Проектно базираното обучение въвлича учениците в автентични преживявания, обогатява житейския им опит и спомага за по-високата им ангажираност и мотивация в учебния процес. Понякога обаче се оказва доста трудно да организирате проект, който да увлече всички деца – макар и да са в един клас, те имат различни интереси и нужди. Но със сигурност има едно нещо, по което не се различават особено един от друг – всички използват дигитални устройства!
Удобните мобилни устройства позволяват на съвременните ученици да се вдъхновяват извън класната стая, като създават и споделят помежду си идеи и творения. В следващите редове ще ви представим няколко дигитални инструмента и платформи, които могат да бъдат от полза и на вас, учителите, за да планирате и оценявате по-добре целите и задачите си по избран от вас проект.
1. Дигитални класни стаи – Google Classroom и Microsoft Teams
По време на ковид пандемията, всички учители трябваше да адаптират преподаването си в онлайн среда. Тогава много от тях използваха функциите на Google Classroom – дигитално пространство, която има за цел да опрости създаването, разпространението и оценяването на задания. С Google Classroom учителите могат да създават онлайн класни стаи, да разпространяват задачи, да публикуват съобщения и да стартират дискусии в класа.
В Google Classroom са интегрирани други приложения на Google като Google Docs, Google Sheets, Google Slides и Google Forms, така че учители и ученици да могат да работят съвместно по документите. Учителите могат да създават задания, да задават крайни срокове за тях и да ги оценяват. Учениците могат да предават задачи, да задават въпроси и да получават обратна връзка. Всичко това се случва удобно и лесно в рамките на една и съща платформа – едновременно или асинхронно.
В Microsoft Teams също може да организирате интерактивни групови преживявания, както и да споделяте задачи. С помощта на опцията бележник на класа за съвместно водене на записки може да съберете множество гледни точки върху съдържанието или да подготвите справочни материали, които да помогнат на отсъстващите ученици да наваксат пропуснатото. Може да подкрепите учениците, които учат от вкъщи, и с преподаване на живо. Инструментът Reading Progress ще ви помогне да проследите гладкостта на четене.
2. Edmodo
Тази платформа предоставя сигурна онлайн среда, в която учителите могат да създават дискусии, задачи, тестове и анкети. Edmodo може да бъде ефективен инструмент за проектно базирано обучение, защото предлага разнообразие от функции, които позволяват на учители и ученици да си сътрудничат, да споделят ресурси и да комуникират ефективно по време на процеса.
Ето няколко начина, по които платформата може да ви бъде полезна:
- учителите могат да създават специални групи за проекти, в които учениците да споделят идеи, да задават въпроси и да си сътрудничат по различни задачи;
- Edmodo дава възможност за предоставяне на навременна обратна връзка – преподавателите могат да дават насоки и да оценяват заданията, а учениците могат да споделят напредъка си или да поискат помощ, когато е необходимо;
- учениците могат да разсъждават върху опита си в проектните дейности – да помислят какво е проработило добре и какво биха могли да подобрят за бъдещи проекти.
3. Trello
Trello може да помогне на учениците в проектно базираното обучение, предоставяйки им визуална среда за организиране и проследяване на съвместната работа. Като инструмент за обучение, базирано на проекти, той предлага дъски и карти, които могат да помогнат на ученици или учители да управляват проектни задачи.
Визуалният интерфейс улеснява учениците да видят голямата картина на проекта и да разберат своята роля в него. В един перфектен свят учениците биха използвали Trello, за да задават крайни срокове за задачи, да добавят коментари и прикачени файлове към карти и да комуникират с други членове на групата напредъка си.
Учителите могат да създават дъска Trello за всеки проект и карти за всяка задача, която трябва да бъде изпълнена. След това трябва да добавят учениците към дъската и да им възложат конкретни задачи. Децата могат да преместват картите от един етап на друг (например „да направя“, „в ход“ и „свършено“), докато изпълняват основните дейности от своя проект.
Padlet е платформа със сходни на Trello функции. Там също можете да споделяте идеи със своите ученици и да работите съвместно по проект.
