Как да организираме извънкласни дейности, които са полезни за учениците

Понякога учителите не отдават нужното внимание на извънкласните дейности. Практикуват учителската професия с нагласата, че тези дейности са загуба на време и че могат да се свършат далеч по-полезни неща: още един час за решаване на математически задачи или да се отдели допълнително време, в което да се припомнят граматически правила. Вследствие на това и учителите, и учениците, започват да усещат тежестта на рутината, нищо ново и вълнуващо не се случва месеци наред. До голяма степен това се дължи на притесненията на учителите. Те смятат, че за да организират интересна и полезна извънкласна дейност, е необходимо да притежават богато въображение, голяма доза креативност и специфични познания. 

Но ще видите, че само с няколко основни стъпки можете да организирате лесно извънкласна дейност, която да обогати професионалния ви път и да остави следа от усмивки в сърцата на учениците ви. 

1.Проучете нуждите на училищната общност

За да се ориентирате каква извънкласна дейност да осъществите, проучете нуждите на общността, в която преподавате. Общувайте с колегите си, с родителите на децата, разходете се до близките магазини или до места, на които се събират повече хора и питайте.

Задавайте въпроси, които ще ви помогнат да разберете какви са стремежите на общността, за какво мечтаят хората, какво липсва в ежедневието на децата им или как могат да ви съдействат. Не се притеснявайте да определяте посоката на разговорите. Важно е да научите къде работещите родители биха искали децата им да прекарат времето си и в какви занимания. Също така се поинтересувайте какво липсва на децата:

  • има ли театър, музей или читалище наблизо; 
  • достатъчно време ли прекарват навън, сред природата; 
  • има ли баби и дядовци, от които да научат какви са традициите в техния роден край и др. 

Питайте смело, но също така бъдете и добър слушател. Оставете хората сами да споделят каквото пожелаят и така също може да си тръгнете от разговора с идея за извънкласна дейност. 

2.Проучете интересите на децата

Не забравяйте да общувате и с децата. Може би ще ви е необходимо повече време, за да разберете какво наистина ги вълнува и какво би предизвикало траен интерес у тях. Може да ви бъде трудно, тъй като децата често сменят заниманията си, все още опознават желанията и способностите си. Понякога може да имат силен интерес към нещо, а само след два дни вече да мислят за друго.

Предоставяйте им различни възможности за избор на дейности, обяснявайте им какво ще правят, така че да ги вдъхновите и да разпалите любопитството им. Ако не откриете веднага на какво се кефят децата, не се отчайвайте. Със сигурност има не едно, а много неща, които биха правили с удоволствие, просто си дайте повече време и наблюдайте! Може би някои деца обичат да пеят, други питат непрекъснато кой къде е пътувал и какво е видял, трети пък все майсторят нещо от природни материали…

Живейте с нагласата, че всяко дете е творец! Защото наистина е така!

 

3.Предизвикайте себе си

А сега е ваш ред! Сигурно обичате да четете книги и бихте искали да направите читателски клуб, да поканите писатели, да изрисувате класната стая с любимите си цитати, но… почакайте! 

Помислете за нещо, което не правите много добре или нещо, което дори избягвате да правите. Може да не ви бива в грижата за цветя, чувствате се с две леви ръце и стоите далеч от DIY проектите или пък не обичате да разглеждате забележителности, а предпочитате да си пиете кафето и да мечтаете на някоя пейка в парка.

Направете точно това, което никога не сте правили!

Шегата настрана –  бъдете смели, излезте от комфортната си зона, открийте нови кътчета от душата си и покорявайте нови върхове. Целта не е да станете специалист в някоя непозната за вас област. Важно е да се превърнете в любопитно дете, да търсите жадно нови знания, да развивате нови умения и да станете ученик отново. 

4.Поканете нови хора, изграждайте връзки

Не ограничавайте извънкласната дейност до вашия клас или до стените на училището. Когато решите каква дейност искате да организирате, потърсете хора, които се занимават вече с това и ги поканете в класната си стая. Още по-добра идея е да им отидете вие на гости!

Ако ще правите училищен вестник, отидете в истинска редакция и вижте как се осъществява процеса на живо. Поискайте съвети от професионалистите, които работят там и направете снимки или видео, които да ви помагат по пътя. Може да направите и Facebook група, където да поканите различни хора, интересуващи се от вашата дейност. Там лесно може да споделяте полезни ресурси, да си давате обратна връзка и изобщо да получавате подкрепа и вдъхновение от съмишленици. Използвайте максимално всякакви възможности за създаване на контакти. По този начин учениците ще се научат да общуват с различни хора, да търсят съдействие и да изграждат качествени връзки с околните. 

5.Потърсете финансиране на вашата идея

Каквато и извънкласна дейност да искате да реализирате, в един момент може би ще имате нужда от финансова помощ. Ако искате да разширите дейността, да пътувате, да се срещнете с нови хора, да използвате качествени материали, задължително ще имате нужда от пари.

За съжаление, случва се директорите да не могат да отделят от училищния бюджет за извънкласни занимания или ако го направят, често парите се оказват недостатъчно.

Все още битува схващането, че училището осигурява единствено академични знания под формата на учебни часове и за извънкласни дейности най-често се търси помощ от родителите. Ако обаче родителите нямат финансова възможност да помогнат (аз съм се сблъсквала често в практиката си с такива ситуации), децата остават лишени от интересни и полезни за тях преживявания.

Това, което можете да направите е да поискате среща с представители на местните или регионални власти, на които да споделите идеята си за извънкласна дейност. Обяснете подробно защо за вас е важно да реализирате тази идея, с какво тя ще бъде полезна за развитието на децата, защо е необходима на общността, в която израстват тези деца. След това помолете за финансова помощ като заявите каква сума ви е необходима и за какво ще бъдат използвани парите. Подгответе план, в който ясно са описани всички предполагаеми разходи.

Не се срамувайте да поискате каквато и да е помощ. По този начин околните виждат вашата любов към учениците, както и загриженост за техните нужди.

 

БОНУС СЪВЕТ: Ако ви липсват смелост и вдъхновение, запознайте се с Рон Кларк! Рон Кларк е педагог, който се стреми да предостави на учениците си различни полезни за тях преживявания, бори се за финансиране на вълнуващи дейности и винаги намира начин да направи учениците си щастливи. 

Потърсете книгите му или гледайте филмa, показващ професионалния му живот – The Ron Clark Story (2006 г.)

Още полезни статии:

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции
Гражданска активност

Сравнителен анализ на цели, функции и организация на работа на определени обществени институции

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците познават и обясняват основни институции (локални, национални и международни) и техните механизми на функциониране.

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали