Ученето чрез игра става все по-популярно и в тази статия ще разберем защо. Ще научим и как може да използваме играта “Барабар” в класните си стаи.
Какво е “игровизация” или “учене чрез игра” ?
Замислете се за последния път, в който играхте нещо. Може да е игра на двора с учениците, настолна игра със семейството или Candy crush в автобуса. Общото между всички тези игри е, че ви ангажират на 100% и вие потъвате в заниманието с наслада.
Тук идва въпросът: как да постигнем същия ефект и в класната стая с учениците? Как да привлечем вниманието и интереса им към учебния предмет, по същия начин, по който игрите го правят?
Отговорът е – чрез игровизация на учебното съдържание или учене чрез игра. Игровизацията (геймификацията) се случва, когато вкараме игрови модел в уроци. За целта можем да използваме подобни на игра елементи като даване на точки за определени действия, класации и най-важното – създаване на позитивна конкуренция! Може да въведем различни нива за преодоляване, получаване на баджове за успех или креативни дейности за освобождаване на въображението.
Пример: Учениците учат термини като глобализация и урбанизация, като създават история, в която хора от различни краища на света се събират и решат глобални проблеми. Имат различни нива, които трябва да преминат за да решат проблемите и да спечелят голямата награда (може и да е нещо символично). По-надолу ще прочетете как това е възможно с помощта на “Барабар”.
Ученето чрез игра е метод, при който използваме определени игри с цел преподаване на материал или затвърждаване на вече нещо научено. Идеята е учениците да възприемат ученето като нещо забавно и интересно. Играта е образователният инструмент на новото поколение, който смесва принципите и елементите на видео игрите с реалния свят. Този метод може да трансформира класната стая, ако се използва правилно.
Защо да използваме играта като метод на обучение?
Ще повишите интереса и ангажираността на учениците чрез превръщането на уроците в загадка или приключение, в което те могат да участват активно.
Игровизацията прави трудните за усвояване знания по-забавни, като помага за мотивацията на учениците. При игровизацията участниците могат без притеснение да се провалят и да губят – това е един от основните принципи на играта, което ги учи да губят, но и ги мотивира да опитват отново.
Игровият метод на обучение благоприятства общуването между учители и ученици и между самите ученици. Tой стимулира развитието, самостоятелното мислене на децата и творческото им въображение.
3 метода за обучение с Барабар
Преди да ви представим 3-те метода за обучение с игра, ще ви споделим малко повече за “Барабар”.
БАРАБАР е образователна настолната игра – иновация в методите за учене чрез игра. Играта е препоръчителна за деца над 8 години, като особено успешно и забавно се играе в 5-6. клас. Тестовете с гимназисти показват, че играта може да се ползва и за интересни дискусии по глобални проблеми.
Земята е изправена пред 15 предизвикателства, които вещаят края на всичко познато. 75-те героя, сред които Алберт Айнщайн, Фрида Кало и Никола Тесла, обединени в 5 клана (еколози, артисти, учени, предприемачи и активисти) са тези, които могат да спасят света. Участниците развинтват въображението си и създават истории, докато учат за героите и дискутират теми, свързани с правата на човека и многообразието.
БАРАБАР забавлява, докато обучава и осъвременява преподаването по гражданско образование и толерантност, история и природни науки. Играта улеснява учители и младежки работници да достигнат до деца и младежи по трудни теми, касаещи ценностите и нагласите на демократичното общество.
Играта е налична на 5 езика: български, английски, немски, испански и холандски и може да се ползва както по общообразователни предмети на български, така и за развитие на комуникативни умения в часовете по чужд език в съответната езикова версия.
1.Използвайте Барабар като средство за дискусия за многообразието, толерантността и правата на човека
Въведете играта в контекста на международен ден или събитие, което отбелязва общо усилие, например Ден на мира (21 септември) или Ден на детето (1 юни). Започнете играта като разпитате учениците за любимите им супер герои и техните умения, с които спасяват света. Отговорите може да варират от Супермен до Супер Марио и Among us. Споделете вашия любим супер герой/героиня. Разкажете на класа за предизвикателство от миналото, например ако изберете Деня на мира, може да говорите за 100-годишната война между Англия и Франция или за актуалната ситуация в Украйна.
Представете им фантастичната възможност да могат тук и сега да съберат най-умните и смели хора от миналото и настоящето чрез специална машина на времето и ги приканете да се опитат да спасят Земята, като постигнат мир, създавайки история с 5 героя от “Барабар”. Вие фасилитирайте процеса, допълвайки малко повече информация за героите, за техните каузи и постижения. Задавайте въпроси, свързани с дейностите, в които са въвлечени героите.
Пример 1: Ема Уотсън, популярната актриса, изиграла Хърмаяни в поредицата за Хари Потър, е лице на кампанията HeforShe. Тази кампания е подкрепена от редица световни лидери като министър-председателя на Япония господин Фумио Кишида и Дейвид Хагърти, президент на Международната тенис федерация, всеки от които е поел конкретни ангажименти за създаване на условия за участие и представяне на повече жени в нетипични области.