4. Canva
Със сигурност много от вас вече са използвали Canva за създаване на работни листове или за покани за училищни тържества. Този инструмент позволява и на учениците да създават визуално ангажиращи презентации и графики. Проектите могат лесно да бъдат организирани в папки.
Ако искате да се запознаете по-добре с всички функции и възможности, които приложението предлага, вижте Canva за учители – Всичко, което трябва да знаете.
5. Kahoot
Тази платформа за обучение, базирана на игри, позволява на учителите да създават тестове и други интерактивни учебни дейности, което я прави полезна като инструмент за ангажиращи учебни часове, но и за проектно базирано обучение. С помощта на Kahoot, учениците могат да тестват знанията и уменията, необходими за успешно завършване на проекта.
6. Scratch
Scratch е друг потенциален инструмент в помощ на проектно базираното обучение. Това е безплатна платформа за програмиране, която позволява на учениците да създават много продукти, включително интерактивни истории, игри и анимации.
7. Образователно издание на Minecraft
Тази популярна игра също може да ви “съдейства” в проектната работа по математика, социални науки, архитектура, литература и други дисциплини. Minecraft е полезен инструмент за преподаване на различни предмети, като същевременно за много от учениците е позната територия, която бързо ще ангажира вниманието им.
8. Flip и Zigazoo Kids
Flip е инструмент за създаване на кратки видеоклипове. Тази платформа за видео дискусии е чудесно пространство, в което учениците да си сътрудничат, да споделят идеи или да обмислят заедно следващите стъпки на всеки етап от проектните дейности.
Друга платформа за създаване на видео предизвикателства е Zigazoo Kids. Видеата могат да се използват при въвеждането на нова тема, за да се установи какво учениците вече знаят по въпроса, или да се “появят” в края на учебния раздел, за да се провери разбирането на материала и да се насърчи отворена дискусия за по-задълбочено учене.
9. Mindmeister
Както подсказва името му, този инструмент е идеален за картографиране на идеи. Може да използвате Mindmeister за задаване на мотивиращи въпроси за същността или целите на проекта или за да започнете съвместна мозъчна атака за планиране и анализиране на концепции.
10. Makers Empire
Ако искате да изградите и развивате в учениците си качества като креативност, комуникация, сътрудничество и критично мислене, ще бъдете приятно изненадани колко добре Makers Empire може да ви помогне за постигането на тази цел. Платформата осигурява безопасна среда, в която децата могат да създават, разглеждат и споделят дизайни с глобалната общност. На тяхно разположение са лаборатория за обучение, модули за създаване, инструмент за добавена реалност, курсове за предизвикателства, както и множество дизайнерски мисии, създадени от учители.
Въвеждайки учениците в света на иновациите, Makers Empire им помага да се превърнат от потребители в създатели, да развият своето въображение и да демонстрират постоянство в творческата работа. С този инструмент децата биха могли да проектират и отпечатат лабиринт, за да проследят поведението на насекомите, да проектират героите и световете от книгите, които четат, или да вдъхнат нов живот на древните цивилизации, като конструират 3D модели на архитектура и артефакти.
Нуждаете се от вдъхновение и идеи? В платформата има над 130 плана за уроци, които може да разгледате!
11. Belouga
Това е многофункционална платформа, в която учителите могат да избират конкретни видеоклипове за текущи събития, дискусии или дейности за развиване на социално-емоционални умения в клас. Учениците могат да се свържат с връстници от цял свят, след което чрез дистанционно сътрудничество да представят своя проект пред други класове. С помощта на Belouga, учители от различни държави също могат да си взаимодействат, като създават междупредметни връзки в процеса на работата си или планират общ проект.
Не забравяйте, че основната цел на обучението, базирано на проекти, е учениците да приложат теорията на практика и да придобият нови умения по време на процеса. Сред множеството ползи от груповата работа е осъзнаването на собствените силни страни и междуличностното учене. Приоритизирането на задачи, ефективността при изпълнението на различни цели и обобщаването на концепции са умения за цял живот. А възможността да се представят по нов начин постигнатите положителни резултати от обучението е ценна и интригуваща за децата. Вярваме, че дигиталните технологии могат да бъдат наистина чудесен инструмент за работа и за вдъхновение и не само за учениците, но и за техните учители.
Използвани източници: