“Какво стана тук?” или как да разпознаваме чувствата и емоциите на другите

Способността да се поставим на мястото на другия и да погледнем на света от различна от обичайната гледна точка ни помага да живеем в разбирателство и ни свързва с хора от различни култури и общности. Проявленията на това умение в класната стая допринасят за позитивния социално-емоционален климат в класа.

Представете си клас, в който децата си помагат, добри са един към друг, работят спокойно, не повишават тон и не си търсят мишена за подигравки. Това може да се дължи на много фактори, но основните личностни качества, които водят до постигането на такива хармонични взаимоотношения са емпатията и социалната осъзнатост.

Първата стъпка за изграждането на емпатия и социална осъзнатост е разпознаването на чуждите чувства и емоции. Когато децата осъзнаят, че всеки човек изпитва чувства, и се научат да ги разпознават, ще започнат да си дават сметка за последиците от собствените си думи и действия.

За да ви помогнем да направите тази първа стъпка с учениците си, ви споделяме един подробно разписан урок за първокласници по тази тема, който можете директно да приложите в класната си стая. Целта на урока “Какво стана тук?” е да покаже на децата как да видят света през очите на някой друг. Учениците, които развият тази способност, ще могат по-лесно да решават своите междуличностни конфликти, ще имат по-гъвкав мисловен процес и ще придобият решителност. А вашата класна стая ще се превърне в приветлив и хармоничен оазис.

Свалете си урока тук.

Урокът “Какво стана тук?” е част от системата “Стъпка по стъпка” на Световната банка – инструментариум за насърчаване на социалното и емоционално учене (СЕУ) при деца и младежи.

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в първи клас.

Още полезни статии:

Приобщаващо образование

Арт терапия за деца със СОП

Специалните деца – така ги наричаме в 21. век. Съвременните общества са ориентирани към приобщаване и максимално ефективно включване на различните хора със специални нужди

Карта на четивната грамотност
Четивна грамотност

Карта на умението Четивна грамотност

Елемент Цели Стратегии 1. Извлича информация от непрекъснат текст. 1.1. Намира директно казана в текст информация. 1.1.1. Задава си въпроси по текста; 1.1.2. Разделя в

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Абонирай се и всяка седмица ще получаваш по един нов урок за първи клас