“Светът е многообразие”! Но въпреки този всеизвестен факт, в обществото ни все още има работа в посока баланс в междуетническите взаимоотношения. За да има търпимост, а още по-добре – разбиране и приемане – е важно от ранна възраст децата да се запознават с етническия пъзел на България. Всички знаем, че когато опознаем един човек, сме по-склонни да го приемем.
В това вярва и Анна Господинова, която е начален учител в ЧОУ “Света София”. За нея уроците за културното многообразие са важна част от изграждането на толерантност, уважение и разбиране между учениците. За да създаде приобщаваща среда, в която учениците се запознават с различните култури и се учат да ценят различията, в класната стая на Анна Господинова се провеждат поредица от вълнуващи интерактивни уроци.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Проектът “Етносите в България” представлява поредица от опознавателни срещи между ученици и представители на четири от етническите общности в България – роми, турци, евреи и арменци. Учениците предварително правят проучване за дадения етнос, а по време на срещата обогатяват знанията и допълват наученото от проектите си с нова информация. За финал учениците представят наученото от тези срещи пред гости и свои съученици.
Подготовка за опознавателната среща
Стъпка 1. Разпределение на учениците по отбори – учениците работят в отбори от по няколко деца, разпределени на случаен принцип.
Стъпка 2. Създаване на график – избор на подходяща дата за среща с гостите, така че и учениците, и гостите да имат достатъчно време, за да се подготвят.
Стъпка 3. Теоретична подготовка на учениците – разделени на отбори, учениците търсят и подбират информация за дадения етнос по предварително зададени области:
- Език – азбука, отделни думи
- История
- Традиционно облекло
- Празници
- Известни личности
Стъпка 4. Теоретична подготовка на гостите – всеки гост подготвя интересна информация за своя етнос като се придържа към предварително зададените области. Към тях добавя песен, танц и специфична храна за своя етнос.
Опознавателна среща
Стъпка 5. Представяне на гостите – всеки гост се представя, като може да дойде сам или с член на своето семейство.
Стъпк 6. Учениците представят – всеки отбор представя намерената информация за дадения етнос по опорните точки.
Стъпка 7. Гостите допълват – всеки гост допълва представената от учениците информация, свързана с облеклото, празниците и известните личности.
- Песен – гостите представят характерна за техния етнос песен от линк, файл или изсвирена на живо, а учениците се опитват да я научат.
- Танц – гости и ученици се учат да танцуват характерен за етноса танц.
- Ястие – гостите носят характерно за етноса ястие или го приготвят на място с учениците (циганска баница, гюзлеме, арменски сладки и т.н.)
Стъпка 8. Подготовка на презентациите – учениците продължават работата в екип, като заедно подготвят или презентация, или плакат, чрез които да представят по най-добър начин изучаваната общност. Подготвят се да изпеят и изтанцуват наученото по време на срещите с гостите. С помощта на родителите приготвят поне една от характерните храни на етноса.
Стъпка 9. Представяне пред публика – публиката може да бъде различна – ученици от випуска, от други випуски, част от или цялата училищна общност, родители и т.н.
Тази практика г-жа Анна Господинова прилага за втори път в работата си. Разработва идеята преди повече от 15 години, като взима решение да я прилага отново при всеки следващ випуск: “това е достатъчно актуална тема, а и се развиват цял куп умения, за да се лишават децата от подобно изграждащо преживяване.”
Една от идеите на Анна Господинова за надграждане е в следващ клас учениците да създават учебно съдържание на база знанията си за изучените етноси – задачи по математика, текстове за редактиране и граматически задачи по български език, съчинения и преразкази.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Благодарение на тази практика учениците откриват богатата култура на четирите изучавани етноса. Приемането на различните хора вече е по-разбираема за тях идея. Всяко от децата успява да подобри уменията си да обработва информация, да работи в екип, да носи отговорност, да спазва срокове, да използва технически средства, да работи с ръцете си. И най-важното – учениците осъзнават, че “всички хора са различни на външен вид, но също така всички се забавляват, смеят се и обичат.”