STEM урок за здравословно хранене

Живеем в динамично и интересно време на развитие и нововъведения. Напредъкът на технологиите и интердисциплинарният подход позволява навлизането им във всички сфери на живота, включително и образованието. Така се развиват умения, които биха помогнали за създаването на успешни личности на 21-ви век, притежаващи адаптивност, креативно и критично мислене и умения за общуване.

Но случва ли се всичко това в българските училища? В Професионалната гимназия по електротехника и електроника – гр. Пловдив и в Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии “Св. Димитрий Солунски” – гр. Асеновград определено работят по въпроса. В настоящата статия ще прочетете повече за това как един интерактивен урок, общ за ученици от двете училища, съчетава науката за храненето, технологиите, инженерството и математиката. Дейността е инициирана и реализирана съвместно от инж. Здравка Георгиева, старши учител по информационни технологии и инж. Мариана Христозкова, старши учител по теоретично обучение в ПГЕЕ, както и инж. Йорданка Христова, старши учител по Професионална подготовка в ПГ по ХВТ – гр. Асеновград. Урокът се провежда в STEM центъра на ПГЕЕ – Пловдив.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: STEM и здравословно хранене

Цели: Практиката развива следните умения и нагласи:

Подходяща е за: Ученици в гимназиален етап

Прилага се:  В часовете по информационни технологии и програмиране в Професионална гимназия по електротехника и електроника и в специалните часове в Професионална гимназия по хранително-вкусови технологии.

Необходими материали:

  • Хранителни продукти за приготвяне на тристепенно здравословно меню;
  • Компютри и специализиран софтуер за създаване на програмни приложения. 

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Инж. Здравка Георгиева споделя как се ражда идеята: “Мислехме си как да обединим програмирането с кулинарните технологии, така че учениците от училището в Асеновград да изработят тристепенно меню, което се основава на здравословното хранене. … А задачата на нашите ученици бе да го вмъкнат в програма. Създадохме предизвикателство – как храненето може да се обвърже със спортната активност – с изчисляване на калории на храната, с това колко килограма сме и какви храни трябва да приемаме”.

В рамките на два месеца, докато учениците от Пловдив подготвят програмите, учениците от Асеновград готвят и записват видеа. По време на STEM урока учениците от двете училища се срещат на живо, коментират тристепенното меню и представят това, което са изработили.

Ученици от IX A клас на ПГЕЕ са разработили:

  • Програмно приложение за изчисляване на хранителната стойност на определени продукти; 
  • Програмно приложение за изчисляване на калории в хранителен продукт; 
  • Програмно приложение за изчисляване на телесната маса; 
  • Програмно приложение за изчисляване на изгорените калории чрез подходящо подбрана последователност от упражнения. 

Като технологична рамка за разработките някои от учениците използват Microsoft Visual Studio с език за програмиране C#, а други създават web сайт, посредством Html, CSS и JavaScript.

В хода на урока учениците имат и други задачи, освен представяне на проектите си. Сформирани екипи от ученици от ПГЕЕ Пловдив – отбор “Въглехидрати”, отбор “Мазнини” и отбор “Белтъчини” – търсят и представят пословици, поговорки, мъдри мисли, притчи, гатанки, сентенции на български и английски език. Отбор “Вода”, отбор “Минерални соли” и отбор “Витамини” – запознават аудиторията с групи здравословни храни и правят препоръки за здравословно дневно меню.

Инж. Мариана Христозкова споделя: “Голяма част от идеята дойде от децата. Темата се оказа изключително интересна за учениците и те искат да научат повече по нея. Използвах момента да провокирам децата да приложат своите умения до максимална степен, така че да можем да развием идеята и да имат желание за усъвършенстване на проектите”.

Като обратна връзка, присъстващите в залата, ученици и гости попълват ЗИН таблица (“Знам, искам да науча, научих”) за здравословно хранене и решават задача “Стани богат на знания”, представена чрез QR код и Learning Apps.org. Всички ученици получават сертификат за участие, изработен от ученик от IX A клас на ПГЕЕ – Пловдив с помощта на Canva.com.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

STEM урок за здравословно хранене

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Преплитайки задачи от областите програмиране, технология на храните, информационни технологии, биология, химия, математика, БЕЛ, английски език и спорт, в STEM урока учителите залагат на развиване на множество компетенции: умение за учене, критическо мислене, математическа грамотност, креативност, работа в екип.

Инж. Георгиева обобщава: “Всички знания, които учениците са натрупали по Информационни технологии и Програмиране, намериха място в този урок. Гостите бяха много доволни от видяното. Направихме малък празник.” Инж. Христозкова допълва: “Аз им показвах едно нещо, те прочитаха още три допълнително. Беше много мотивиращо и развиващо за тях”.

След проведения иновативен мултидисциплинарен STEM урок учениците споделят, че много по-добре работят в екип по зададени време за изпълнение и критерии, че са надградили знанията си, търсейки информация по темата. Замислили са се, че ако подбират дневното си меню и спорт, ще бъдат пример за приятелите си и така стъпка по стъпка може се преборим с наднорменото тегло при тийнейджърите.

След съвместната работа по проекта и проведения урок учениците са толкова вдъхновени да работят заедно, че част от тях правят нови планове за бъдеща колаборация. Те искат да създадат платформа, която да съдържа рецепти за здравословно хранене и с технологията на приготвянето им, подготени от учениците от ПГ по ХВТ – Асеновград и програмите за изчисляване на калории, телесна маса и препоръки за подходящи упражнения, създадени от учениците от ПГЕЕ – Пловдив. Платформата ще бъде общодостъпна.

Инж. Христозкова споделя с вълнение: “Едно от децата толкова се запали от работата по приложението, че усъвършенства програмата. И с нея кандидатства за конкурс”.

Менторите на учениците – инж. Георгиева и инж. Христозкова съветват учителите, които ще се вдъхновят от описаната практика, предварително да помислят за спонсор. Осигуряването на награди вероятно ще мотивира още повече учениците, които са работили по проекта и са представили своите разработки.

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус”, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

angajirashto prepodavane
Интерактивни методи на обучение

6 идеи за ангажиращо начало на всеки час

Понякога притиснати от учебния план и времето, с което разполагаме, бързаме веднага да въвлечем учениците в съдържанието на новия урок. Често се получава така, че

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.