Често учителите искат да запалят и поддържат интереса на децата към книгите чрез читателски клуб. Звучи лесно, но дейността изисква сериозно планиране. Малките ученици трудно ще останат мотивирани, ако просто разлистват страниците, четат и преразказват на съученик различни истории. Но ако репетирате пиеса по текста, от който децата са запленени, ако строите дженга с литературни въпроси или давате възможност на учениците да участват в гласуване и оценяване на книги – тогава със сигурност вашият читателски клуб ще бъде успешен и известен в цялата страна.
Визитка на практиката
Име: Читателски клуб и електронни ресурси
За кого е подходяща: всички класове
Продължителност: през цялата учебна година
Необходими материали/умения: създаване на сайт, списък с най-новата детска литература, книги
Информация за учителя: Мария Петрова е учител с 25-годишен стаж. 10 години е работила в частно училище. Към момента е класен ръководител на 3. клас в ОУ “Райна Княгиня”, гр. Пловдив. Определя се като творческа личност, която обича да измисля предизвикателства за учениците си. Обича работата с деца и в тази връзка споделя: “Когато говориш с един човек, се получава един разговор, а когато зададеш въпрос пред целия клас, получаваш поне 20 различни мнения и това е чудесно”.
Цели:
- развиване на качества като отговорност и ангажираност в учениците;
- изграждане на положително отношение към детската литература;
- стимулиране на мисловните процеси и създаване на креативни дейности по книгите .
Описание на практиката
Началото на читателския клуб е поставено, когато г-жа Петрова решава да сподели вълненията си от една детска книга с учениците: в историята от книгата героите създават читателски клуб. Тази идея толкова вдъхновява децата, че те изразяват силно желание също да основат такъв клуб, в който да четат и да се забавляват.
От този момент нататък Мария Петрова използва книгите за всякакви стимули и образователни цели. Самата тя е доброволец към библиотека “Иван Вазов” в Пловдив и през лятната ваканция организира литературни четения с деца. Въвлича учениците си във всякакви творчески дейности, защото смята, че е важно децата да развиват латералното си мислене.
Освен че учителката и децата се събират и четат откъси от книги, те създават и много образователни ресурси – театрални пиеси и творчески работилници, дженга с литературни въпроси, математически задачи с герои от книгите и т.н. Любовта към книгите по естествен начин се пренася извън пределите на класната стая, като децата се срещат с автори на детска литература, издатели, илюстратори. По време на срещите те поставят различни предизвикателства пред учениците.
Най-голямата гордост за децата е сайтът, който тяхната учителка е създала по време на дистанционното обучение – Читателски клуб “Възвишение”. Там са включени всички техни дейности под формата на мисии, които са достъпни за интернет аудиторията не само в България, но и в цяла Европа. Учениците създават и множество безплатни електронни ресурси, които също могат да бъдат видяни на сайта – гатанки, тестове, презентации, видеа със съвети, електронни книги с илюстрации, които представят заниманията им по интереси. Два от най-интересните ресурси, които г-жа Петрова създава със своите ученици са наръчниците “Как да си изработите читателски дневник” и “Как да създадете читателски клуб”.
Защо да опитате тази практика:
- използват се творчески дейности, които засилват интереса на учениците към учебния материал;
- децата се чувстват по-мотивирани и активни в училище, когато учителят следва желанията им за извънкласни дейности.
Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.
Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.