Дебатът е структурирана дискусия. Нивото на структурираност и формалност зависи от учителя. Обикновено има два отбора с поне двама учaстници във всеки. Единият отбор е в подкрепа на твърдението, а другият го отрича. Може да изберете темата според учебните си цели, може да оставите учениците да помислят и изберат теми, близки до техните интереси и всекидневие.
В дебата се развиват множество умения, като публично говорене, критическо мислене, проучване, толерантност към друга позиция, работа в екип. Важно е учениците да бъдат подготвени да дебатират и в подкрепа, и срещу твърдението.
Двата основни типа дебати са:
- Дебат, който изисква задълбочена предварителна подготовка и проучване;
- Импровизиран дебат в рамките на часа с кратко време за подготовка и аргументиране.
Трябва да се отбележи, че дебатът като стратегия за развиване на умения в класната стая е широко обсъждана и използвана стратегия, особено в други държави, и включва задълбочена подготовка на учениците по различни умения, за да се стигне до същински дебат. Има различни техники, упражнения и цели уроци, които да упражнят умения като аргументиране и защитаване на позиция (вж. линковете). Тук ще бъдат посочени основните стъпки при организиране и провеждане на самия дебат.
Основни стъпки и примерна инструкция
- Представете пред учениците идеята за дебата, за какво служи, къде най-често се използва и защо е важен. Дайте им възможност да се включват, те самите да дават примери и идеи (в парламента, в спор и т.н.). Най-важното тук е да се достигне до убеждението, че “в спора се ражда истината”, че човек трябва да умее да аргументира и защитава мнението и позицията си;
- Представете пред тях критериалната матрица (ако стратегията е с фокус комуникационни умения, може да се използва критериалната матрица за умението; ако фокусът е дебат и аргумениране, трябва да се създаде различна с конкретните цели), по която ще оценявате дебата. Обсъдете с тях критериите, важността им. Внимателно преминете през всяка точка, за да сте сигурни, че всички разбират вложения смисъл и умението, което се тества. Може да преминете през критериалната матрица в “реална” ситуация на дебат. Просто направете един упражнителен с каквато и да е тема и спирайте, за да обсъждате точките за оценка;
- Представете на учениците списък с теми**. Оставете ги сами да изберат тема чрез гласуване. Може всеки един от тях да даде листче с предпочитаната тема. Така ще е по-лесно да формирате отбори за различните дебати;
- Преди да дадете самата задача, обяснете, че някои ученици ще се състезават от страна, противоположна на техните вярвания и предпочитания, но това е едно от основните умения;
- Изберете тема и отбори (2 ученици ЗА и 2 ПРОТИВ) за първия дебат (той може да е демонстративен/ упражнителен), оставете няколко дни време за проучване на темата от отборите. Отбележете, че колкото по-добре са проучили темата, толкова по-силни дебатьори ще бъдат. Полезно е да им дадете структура за проучване и записване на аргументи;
- В деня на дебата раздайте критериалната матрица на останалите ученици. Те ще наблюдават, отбелязват, задават въпроси и накрая ще отсъждат;
- Започнете дебата. Дайте 5-7 минути на първи отбор (този ЗА) да се представи, да представи темата, както и какво ще защитава. И двамата участници трябва да говорят поравно;
- Повторете стъпката с другия отбор;
- Дайте 3 минути на отборите да помислят и подготвят ясно своето опровержение;
- Дайте по 3 минути на отбор за опровержение;
- След това всеки отбор има определено време за заключение и обобщение на своята позиция и аргументи, както и решение (ако въпросът на дебата изисква даване на конкретно решение);
- Оставете време на публиката да задава въпросипо темата;
- Оставете време, за да обсъдите с публиката представянето на отборите по матрицата;
- Може да гласувате с публиката за победител;
- Рефлектирайтес участниците за процеса на дебата.
Списък с примерни теми за дебат
- Училищните униформи трябва да са задължителни.
- Всички ученици трябва да са задължени да полагат обществено полезен труд за една година.
- Всички трябва да са вегетарианци.
- Андроид е до-добър от Айфон.
- Всички граждани, които не гласуват, трябва да плащат глоба.
- Смъртното наказание трябва да бъде премахнато.
- Количествените оценки в училище трябва да бъдат премахнати.
- Възрастта за гласуване трябва да бъде намалена.
- Историята трябва да се изучава задължително в училище.
- Пушенето трябва да е незаконно.
- Еднополовите бракове трябва да са незаконни.
Това са само примерни теми. Някои от тях са подходящи за по-големи ученици, други могат да се прилагат в среден и горен курс на обучение. Може да преформулирате всички теми на ЗА и ПРОТИВ, за да не налагате правилен отговор.
Предимства на стратегията
- Развива множество умения;
- Може да се прилага във всички предметни области;
- Има множество варианти на провеждане;
- Уменията, усвоени при подготовка за дебат, (и темите) могат да се прилагат за писмени аргументативни есета;
- Лесно е да въвлечете родители и общност (като съдии, публика);
- Приложимо е за малки групи, големи класове или за междукласно/междуучилищно състезание;
- Имате свобода при избора на теми. Дава се избор на учениците.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- изисква задълбочена предварителна подготовка в развиване на различните умения (изслушване; проучване; аргументиране; публично изказване и т.н.);
- трябва да сте много внимателни дискусиите да не преминат на лично равнище, а да останат концентрирани върху въпроса;
- изисква време за подготовка и провеждане;
- трябва внимателно да зададете задачи на останалите, които не участват в конкретен дебат;
- задължително е да приложите критериална матрица;
- задължително е да сте провели няколко упражнения за дебатиране, както и няколко примерни дебата с целия клас, преди да направите официален дебат.
Използвана литература и полезни линкове (повечето са на английски език)
http://www.saskdebate.com/media/2875/2007gamesandactivitiesguide.pdf
http://www.saskdebate.com/media/3101/grab%20and%20go%20debate%20unit.pdf
http://712educators.about.com/dlrubricdebate.htm
http://noisyclassroom.com/primary/ideas/preparing-a-debate-with-a-class.html
http://712educators.about.com/od/lessonplans/a/Debates-in-Middle-School.htm
http://csdf-fcde.ca/UserFiles/File/resources/teacher_debate_guide.pdf