Как да “съживите” часовете по история с помощта на дигиталните технологии

Астробиологът Карл Сейгън казва, че трябва да познаваме миналото, за да разберем настоящето.

Учителите по история със сигурност ще се съгласят, че в този процес не бива да разчитаме на остарели методи на преподаване и скучни теоретични постановки. А за щастие днес има множество дигитални инструменти, които могат да отведат учениците до важни исторически места, да им позволят да “говорят” с мъртви исторически личности или да пребивават в епохи. Платформи, които могат да променят нагласата на учениците към света, в който живеят, както и да събудят любопитството и ангажираността им в часовете по история. При това безплатно!

В тази статия ще ви представим няколко дигитални помощници, които ще направят уроците ви “живи” и интересни за учениците и ще ги мотивират да бъдат по-любопитни.

Как изглежда миналото сега – създайте фантастични изображения с помощта на Al

Напоследък много се говори за изображенията, създадени с помощта на изкуствен интелект, и най-вече за това колко объркващи и подвеждащи могат да бъдат. Ако решите да използвате изображения, генерирани от изкуствен интелект, не пропускайте възможността да ги използвате с цел развиване на критичното и аналитичното мислене на учениците

С помощта на изкуствен интелект може да създадете изображения, които представят значими исторически събития, случили се далеч преди зараждането на фотографията. За да включите подобни изображения в уроците или презентацията си, може да попитате AI как са изглеждали тези събития, давайки кратко описание на картината, която си представяте. Съветваме ви в насоките си към изкуствения интелект да посочите “фотографски стил” на изображенията, за да бъдат те максимално реалистични. Ако сами решите да създадете такива материали, използвайте Bing, Craiyon или Canva.

Имайте предвид, че фотографиите, създадени от изкуствен интелект, имат множество неточности. Този факт може да доведе до увлекателен урок. Предизвикайте учениците да посочат всички анахронизми и други недостатъци, които откриват в изображението. 

Срещнете се с исторически личности

Колкото и да ни се иска, невъзможно е да поканим в часовете си знаменити български личности като Васил Левски или Христо Ботев. Но с помощта на изкуствения интелект можем да направим така, че учениците да си “взаимодействат” с тези личности.

Подходящо за целта е Hello History – приложение, поддържано от ChatGPT, което дава възможност на учениците да водят разговори с десетки значими личности от цял ​​свят, от Клеопатра до Махатма Ганди. Приложението е безплатно, докато потребителите не достигнат лимит от 20 съобщения на ден. След това може да “поканите” ChatGPT да играе определена историческа личност до края на разговора ви.

Важно е по време на “интервюто” да присъствате и вие, за да следите внимателно информацията, която изкуствения интелект ви “подава” и да провокирате учениците да я подлагат под съмнение. Това дори може да стане допълнение към задачата – коригиране на грешни факти или различни неточности и обобщаване на информацията под формата на текст с вече правилни и логически свързани данни.

Друга идея е да вдъхновите учениците си да напишат писмо до историческа личност

Създайте древни исторически сгради

Когато разглеждате урок за древни цивилизации и техните жилища или за известни исторически места и сгради, може да предложите на учениците ви да поиграят на популярната игра Minecraft. В нея играчите събират ресурси и изграждат блокови структури от дърво, камък и други материали. 

В урок за Древен Египет учениците биха могли да се потопят в дигиталния свят на Minecraft в групи от двама или трима и да съберат ресурси, за да създадат структури, които показват къде египтяните са се хранели и живеели. Може и директно да им помогнете да “заредят” един от готовите уроци на Minecraft Education. Там е предвиден урок, който разказва за изграждането на пирамидите; друг, който кара учениците да реконструират паметници, признати от ЮНЕСКО в Сирия, Ирак и Афганистан; и друг, при който подрастващите могат да възстановят вътрешността на Титаник. За разлика от другите инструменти в този списък, Minecraft Education не е безплатна опция, но администраторите могат да купуват абонаменти за цялото училище с отстъпка.

Може да ангажирате учениците си и в проектна работа, насочена към създаване на аналогови миниатюри. Това може да са древните юрти на прабългарите или макети на паметници, посветени на значимите дела и хора от миналото. 

Използвайте игрите на Google Arts & Culture, за да направите историята на изкуството забавна

Ако вашият час по история обхваща художествени течения, културни епохи или древни артефакти и паметници, тогава Google Arts & Culture вероятно е нещото, за което сте си мечтали. Безплатен за използване, сайтът разполага с невероятно разнообразни ресурси: хиляди дигитализирани произведения на изкуството, 3D модели на известни сгради и скулптури и 360-градусови виртуални разходки на музеи като Метрополитън музей в Ню Йорк.

