Приобщаващо образование е системата от общообразователни и общочовешки ценности: приемане, толерантност, равнопоставеност, достъпност… То не е само за децата със специални образователни потребности /СОП/, то е начинът да допуснем и включим всяко дете в съвременната образователна система, така че то да разгърне, развие и реализира своя потенциал по най-добрия начин. Приобщаващото образование е за всички ученици, включително за тези със СОП, увреждания, обучителни трудности, езикови бариери или различен етнически и социален произход. Целта е да се осигури равен достъп до качествено образование, като учебният процес, учебното съдържание и средата се адаптират към индивидуалните нужди на учениците.
Нормативната уредба
Нормативно приобщаващото образование в България се регламентира от Закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/ и Наредбата за приобщаващото образование.
ЗПУО е основният закон, който урежда предучилищното и училищното образование. В него приобщаващото образование се разглежда като приоритет на държавната политика. Ясно се регламентират обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците. Описани са възможностите за допълнителна подкрепа на ученици със специални образователни потребности, деца с хронични заболявания, деца в риск и деца с изявени дарби.
Наредбата за приобщаващото образование е държавен образователен стандарт, който дефинира приобщаващото образование и регулира подкрепата за личностно развитие. Тя поставя на фокус подкрепящата образователна среда – архитектурно приспособена среда, технически средства, дидактични материали, както и специализирана помощ от специалисти, обединени в екип за подкрепа за личностно развитие /ЕПЛР/. С последно внесените промени наредбата регламентира и осигуряването на средства за допълваща и алтернативна комуникация /ДАК/ .
Във всяка административна област на страната действат Регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), обслужващи звена към Министерство на образованието и науката. Основната им функция е да подпомагат държавната политика за подкрепа на процеса на приобщаващо образование на регионален принцип. Те имат ключова роля в извършването на диагностика и функционална оценка на потребностите, осигуряват организационно, терапевтично и методическо подпомагане, родителско консултиране, методическа подкрепа чрез програма за квалификация на педагогическите специалисти и други дейности. Дейността им е разписана в Правилник за устройството и дейността на РЦПППО, издаден от министъра на образованието и науката.
Приобщаваща среда
Сред основните принципи на приобщаващото образование е приспособяването на средата към потребностите на конкретния ученик, а не обратното. От съвременните български образователни институции се очаква да осигурят подкрепа на всяко дете, независимо от неговите силни или слаби страни. Под достъпна и подкрепяща среда не трябва да разбираме само добре оборудвани пространства и помещения. По-важни са методите, средствата, моделите и стратегиите, които спомагат включването на всички деца и тяхното участие в живота на групата или класа. Приобщаващото образование не допуска мълчаливо присъствие. То цели ефективно участие на всяко дете, което да се почувства уважавано, ценено и приобщено, независимо от своите различия.
Ефективното управление на приобщаващото образование изисква и адаптиране на учебното съдържание спрямо индивидуалните нужди на детето. Този процес е сред основните компоненти на приобщаващото образование и работи на добрия стар принцип няма невъзможни неща. Колкото и сериозни да са затрудненията на даден ученик, колкото и дълбоки да са пропуските в овладяването на учебния материал, той може да бъде обучаван. За да повишат нивото си на компетенции в областта на специалните образователни потребности, педагогическите специалисти имат избор между различни форми на квалификация.
В процеса на адаптиране на учебното съдържание усилията на общообразователни и ресурсни специалисти трябва да бъдат обединени. Съвместното преподаване между общообразователен и ресурсен учител дава много високи резултати. Макар и трудно за реализация на пръв поглед, то се очертава като водещ по своята ефективност метод за преподаване в класовете с широко разнообразие от възможности.
