Срещали ли сте ученици, които се държат по начин, който накърнява човешките права на другите? Чувствали ли сте се объркани как да подходите към тях? Тогава тази статия е за вас!
Човешките права гарантират физическото и психическото ни благополучие. Съветът на Европа отбелязва, че: “Правата на човека са присъщи за всички човешки същества още по рождение.“ Правата на човек са валидни за всички хора и не зависят от тяхната раса, пол или възраст.
През 1989 г. ООН приема Конвенцията за правата на децата. Тя е базирана на човешките права, но е фокусирана върху най-младата и беззащитна част от населението на Земята.
Защо да възпитаме ученици, които познават и разбират човешките права?
Вероятно си мислите колко много учебен материал трябва да предадете и как в него няма място за подобни отвлечени теми като човешките права. Освен това учениците имат толкова много права и толкова малко задължения…
Истината е, че гарантирането на човешките права на децата е абсолютен фундамент, за да може едно дете да функционира в която и да била сфера, включително и в училище. Ако ученик системно е подложен на тормоз и унижение или пък физическото му здраве е застрашено (което представлява нарушаване на човешките му права), той няма да е способен изобщо да учи и да напредва.
Възпитаването на ученици, които познават и разбират човешките права, ще им помогне да:
- Разпознават случаите, в които техните права са нарушени и да търсят навременна помощ;
- Разпознават случаите, в които правата на другите са нарушени и да търсят навременна помощ сред възрастните;
- Носят отговорност, че собственото им поведение не нарушава правата на другите хора.
Тоест, колкото по-добре децата познават човешките права, толкова по-адекватно те ще реагират в случаите, когато тези права са нарушени – независимо дали става въпрос за тях самите, за друго дете или възрастен човек.
Познаването и разбирането на човешките права в дълбочина ще им помогне те самите да преразгледат своето поведение и да се държат по начин, който не накърнява правата на другите хора в клас:
- Без подигравки и обиди;
- Без физическа саморазправа;
- Без случаи на присвояване на чуждо имущество и др.
Всъщност възпитаването на ученици в човешките права ще гарантира позитивна атмосфера в класната стая, в която всяко дете се чувства прието, разбрано и готово да учи и напредва. Какво по-хубаво от това?
Как се възпитава ученик, който познава и разбира човешките права?
Всъщност тук ще успокоим едно често срещано опасение сред учителите, че подобна дейност ще отнеме твърде много време, с което (предвид натоварената учебна програма) никой не разполага.
Добрата новина е, че изобщо не е нужно възпитаването в правата на децата да отнема допълнително време от часа. Ето 3 идеи за бързо и лесно интегриране на правата на децата в учебния процес:
1. Запознаване с правата на децата
Естествено, първата стъпка е да запознаем учениците с човешките права и в частност с правата на децата. Можем да го направим като поставим постер на стената в класната стая, който обяснява всяко право с 1 или 2 изречения.
А защо да не украсим кабинета си като разлепим цветни листи с изписани върху тях детски права по всички стени? И за да не отделяме от така или иначе оскъдното си време, просто можем да делегираме всичко това на учениците – една прекрасна възможност за тях да станат по-автономни, а и да вникнат в по-голяма дълбочина в правата на децата.
2. Спазване на човешките права от всички в класната стая
След като вече сме се запознали с човешките права, е време да започнем да ги интегрираме в собственото си поведение – т.е. да си даваме сметка кога действаме, уважавайки чуждите права и кога – не.Положителната страна на подобна дейност е, че няма да отнеме допълнително време от учебната ни програма. Нужно е единствено да покажем чрез собственото си поведение какво означава да зачитаме човешките права на всеки.
Едва след това можем да преминем към поведението на учениците – ако сме свидетели, че някой нарушава нечии права, е важно незабавно да го адресираме. Не е нужно да използваме санкции и наказания – много по-ценно би било да организираме дискусия с класа защо е важно да спазваме човешките права и как това ще помогне на всеки от нас.
За да направим процеса по-осъзнат за учениците, може в края на всяка седмица те да записват на лепящо листче кое тяхно право е било зачетено през седмицата и кое право на някой друг те са защитили и уважили. Нека след това учениците залепят своите листчета на видно място – например на дъската или на специално създадено за тази цел табло. А цялата дейност ще отнеме най-много 5 минути от часа – не е ли брилянтна?!
3. Специални уроци за правата на децата
Вероятно, след като видим първоначалните ползи от разговора за човешките права с нашите ученици, ще ни се иска да се задълбочим още повече в темата. В интернет могат да се намерят безброй материали, които да ни помогнат – видеоклипове, статии, филми.
А съвсем отскоро на нашия сайт са достъпни специални уроци за правата на децата, започвайки от предучилищна възраст и стигайки чак до гимназиален курс!
Полезни ресурси:
Адаптирана версия за деца на Конвенцията за права на детето – https://www.unicef.org/bulgaria/sites/unicef.org.bulgaria/files/2018-09/CRC_ChildFriendly_2017_0.pdf
Допълнителни коментари и материали от UNICEF – https://www.unicef.org/bulgaria/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%BE