В учебната програма по Човекът и обществото за четвърти клас са включени много теми, свързани с държавната власт, институциите и местната власт. Тези теми са сложни за учениците, защото са абстрактни – структурата на местната власт включва множество нива и институции – общински съвет, кметство, комисии и различни длъжности. За учениците е твърде вероятно това да се окаже далечно и трудно за разбиране, тъй като те рядко имат директен досег с дейността на местната власт. Ако няма взаимодействие с местните институции, за тях това остава само една “суха теория”. Често малчуганите изобщо не виждат как управленските решенията се отразяват пряко върху живота им, а това затруднява осмислянето на значимостта на местната власт.
Румяна Кателиева, заместник-директор и учител по човекът и обществото в НУ “Васил Левски”, град Варна, осъзнава тези предизвикателства. На база тези наблюдения и опит, учителката развива проектно-базираното обучение “Нашият малък общински съвет”, в което четвъртокласниците влизат в обувките на общински съветници.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Проектно-базираното обучение „Нашият малък общински съвет“ дава възможност на учениците да опознаят местната власт, да разберат на необходимостта от нея, да развият своята наблюдателност, гражданска позиция и социална ангажираност по интересен начин.
Влизайки в ролята на общински съветници, учениците обсъждат реални проблеми, разпределят бюджета на общината, изразяват своята непримиримост към нередности в града, защитават своите тези и проявяват толерантност към мнението на своите съученици. Наред с усвоените знания, четвъртокласниците развиват множество умения като дигитална и езикова грамотност, гражданска активност и комуникационни умения.
Предварителна подготовка
Стъпка 1. Разпределение на екипи под формата на политически партии
Учениците сами се групират според своите интереси, които след това ще защитават като общински съветници. Така те разбират, че политическите партии се формират въз основата на общи ценности, вярвания и интереси. В общинския съвет на четвъртокласниците са формирани следните политически партии:
- ПП “За равни права и пълноценен живот”
- ПП “Варна спорт”
- ПП “Здраве, красота и дълголетие”
- ПП “За добро образование, професионална ориентиране и подкрепа на младите таланти”
- ПП “За красива Варна”
Стъпка 2. “Забелязано във Варна”
Друга предварителна задача към учениците е да открият нередности в квартала си и да снимат съответните проблеми. За изпълнението на тази задача те имат една седмица, докато в това време паралелно провеждат интервю със семействата си. Всяко семейство трябва да отговори на следните въпроси:
- Какви проблеми има в нашия квартал?
- Как самите ние бихме могли да помогнем за решаването им?
Стъпка 3. Избор на председател на Общинския съвет
Учениците гласуват явно за избор на председател на Общинския съвет, като в класа на г-жа Кателиева лидерът е избран почти единодушно.
Стъпка 4. Покана към кмета на района да вземе участие в сесията на Общинския съвет, образнизирана от четвъртокласниците.
Сесия на общински съвет
Урокът за местната власт преминава под формата на сесия на Общински съвет, в която се включва и кметът на района. Тази част преминава в пет стъпки:
Стъпка 1. Гласуване на дневен ред
Стъпка 2. Разпределение на бюджета
Всяка политическа партия дава предложения как да бъдат изразходвани средствата на общината. След това общинските съветници гласуват и приемат разпределението на бюджета.
Стъпка 3. Рубрика “Забелязано във Варна
Учениците обсъждат важни за цялата общност теми и проблеми, които са установили по време предварителното проучване.
Стъпка 4. Рубрика “Ние предлагаме”
Малките общински съветници предлагат нови правила за решаване на ключовите проблеми на общността.
Стъпка 5. Рубрика “Ние питаме”
Учениците задават своите въпроси към кмета на района и получават изчерпателни отговори и ценна информация.
Госпожа Кателиева споделя: “Така приложената практика не изисква възпроизвеждане на знания от учебното съдържание, което дава възможност на всички деца да се включват с идеи, предложения, мнения. Това води до активност и желание за работа, ражда креативност, развива творческото мислене и надгражда знания и умения във всички ученици. Поставихме си отговорната задача да подготвим учениците да бъдат добри граждани, да бъдат отговорни, да проявяват съчувствие към по-слабите и да им помагат, да се грижат за природата и да мислят критично. Именно тази основа е необходимо да заложим още в начален етап – формиране на граждански умения – процес, който изисква много търпение и голяма доза посвещение.”
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Поставянето на учениците в ролята на изследователи и ангажирането им с конкретна практическа ситуация не само стимулира у тях задълбочен интерес, но и трайно ги приобщава към проблемите на заобикалящата ги природна и социална среда. У тях се изграждат и развиват множество социално-емоционални умения, необходими на съвременната личност, както и гражданска активност, воля за отстояване на собствено мнение и ангажираност към поставен проблем.
“В този урок всички имат възможност да измислят, коментират или критикуват. Това е добър и ефективен старт на активна гражданска позиция. И най-важното е, че в този урок няма неподготвени и незнаещи ученици. „ЗА“ или „ПРОТИВ“ винаги е вярно, стига да си защитиш тезата, твърдението или предложението.”