В процеса на приобщаване нерядко се сблъскваме със собствените си негативни нагласи и стереотипни начини на възприемане на действителността. Ето няколко стратегии за ефективното преодоляване на различните предизвикателства:
- Насочване на вниманието към налични силни страни вместо концентриране върху затрудненията;
- Приемане на различието като естествена част от работната среда чрез промяна на нагласите към него;
- Подобряване на екипното сътрудничество и взаимодействие при предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие;
- Разпознаване на потребността от допълнително професионално подпомагане и търсене на методическа подкрепа от специалисти;
- Осъществяване на ефективно партньорство и взаимодействие с родители.
Прилагането на изредените стратегии помага за преодоляване на тези често допускани грешки при работа с деца със специални образователни потребности.
Документацията
Повечето учители, работили с деца със СОП, често свързват идеята за приобщаващо образование с водене на голяма по обем документация. В немалко случаи децата със СОП дори биват отричани, “прикривани” и неглижирани, за да се спести попълването на купища от документи. Действително допълнителната подкрепа за личностно развитие води след себе си голям списък със задължителни за разработване документи:
- Заявление от родител;
- Заповед за сформиране на ЕПЛР;
- Педагогически, логопедичен, психологичен статус;
- Карта за функционална оценка на индивидуалните потребности на дете или ученик със специални образователни потребности и с хронични заболявания на основата на ICF-CY – кратък и пълен вариант;
- План за подкрепа;
- Индивидуален учебен план /при необходимост/;
- Индивидуални учебни програми /при необходимост;
- Карта за оценка на напредъка в развитието;
- Протоколи от заседания на ЕПЛР;
- Доклади за дейността на ЕПЛР.
Но административната тежест може да бъде намалена с правилно разпределение на отговорностите между учителите в екипа за подкрепа за личностно развитие. Ето някои насоки за ефективно преодоляване на административното предизвикателство, наречено “СОП”:
- Направете отговорността за разработване на документацията споделена между всички участници в екипа за подкрепа за личностно развитие. В изготвянето на документите всеки специалист от екипа е ценен със своите компетентности;
- Избягвайте дълги описателни текстове в документите. Наблегнете на ясни цели и конкретика при заложените методи за тяхното реализиране; Насочете вниманието си към наличните възможности на конкретния ученик;
- Формирайте реалистични цели за периода, за който изготвяте документацията;
- Включете родителите в процеса на изготвяне на плана за подкрепа на ученика със СОП. Те винаги могат да ви предоставят ценна информация за възможностите и интересите на своето дете;
- Не допускайте хаос сред документите. Стремете се да бъдат налични в изискваните срокове, организирани и подредени, защото документацията е доказателство за вашата работа, положени усилия и постигнати резултати.
Мисията е възможна
Трудностите с документацията, както и предизвикателства от всякакъв друг характер могат да бъдат преодолени с добро екипно взаимодействие в ЕПЛР. Ефективността на професионалната екипност е в основата на реализирането на приобщаващо образование като цяло. То не е дейност за самостоятелна изява, а обединява усилията на различно компетентностно ниво и се гради на основата на професионализъм и доверие.
Като процес приобщаващото образование непрекъснато се развива и се влияе от променящите се нужди, контекст и ресурси. Изисква постоянна адаптация на средата, практиките и нагласите, за да отговори на разнообразните потребности на всички деца.
За устойчивостта на този процес не е достатъчна само безупречна нормативна осигуреност, но са необходими и работещи ефективни управленски стратегии и квалифицирани педагогически специалисти. Добрите приобщаващи учители споделят ценности като доброта, човечност, съпричастност и владеят умението да погледнат отвъд рамките на стереотипа. Те са съпричастни, мотивирани и винаги въоръжени с желание и готовност да помогнат. Много често са проводници на светлина в тъмнината. Защото всяко дете има нужда от надежда, подкрепа и пътеводна звезда по пътя си.
ИЗТОЧНИЦИ:
Приобщаващото образование като система от общообразователни и общочовешки ценности;
Закон за предучилищното и училищното образование;
Наредба за приобщаващото образование;
Регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО);