Ема Уотсън говори пред световните лидери в Организацията на обединените нации в Ню Йорк и се превръща в активист за равноправие. Защо е важно и жените, и мъжете да имат равен достъп до образование, работа и наука? Знаете ли каква е била ролята/работата на жените по време на Първата световна война? Има ли други карти в “Барабар”, които представят жени с постижения в нетипични области? Защо е важно да има равенството в живота? Къде другаде освен между жените и мъжете намират учениците неравенства? Кои групи в обществото са уязвими и защо? Как можем да ги подкрепяме?
Пример 2: Роза Паркс е отказала да се премести от седалката си в автобуса на място, предназначено само за цветнокожи. Тя е арестувана, а нейният арест води до спонтанни протести и няколко месеца бойкот на транспортната фирма от страна на цялата цветнокожа общност в Монтгомъри, САЩ. Какво кара хората да протестират? Кога общите усилия водят до резултат? Какво обединява хората? Как правата на Роза Паркс са били нарушени през онова време? Как бихте реагирали вие? Защо човешките права са необходими за съществуването ни?
Вие може да избирате въпросите и посоката, в която искате да поведете дискусията, съобразно нуждите и възможностите на учениците.
2. Играйте Барабар с учениците и научете повече за историята на значими личности, които са променили и продължават да променят света.
Ако преподавате “Човек и природа” в 5. клас и предстои да работите по теми като “Замърсяване и пречистване на водата и въздуха”, въведете учениците в апокалиптичния сценарий на “Барабар” и ги запознайте с предизвикателството “Глобална суша”. Разкажете им за бъдещето, в което няма дъжд в продължение на месеци, температурите са високи, земята е напукана от суша, не растат посевите, няма вода в езерата. Хора, животни, насекоми…всички се борят за оцеляване. Но светът може да бъде спасен, ако най-големите умове се съберат и измислят как да обърнат хода на събитията.
Разделете учениците на екипи от по 3 души, раздайте им по 5 карти с герои от “Барабар”. Предварително подберете релевантни герои от клановете на учените, предприемачите и еколозите, например Чарлз Дарвин, Мария Гьоперт Майер, Уангари Маатай, Барбара Макклинток, Рейчъл Карсън, Езекиел Ведана да Роса, Боян Слат, Илън Мъск и приканете всеки отбор да измисли история, в която техните пет героя спасяват Земята от суша, обединявайки знанията, силите и уменията си.
Като допълнителна задача може да отправите към всеки отбор предизвикателството да направят кратко видео тип “ТикТок”, с което да разкажат на останалите съученици историята на даден герой от съответната петица. ТикТок видеата са кратки и биха дали възможност на повече ученици да представят работата в сравнение с класическите презентации. Видеата също могат да се споделят и разпространяват в съответните социални мрежи, които допълнително отваря възможност ученето да се случва там, където децата днес прекарват най-много от личното си време.
Вие може да зададете и предизвикателство, различно от основните 15 в “Барабар”, което да е свързано с урока или раздела, който изучавате. Задачата на учениците ще е не само да направят проект, но и да измислят решение на казуса с конкретен герой, който са избрали.
Например: Голяма корпорация е разсипала нефт в океана. Измислете решение с помощта на героя, който сте избрали.
Отговорът на ученика може да е под формата на презентация, комикс, история, в писмен или устен вариант. Препоръчително е да дадете свобода на учениците да изразят своите идеи.
Тогава може да бъдете изненадани от резултатите, например съществува възможност да чуете история как Стивън Хокинг създава уравнение, което доказва начина на възникване на черните дупки във времепространството и с внезапната поява на една такава черна дупка цялото нефтено петно изчезва от нашето измерение. Въображението на учениците е неограничено, ние трябва да им дадем само пространство и възможност, за да го използват.
3.“Барабар” като средство за сплотяване и развитие на умението за работа в екип
Може да разделите класа по групи и всяка група да трябва да продължи историята за спасяването на света, като допълва предходна група, използвайки само жени герои/мъже герои/само герои с ресурс “Наука”/карта с общ брой ресурси равен или по-малък от 7 точки и т.н.. Спазването на дадено правило ще носи бонус точки, свързването на един герой от предходен клан с настоящ ще дава допълнителни бонуси.
Може да насърчите сътрудничеството, като позволите всяка група да излъчи посланик, който да се консултира с другите групи за възможните решения и герои, които ще се ползват, така че екипно да постигнат съгласие за подбора на картите, които ще използват в играта. Те ще трябва да съберат определен брой точки, за да спечелят.
Или може да отделите време в Часа на класа, в което да играете и да се забавлявате с картите на “Барабар”, като предизвикате учениците да създадат най-невъзможните на пръв поглед комбинации от умения на герои от коренно противоположни кланове или просто да ги оставите да спасят света от зомби апокалипсис – нещо, което умеят на 100% и правят ежедневно във видео игрите, които ангажират вниманието им пред мониторите на различни устройства.
Определено ще изградите по-силна връзка с учениците. Нали знаете: смехът е пътят към сърцето.
Изгледайте видеото как се играе Барабар
Източници:
https://uchi.bg/wp-content/uploads/2021/12/Vestnik-Uchi.bg-3-broi.pdf
https://bg.eferrit.com/жените-и-работата-първата-световна/
https://www.heforshe.org/en/champions
https://bg.wikipedia.org/wiki/Роза_Паркс