Митове за работата на учителите

Всеки учител се е сблъсквал с общественото мнение за работата си. За професията винаги са се носели различни митове, които понякога ни се налага да оспорваме. Учителите са героите зад кулисите, които не само преподават, но и вдъхновяват, мотивират и подкрепят учениците си. Понякога времето, усилията и страстта, които те влагат в работата си, остават незабелязани.

Нека разбием някои от тези митове, за да разберем по-добре реалността на учителската професия.

Митове за работното време на учителите

  • Мит: Учителите работят само по 6 часа на ден.

Какво споделяте вие: Защо постоянно оставам в извънработно време? Как да обясниш, че такова понятие не съществува за един учител?!”

Реалност: Учителите работят повече от стандартните 8 часа на ден. Извън часовете, които водят, те подготвят уроци, оценяват домашни работи и тестове, провеждат извънкласни дейности и се занимават с куп други административни задачи.

Съвет: Опитайте се да планирате времето си ефективно и не забравяйте да отделяте време и за себе си – вашето благополучие е важно за вашата ефективност. За да сте по-ефективни, изпробвайте някои от подбраните техники за управление на времето в работата си. 

  • Мит: Учителите работят само през седмицата.

Реалност: Много учители продължават да работят и през уикенда, за да довършат задачите от седмицата. Може да ги видите как проверяват контролни с кафе в ръка или подготвят своите уроци, докато семейството им се чуди защо почивката е заета с „работа”.

Съвет: Поставете ясни граници между работното време и личния живот. Опитайте се да създадете ритуали за преход между работа и почивка, за да предотвратите прегарянето. В статията за благополучие научете как да практикувате осъзнатост и грижа за себе си.

  • Мит: Учителите разполагат с неограничено време за обяд и почивка.

Какво споделяте вие: “Изкарвам шест часа с учениците, но вместо почивка след часовете се занимавам с бумащина. Учителят няма обедна почивка за спокоен обяд. Храни се и пие кафе на крак. Това другите не го знаят.” 

Реалност: Учителите често обядват на крак, след което се заемат с другите си задачи за деня. 

Съвет: Опитайте се да намерите кратки моменти за почивка през деня. Дори 5-10 минути разходка или кратка медитация могат да ви помогнат да се освежите и да възстановите енергията си.

Митове за заплатите на учителите

  • Мит: Учителите получават висока заплата за малко свършена работа.

Какво споделяте вие: “Често оставах и работех дълго след часовете, а после продължавах да работя и у дома.”

Реалност: Учителите работят много повече, отколкото получават като възнаграждение.

Съвет: Ако сте изгубили работна мотивация, открийте своя “Икигай”, и осъществете вашия пълен потенциал. 

  • Мит: Учителите имат много привилегии и получават бонуси.

Реалност: Да, учителите имат някои привилегии, като отпуск по време на училищните ваканции, но те често нямат достъп до същите бонуси и привилегии, които получават работещите в други професии. Често, техните „бонуси“ са усмивките на учениците и няколко екстра почивни дни. 

Митове за ангажираността на учителите

  • Мит: Учителите не се интересуват от своите ученици извън учебните часове. 

Какво споделяте вие: “Проверяваш контролни по цяла нощ, съвестно описваш грешките, за да обясниш още един път неразбраното, след което ги виждаш небрежно захвърлени в боклука, това обаче не те отказва да продължиш да търсиш път към въпросния вагабонтин и да вярваш, че ще стане стойностен човек. Следващия път отново и така до безкрай!”

Реалност: Много учители приемат присърце развитието на всеки свой ученик и отделят допълнително време, за да помогнат на учениците си. Когато видите учител, който работи до късно, знайте, че това не е просто работа, а нещо, което прави с желание и ангажираност.

Съвет: Разработете стратегии за справяне със стреса и емоционалното натоварване. Обсъдете с колеги методи за справяне с трудните случаи и намерете начин да се насладите на постиженията на учениците. 

  • Мит: Учителската работа е лесна и да работиш с деца не е толкова трудно.

Какво споделяте вие: “Връзвам връзки на обувки, напомням, че за нос има кърпички, че след тоалетна се мият ръцете…”. “Мога да водя няколко разговора едновременно. Учителският глас..”