Google Arts & Culture предлага също голямо разнообразие от образователни игри. Ето две от тях, които особено ни допаднаха:

  • Odd One Out – при тази игра целта е играчите да се опитат да идентифицират генерираните от AI “измамници“, скрити до три действителни артефакта или произведения на изкуството. Учениците щракват върху някое от истинските произведения на изкуството, за да научат повече за него. По този начин децата развиват и медийната си грамотност: колкото повече играят, толкова по-добре могат да идентифицират изображения, генерирани от изкуствен интелект, въз основа на признаци като липса на детайли и известна неяснота по краищата на снимките;
  • 3D Pottery – тази предизвикателна игра насърчава играчите да “манипулират” въртяща се топка от глина и да пресъздават древни керамични произведения от цял ​​свят. Учениците получават известно практическо разбиране за тази форма на изкуство, без да създават бъркотията, присъща на работата с истинска глина.

Запишете подкаст и превърнете учениците в историци

Подкастите определено са на мода. Но ви предлагаме вместо да изисквате учениците да слушат исторически подкасти, да ги насърчите сами да запишат такива.

Историческата фантастика е интересна идея, която ви препоръчваме да тествате. Разпределете класа в няколко групи (може и по двойки) и възложете за задача да се направи подкаст под формата на разговор между личности, които никога не са се срещали в реалния живот (например Алберт Айнщайн и Исак Нютон). Учениците трябва да решат въз основа на това, което са научили, какво биха си казали тези хора един на друг. Предложете им да възпроизведат разговора или да въведат скрипта в софтуер за преобразуване на текст в реч. Записите могат да се редактират с помощта на безплатен софтуер за редактиране на аудио като Audacity.

Учениците могат да се превърнат в истински историци, като интервюират по-възрастни хора от своята общност. Темата може да е свързана с урок, по който работите в момента или подкастът да е посветен на друга историческа тема, която представлява интерес за децата. Нека всеки да подготви списък с въпроси и запише разговора със своите баба, дядо или други възрастни членове на семейството. Обяснете, че това не е просто споделяне на семейни истории – това е академична работа на историк, който събира миналото в един разговор, за да създаде първичен източник за бъдещи учени. За записване на разговорите учениците могат да използват телефон, таблет или безплатен онлайн диктофон на Chromebook.

“Проследете” историята с помощта на времеви линии

TimelineJS е безплатен инструмент, който позволява създаването на визуално богати интерактивни времеви линии. При това начинаещите потребители могат да създадат времева линия, използвайки единствено електронна таблица на Google.

Ето и няколко полезни съвета:

  1. Препоръчваме ви да се придържате към кратка времева линия и да не слагате повече от 20 събития.
  2. Изберете истории, които имат силен хронологичен разказ. Това означава да изберете събития, които се случват последователно едно след друго. Вашата времева линия няма да изглежда добре, ако събитията разположени по нея са на големи времеви интервали едно от друго или се разпростират към други исторически теми.
  3. Може все пак да си позволите да въведете и моменти, които предшестват отразените на вашата времева линия събития (важно е те да са част от по-голям процес). 
  4. Направете така, че вашата публика да възприеме времевата линия като един голям исторически разказ, като приказка, която свързва важни събития от историята.

Друг безплатен дигитален инструмент, който може да използвате за създаване на времеви графики, е Preceden. Той предлага множество функции – поставяне на изображения по вашата времева линия, посочване на приблизителни или точни часове на събитията, икони за представяне на събитията, бележки за допълнителна информация, възможност за публично споделяне на графиката (или скриването ѝ, за да е достъпна само за вас), както и запазването ѝ в различни формати.

Използването на дигитални технологии в часовете по история по естествен начин свързва миналите процеси и събития с настоящето. Чрез различните дигитални инструменти, които ви предложихме, можете да повишите мотивацията за учене на вашите ученици и да ги поставите в центъра на учебния процес – там, където самите те имат възможност да създават учебно съдържание и да бъдат чути. Защото гласът на настоящето, познавайки миналото, се превръща в нагласа за бъдещето!

 

Използвани източници:

Още полезни статии:

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите
Дигитално образование и технологии

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите

Учителите, които преподаваме в гимназиален етап, знаем, че учениците рядко пускат камерите си по време на дистанционно обучение. Можем да ги накараме насила със закани

Дигитално образование и технологии

Математика с “Кан Академия”

Могат ли учениците да използват телефоните си, за да решават задачи по математика, и при това да го правят с огромно желание и старание? Да,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали