместо това да дадете 1-2 задачи с по няколко подточки, които изискват прилагането на  различни умения за различните стъпки? Можете и да дадете на учениците си възможност за избор: “Изберете 5 от тези 10 задачи”.

Същото важи и за часовете по хуманитарни или природни науки. Вместо възможно най-голям брой задачи след урока, можете да дадете на учениците една по-задълбочена задача за сравнение на две събития, епохи, природни явления, химични реакции и т.н.. 

  • Индивидуализирайте домашното

Учениците (както и възрастните) обожават да говорят за себе си. Ако те чувстват, че домашната работа е лично за тях, ще са по-мотивирани да я направят. Пример е да дадете на учениците задача да съпоставят главния герой в книгата, която четат, със себе си, като използват диаграма на Вен. За домашно по чужд език учениците могат да създадат и опишат нов супергерой, а по природни науки може да възложите на учениците да направят танц или песен (като в любимото им приложение – Tik Tok) за това, което учат в момента. За тази задача може да използвате Flipgrid. Разберете как в тази статия.

  • Включете родителите 

Бъдете внимателни с това – в момента много родители са в трудно положение и може да нямат нужните време и енергия. Преди да ангажирате родителите се уверете, че имат възможност и желание да помагат и им дайте достатъчно време за изпълнение на задачата. 

Ако мислите, че е удачно, може да използвате следните примерни домашни задания:

  • Нека ученикът запише видео как обяснява това, което учи в момента, на родител. 
  • За да упражни работа с дроби, ученикът може да използва семейна рецепта за нещо вкусно и да изчисли нужните количества продукти за повече или по-малко порции. 
  • Задайте загадка или главоблъсканица, които учениците да обсъдят със семейството и да напишат различните отговори или идеи. 

 

  • Обърната класна стая

Вместо да давате домашното след часа защо не го зададете преди часа? Трябва обаче да промените естеството на домашната работа – ученикът няма да упражнява взетия нов материал, а ще придобие обща информация за предстоящия. Поставете на учениците задача да гледат обучителни видеа, за да провокирате дискусия в следващия час. Пратете им и кратка анкета чрез Google Forms, където учениците да обобщят главни идеи или да задават въпроси. Може да ги помолите да намерят и още информация по темата – други видеа или статии в зависимост от нуждите. В часа след домашното учениците ви ще са подготвени и може да пристъпите към по-задълбочени дискусии или упражнения. Използвайте методите на обърнатата класна стая умерено, за да запазите стратегията интересна за учениците. 

Ами оценяването? По-големите ученици лесно могат да си споделят файлове и да копират чуждата работа. Не плувайте срещу течението – едва ли ще успеете да засечете всеки, който е използвал чужда помощ. Вместо това покажете на учениците как да дават конструктивна обратна връзка на съучениците си, което е доста лесно с Google Docs. Не използвайте домашното като метод за оценяване, а подчертайте ролята му при затвърждаването на наученото. 

Новият модел на обучение предполага и нов вид домашни. Бъдете креативни! Когато създавате домашните, помислете:

  • Какво ще научат учениците от това?
  • Струва ли си времето, което ще им отнеме?
  • Създава ли още повече стрес у дома? 

Преобразете домашната работа, така че да е по-смислена за учениците, и те ще са по-мотивирани да я направят. Може пък следващия път вместо с досада да възкликнат с ентусиазъм, когато им зададете домашно. 

 

Адаптирана от Edutopia.

Tags

1-4 клас 5-7 клас 8-12 клас PISA 2018 STEM БЕЛ Генериране на идеи География Гражданска грамотност Добри практики Ефективност на работа и управление на времето Извлича информация от непрекъснат текст История Компетентности 2020 - Враца Комуникационни умения Креативност Критическо мислене Логическа връзка Логическо мислене Математика Математическа грамотност Нагласа за развитие Обобщава тълкува информация от непрекъснат текст Организация на процеса Осмисля оценява информация от непрекъснат текст Представяне и защита Работа в екип Родители СЕУ 1 Клас СЕУ 1 Клас Модул 1 СЕУ 1 Клас Модул 2 СЕУ 1 Клас Модул 3 СЕУ 2 Клас СЕУ 3 Клас СЕУ 3 Клас Модул 3 Социално-емоционални умения Умение за личностно развитие Умения на 21 век Философски цикъл Четене на текст Четене с разбиране Четивна грамотност Чужд език научна грамотност работа с родители

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.