Цели по умения и предметно знание:

  • усвояване и затвърждаване на знания от различни учебни дисциплини
  • по-висока мотивация и ангажираност към учебния процес

Необходими материали:

  • табло с пликове за писма;
  • табло с три изрязани от цветна хартия купи за успехите на децата.

По време на обучението си в университета Петя Петрова-Павлова се вдъхновява от свой преподавател, който често дискутира със студентите дали постиженията на децата се оценяват правилно и дали задачите, които им се дават за домашна работа, реално са полезни.

Според Петя децата обичат да бъдат предизвиквани, но е много важно и да имат право на избор с какво точно искат да се занимават. Водена от това убеждение, когато започва работа в Средно училище “Христо Ботев”, гр. Козлодуй, тя започва да отделя специално внимание на задачите за домашна работа.

Така се появяват седмичните предизвикателства: “Тази практика е създадена, за да насърчава включването в образователния процес и да подкрепя всеки ученик в постигането на успех и развитие на неговите умения и познания. Предизвикателствата са с диференциран характер в зависимост от познавателните способности и психо-моторните умения на учениците, затова тези задачи подготвят децата за бъдещи предизвикателства в образованието и живота.”, обяснява учителката.

Повече за идеята прочетете в следващите редове!

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

“Седмично предизвикателство” представлява интегрирана учебна практика, която подкрепя активното учене чрез задачи, вдъхновяващи творчеството и изследването на децата. Всеки петък класът получава задания в пощенски пликове, на които са написани имената на учениците. Тъй като задачите са предвидени за изпълнение през уикенда, те ангажират в образователния процес и родителите. Понякога някои деца имат еднакви предизвикателства, ако е предвидено да работят в група, а друг път задачите са индивидуални или с малки различия. 

Преди часовете в понеделник сутринта децата представят резултатите от задачите си или продуктите, които са изработили. Ако някой е забравил да изпълни предизвикателството си или не е успял да се справи навреме, учителката удължава срока до вторник сутринта. Ако времето за представяне не е достатъчно, това се случва и през голямото междучасие.

2 Prepodvame.bg in blog visuals 8

Стената на славата

Практиката “Седмично предизвикателство” включва и “Стена на славата” – табло за признаване и публично представяне на постиженията на учениците, поставено в коридора пред класната стая. На Стената на славата има три купи – бронзова, сребърна и златна. “Целта не е насочена само към академични знания, а към това децата да бъдат вдъхновени, мотивирани и най-вече удовлетворени от работата си. Това спомага за подобряване на образователната среда и мотивацията на учениците, като им дава възможност да бъдат горди с постигнатите резултати. Освен това, “Стената на славата” стимулира здравословната конкуренция и взаимното вдъхновение между учениците.”, обяснява учителката.

Всяка седмица тя преценява чие име на коя купа да бъде поставено. За да получи златна купа, ученикът трябва да изпълни предизвикателството си в срок и резултатите му да отговарят на поставената тема. “Ако някой закъснее, автоматично минава на сребърна купа. Досега никое дете не е било на бронзова купа, защото всички много се стараят. В част от предизвикателствата са включени родителите и някои предизвикателства имат два варианта – има възможност децата да бъдат подпомогнати от родител или да направят нещо самостоятелно.”, споделя Петя.

1 Prepodvame.bg in blog visuals 10

Предизвикателствата

През предходните месеци учениците са работили върху предизвикателства, обхващащи предметно знание и практически дейности в различни направления:

  • творчески израз: рисуване на геометрични фигури и предмети в тетрадките, съпроводени от кратки истории, които им добавят дълбочина и смисъл;
  • изследователска задача: създаване макет на ферма за домашни животни или доклад по темата “Пчелите – домашни любимци ли са?”, представен чрез текст, снимки и рисунки;

3 Prepodvame.bg in blog visuals 8

  • предизвикателство за културно осъзнаване: изработка на родословно дърво с индивидуален дизайн и снимки на родителите и другите членове на семейството.

5vPrepodvame.bg in blog visuals

След като Петя разбира, че децата се затрудняват да работят с програмата Paint в часовете по компютърно моделиране, тя решава да предизвика своите ученици – да създадат картичка по повод Деня на народните будители с програмата Paint. Второкласниците правят и историческо изследване – създават доклад на тема “Моето родно селище в миналото” със снимки и текст, описващи исторически факти. Друго от предизвикателствата включва следното постижение: най-старателно и красиво написана домашна работа в тетрадките с квадратчета.

Последното предизвикателство в класа на г-жа Павлова е за всички ученици и неговата цел е децата по-лесно да осмислят и запомнят правилата в класната стая. Учениците имат за задача да направят дневник с правилата, в който в продължение на една седмица всеки има възможност да оцени себе си и да види доколко ги разбира и спазва. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Практиката “Седмично предизвикателство” може да бъде успешно прилагана в различни контексти и с различни групи ученици, тъй като дава възможност за индивидуално приспособление спрямо специфичните нужди, възможности и възраст на децата. Може да се разшири и да интегрира няколко предметни области, като изследванията и проектите да включват елементи от история, география, изобразително изкуство и др. 

Качествени резултати: 

  • развиване на творческо мислене при решаване на различни проблеми;
  • развиване на комуникативни умения, както и умения за изследване и анализ на информация;
  • изграждане на позитивна нагласа към ученето, самоувереност, отговорност и сътрудничество.

Количествени резултати: 

  • учениците придобиват знания в различни области – култура, традиции, наука и история като резултат от техните творчески проекти и изследвания.

 

Ако практиката Седмично предизвикателство на Петя Петрова-Павлова ви е харесала, прочетете и статията ни ”Петъчно предизвикателство за отговорни, знаещи и можещи ученици”!

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

За автора на практиката

Петя Павлова
Начален учител в СУ “Христо Ботев”, гр. Козлодуй
Петя Петрова-Павлова е в образователната система от три години - млад учител с голямо желание да се учи, да се предизвиква и да се развива. Със семейството си живее в град Лом и всеки ден пътува до работното си място в Козлодуй. От две години преподава в СУ “Христо Ботев”, гр. Козлодуй и в момента е класен ръководител на втори клас. Преди да придобие магистърската си степен за начална училищна педагогика, гради кариера в сферата на финансите. Ориентира се към педагогиката, тъй като учителската професия е била винаги нейна мечта. Вярва, че добрият учител трябва да постави ученика в центъра на образователния процес и да открие индивидуален подход към всяко едно дете в класната стая.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.