Реалност: Работата с деца изисква суперсили! Нужно е много търпение, умения за управление на класната стая, и способност да се адаптираш към индивидуалните нужди на всеки ученик. Всеки ден носи нови предизвикателства, които изискват креативност и постоянство. Учителите често се чудят как могат да бъдат и учители, и психолози, и детективи, и всичко това едновременно!

Съвет: Останете отдадени на работата, но не забравяйте да се грижите за своето психично и физическо здраве, като се занимавате с хобита и дейности, които ви доставят удоволствие.  

  • Мит: Учителската работа не е толкова ангажираща.

Какво споделяте вие: “Винаги съм се чудила, защо мама, дори когато аз и брат ми сме на 30+ години, ни обяснява всичко като на първолаци. От 4 години насам правя същото с всички в обкръжението ми, защото вече и аз съм учител. То било професионално “изкривяване”.” 

Реалност: Учителите често се сблъскват със стрес, свързан с управлението на класната стая, постоянните административни задължения, натиска от страна на родителите и на обществото, както и високите изисквания на образователната система. Дори когато са у дома, техният ум все още е в режим на преподаване и решаване на проблеми.

Съвет: Създайте мрежа от подкрепа, която може да включва колеги, приятели и семейство. Опитайте се да правите редовни почивки и да намерите начини да се справяте със стреса по здравословен начин.

Митове за лятната ваканция на учителите

  • Мит: Учителите получават три месеца платена ваканция, за да си почиват и да бездействат.

Реалност: Учителите имат лятна ваканция, но това не означава, че са се преместили на тропическите острови. Много от тях използват времето, за да се подготвят за новата учебна година или да се занимават с проекти, които не са успели да завършат през годината. Освен това, лятната ваканция за някои учители обикновено е по-кратка и работните ангажименти не са изключени.

Съвет: Планирайте предварително как ще използвате лятото си, за да осигурите баланс между работа и почивка. Отделете време за релакс и възстановяване, за да се върнете на работа с нова енергия. Възползвайте от съветите за по-добро психично здраве и благополучие и приложете идеите през летните месеци.

  • Мит: Веднъж излезли в летен отпуск, учителите не спират да купонясват с приятели.

Реалност: Реалността е малко по-различна. Учителите често се сблъскват с факта, че техните приятели и близки не споделят същия график за ваканции. Докато учителите имат повече свободно време през лятото, техните приятели често са ангажирани с работа и други задължения.

Съвет: Отделете време за четене, и почерпете вдъхновение от предложения списък с интересни и развиващи четива, или пък наваксайте с всички филмови заглавия, които сте пропуснали през учебната година. 

  • Мит: Учителите разполагат с цяло лято за пътувания и приключения. 

Реалност: Учителските заплати често не позволяват екзотични и дълги ваканции в чужбина или у нас. Много учители предпочитат по-икономични и краткосрочни варианти за почивка или пък използват времето, за да наваксат с домашните задължения и проекти, които не са изпълнили по време на учебната година.

Съвет: Няма нужда да сте на морето, за да отпочинете качествено. Вдъхновете се от списъка ни с летни предизвикателства за учители

  • Мит: Учителите разполагат с цялото лято, за да си починат и да се подготвят за новата учебна година.

Реалност: Истината е, че почивката никога не е достатъчна за предизвикателствата през учебната година.   

Съвет: Можете да използвате летните месеци за подготовка за новата учебна година в няколко стъпки. 

Работата на учителя е обвита в митове, които често не отразяват истинската същност на професията. От извънредния труд и високите нива на стрес, до стремежа към успех за всеки ученик, помнете, че учителите дават всичко от себе си. Следващия път, когато видите вашият приятел учител, не забравяйте да го попитате как се чувства и го поздравете за усилията, които полага. Едно простичко “благодаря” може да бъде най-ценната награда за всеки учител.

Още полезни статии:

Гражданско образование

Учениците като граждани или как да насърчим гражданското участие в училище?

Примерни дейности по гражданско образование, адаптирани от Гражданско образование, 11. клас: помагало за учители, Европейска комисия, Служба за публикации, 2021 Основни проблеми, свързани с липсата

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали