Как учениците от НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник учат интересно, забавно и лесно в STEM среда

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците участват активно в часовете и прилагат знанията си на практика чрез метода “учене чрез правене”.

Учениците:

  • развиват умения за сътрудничество и работа в екип;
  • изграждат умения за активно слушане и изразяване на лично мнение;
  • извършват продуктивна дейност и представят. готов продукт от дейността си.

Необходими материали:

  • различни, според реализираните проекти

На всеки учител се е случвало да се сблъсква с различни предизвикателства, свързани с преподаването на научни знания, част от които с висока степен на абстракция за малките ученици, което прави някои от термините трудно разбираеми за тях.

Това се превръща в причина екипът на НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник да пожелае промяна на учебната среда и подобряване на структурата на урока. Ученето по забавен и интересен начин чрез преживяване, насочено към физическото, интелектуалното и емоционалното развитие на малкия ученик, се превръща във философия на цялото училище. Екипът разработва и провежда поредица от 8 методични урока под наименование „Природоизследователи“, реализирани в STEM среда, в рамките на подходящи учебни часове. Те целят промяна на цялостната организация на учебния процес, нови педагогически подходи и стратегии на преподаване и учене. 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Дейностите по време на всеки урок се разпределят в три етапа – организационен, оперативен и продуктивен. Организационният етап представлява въведението в темата и запознаване с организацията на работата. Оперативният етап е този, в който се извършва основната дейност и учениците се упражняват, прилагайки новите знания. Продуктивният етап включва създаване на краен продукт – книжка, постер, рисунка, презентация и др.

Уроците се реализират в петте станции на STEM  центъра – “Природните богатства на моя роден край”, “Млад природоизследовател”, “Екология и здравословен начин на живот”, “Аз, предприемачът” и “Зелена класна стая”.

Кръговрат и състояния на водата

Този урок се реализира в станция ”Млад природоизследовател“. 

  • Стъпка 1: Подготвяне на материали за лабораторните експерименти.
  • Стъпка 2: Провеждане на експеримент – индивидуална и групова работа по експерименти, свързани с различните състояния на водата.
  • Стъпка 3: Формиране на умение за наблюдение на лабораторен експеримент и участие в екипна работа.
  • Стъпка 4:  Отчитане на резултатите.
  • Стъпка 5: Формиране на нови понятия за състоянието на водата при нагряване и охлаждане.
  • Стъпка 6: Формулиране на изводи. Анализ и обобщение.

S9 Prepodvame.bg in blog visuals

Природни области 

Този проект се реализира в станция ,,Природните богатства на моя роден край“

  • Стъпка 1: Предварително поставени от учителя задачи за наблюдение повърхнината на родния край.
  • Стъпка 2: Използване на интерактивна карта за изучаване на природните области.
  • Стъпка 3: Подробно изучаване на област Дунавска равнина с помощта на интерактивната карта.
  • Стъпка 4: Разпределение на дейности, свързани с богатствата на родния край и работа по групи.
  • Стъпка 5: Реализиране на проекти – създаване на карта (от пластилин) на Дунавската равнина, включваща граници, природни богатства и релеф.

Растеж и развитие на растенията 

Този урок се реализира в станция “Зелената класна стая“.

  • Стъпка 1: Подготовка на материали, проби на семена на растения.
  • Стъпка 2: Анализиране частите на растенията.
  • Стъпка 3: Проследяване на жизнения цикъл на растенията, чрез предварително подготвени проби.
  • Стъпка 4: Изясняване условията за развитие на едногодишни растения и протичане на жизнения им цикъл с помощта на презентация и работа с учебник.
  • Стъпка 5: Практическо приложение на знанията в “Зелената класна стая”.
  • Стъпка 6: Обобщение и изводи – реализират се чрез предметна групова игра и грижи за растенията.

S7 Prepodvame.bg in blog visuals

Моята зеленчукова градина

Този проект отново се реализира в станция „Зелена класна стая“.

  • Стъпка 1: „В света на растенията” – представяне на идеята пред учениците чрез видеофилм, презентация и забавни игри, които провокират техния интерес и любопитство.
  • Стъпка 2: Проучване на тема “Развитие на земеделието в нашия град”.
  • Стъпка 3: Наблюдение на труда на селскостопанските работници при отглеждането на зеленчуци. Практическа работа и среща с местни земеделски производители.
  • Стъпка 4: Изработване на проект – работа в оранжерия „Зелена класна стая“.
  • Стъпка 5: Проследяване развитието и растежа на растенията.
  • Стъпка 6: Прибиране на реколтата.

S5 Prepodvame.bg in blog visuals

Моята ферма 

Този проект е реализиран в станция “Аз, предприемачът“.

  • Стъпка 1: „В света на животните“ – проучване на тема “Развитие на овцевъдството в нашия град” и среща с местни фермери. Наблюдение и практическа работа в овцеферма в града, оборудвана с най-нови технологии.

S11.2 Prepodvame.bg in blog visuals

  • Стъпка 2: Подготовка на материали за проект на тема „Да си направим ферма“
  • Стъпка 3: Представяне на проекта пред учениците чрез видеофилм, презентация и забавни игри, които провокират техния интерес и любопитство – дискусия, представяне на проучванията и събраните материали по темата. 
  • Стъпка 4: Учениците приготвят кисело мляко.

S4 Prepodvame.bg in blog visuals

 “Здравословно се храни – здрав и силен ще си ти!”

Този урок се реализира в станция “Екология и здравословен начин на живот”.

Проект: STEM Книга със здравословни рецепти

  • Стъпка 1: Провеждане на беседа за значението на здравословното хранене и презентация на тема “Групи храни”. Запознаване с пирамидата за здравословно хранене.
  • Стъпка 2: Възлагане на индивидуални задачи на учениците за издирване на характерни за родния край рецепти.
  • Стъпка 3: Изготвяне на индивидуални проекти.
  • Стъпка 4: Работа в екип.
  • Стъпка 5: Сглобяване, илюстриране и подвързване на книжката от учениците.
  • Стъпка 6: Представяне на готов продукт – малка книжка със здравословни рецепти пред местни фирми, родители и др. гости.
  • Стъпка 7: Практическо приложение – децата в училище да се хранят здравословно, за да бъдат здрави и силни. 

S6 Prepodvame.bg in blog visuals

В света на професиите – “Избери своята професия”

Този проект се осъществява в станция “Аз, предприемачът”.

  • Стъпка 1: Запознаване с видовете професии и многообразието им.
  • Стъпка 2: Посещение на градската библиотека с познавателна цел – представяне на професия библиотекар.
  • Стъпка 3: Среща с ученици от ПГСС „Проф. Иван Иванов“, Д. Дъбник. Запознаване с професиите в селското стопанство – земеделци и механизатори, както и с техниката, която се използва за обработка на земята, засаждане и прибиране на реколтата.
  • Стъпка 4: “Разходка в миналото” – учениците разглеждат музея с инструменти и оръдия на труда от земеделието.
  • Стъпка 5: Учениците се запознават с професия пекар и професия сладкар. Приготвят и тестени изделия.
  • Стъпка 6: Изготвят проекти за избраната от тях професия – фермер, механизатор, земеделец, пекар, сладкар и др.

S3. Prepodvame.bg in blog visuals

 Проект „Моята любима 3D играчка“ 

  • Стъпка 1: „В света на технологиите” – представяне идеята за проекта чрез видеофилм, презентация и забавни игри, които провокират интереса и любопитството на учениците относно 3D принтирането и създаването на собствена играчка.
  • Стъпка 2: Среща с компютърен специалист – програмист.

S1 Prepodvame.bg in blog visuals

  • Стъпка 3: Работа с 3D принтер. Изработване на изделия.
  • Стъпка 4: Представяне на продуктите.

S2 Prepodvame.bg in blog visuals

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Екипът на НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник твърдо вярва, че проектно базираното обучение е процес на учене чрез идентифициране на реален проблем и разработване на решението му. Това дава възможност на учениците да изследват проблем, да търсят решение, с прилагане на доказателства за подкрепа. Застъпените теми в проектните дейности осигуряват връзка на децата с природата, помагат на учениците да развиват нагласа за здравословен начин на живот и хранене, възпитават отговорност и изследователски дух.

Директорът на училището, г-жа Ваня Петкова-Йотова споделя: Най-трайният ефект от прилагане на проектно базирано обучение в начален етап, е промяна на цялостното организационно развитие на училището, прилагането на нови педагогически подходи и стратегии на преподаване. Обучението в училищния СТЕМ център насърчава ученето чрез правене и преживяване, както и прилагането на иновативни решения за решаване на казуси”.

Залагайки на този нов образователен процес, който изгражда умения за работа в екип, самооценка, организация и изграждане на партньорства, учениците развиват и уменията си да проучват, изследват, анализират и сравняват различни процеси и явления. Също така децата придобиват необходимите знания и умения, чрез методи, заимствани от бизнеса и реалния живот, и избират как да се обучават и реализират в професиите, за да имат успешно бъдеще и достоен живот в България.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

За автора на практиката

Димитрина Трифонова
Начален учител в в НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник
Димитрина Трифонова завършва начална училищна педагогика в СУ “Климент Охридски” - филиал Благоевград през 1983 г. Работи като старши учител в начален етап 40 години, от които 30 години в НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник. Активно участва в европейски проекти и национални програми като ръководител на групи. Има публикации в специализирани издания от участия в научно-практически конференции и педагогически четения.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.