Изкуственият интелект е новият феномен на дигиталната среда. Как можем ние, учителите, да го използваме в часовете си и за какво да внимаваме, когато работим с него, ще разберете в тази статия.
Необходимостта от иновативни методи на преподаване и ангажиране на учениците в учебния процес, е по-силна от всякога. Затова с помощта на изкуствения интелект лесно и бързо можем да изберем нови задачи по географски теми, да генерираме данни за климатограма или да нарисуваме карта на света само с животински видове. И всичко това може да се случи с няколко бързи команди.
С какво може да ни бъде полезен изкуствения интелект?
- Достъп до систематизирани данни и географска информация
Използването на платформата на Google – Gemini и нейната връзка с интернет източници дава възможност да се открият систематизирани данни за климатограма за почти всички градове по света, по години, месеци, с температурни амплитуди и информация за валежите. Важно е да се уточни, че систематизирани данни по различни теми могат да бъдат открити за всеки учебен предмет.
- Бързина на откриване
Ако комбинираме тази и предходната точка, учителят лесно може да достъпи данни за климатограма на Кайро за 2023 г. или Токио за предходния период. Само с няколко команди и платформата Gemini, данните са подредени по месеци, както сме свикнали да ги виждаме в помагалата. Ако направим обобщение за това как се променя скоростта за откриване на информация за последните двадесет години, изкуственият интелект води класацията пред енциклопедии и справочници, дори и пред онлайн портали.
- Анализ и интерпретация на получените данни
Интересен похват на изкуствения интелект за всяка тема е, че предлага кратък анализ под поставения въпрос – така при данните за климатограма предлага температурните минимални и максимални стойности, сума на валежите, средногодишна температура и т.н.
- Критично мислене
Тук можем да включим и учениците, с които заедно да обсъждаме резултатите и да проследим истинността на получения отговор.
- Създаване на бързи въпроси и задачи
С помощта на различни команди и учебната програма за определен клас, изкуственият интелект бързо може да създаде предложения за активности в часовете.
- Визуализации
Чрез платената версия на някои от генеративните платформи може да се създават и изображения. Важно е колко допълнителни данни подаваме, както и какво точно искаме да създадем като краен резултат. Визуалните компоненти в часовете по география са изключително важни и необходими за формирането на адекватна представа на учениците за заобикалящия ни свят.
Моите опити ще видите по-нататък в статията.
1. Генериране на географски данни – климатограма
В моята практика често се е налагало да търся данни за климатограма от печатни източници или интернет, което отнема доста време. С помощта на Gemini данните се визуализират бързо, като се подреждат по месеци, средномесечна температура и сума на валежите. Ето в какъв вид се получава резултатът:
Единственият минус както на Gemini, така и на ChatGPT (дори платената версия) е, че не могат да създадат вариант на климатограма с посочените данни и препращат към други платформи. Затова, задоволете се само с данните, без визуализация.
2. Как да създаваме илюстративни карти за часа по география?
За тази задача използваме ChatGPT (платената версия), като командите към платформата са следните:
- Направи ми карта на света с отровни растения, характерни за всеки континент, в стил “Дисни”.
- Направи ми карта на света с животните от всеки континент в стил “водни бои”.
- Направи ми карта на света с листата на дърветата от всеки континент в стил “водни бои”.
Важно:
- Когато отправяме командата към платформата на български език, тя е по-неточна от тази на английски език.
- Винаги използваме учтиви форми, за да имаме по-добър резултат, например – “Здравей, можеш ли да ми изготвиш карта на света, покрита със стъпките на животни, живеещи на всеки континент?”
- Неточностите по самите карти по-долу са повече от видими и един от вариантите да променим това, е като дадем списък с допълнителни данни, както ще се случи в следващото упражнение.
Ето и резултатите:
Командата за последното изображение гласи следното:
1. Направи ми карта на България, покрита с цветовете на инвазивните растения. Ето списък с част от тях (следват изброени 20 латински наименования на растения, част от “Атлас на инвазивните растения за България”). Направи го в стил” водни бои” и постави наименованията на растенията на картата. Ето и първия отговор:
Несъвършенствата са видими ясно – границите на България са неточни и наименованията са разбъркани твърде много.
2. Затова правим втори опит: Направи същата карта, но този път поправи границите на България, защото не са верни. Ето резултата:
Проблемът с рисуването при DALL-E платформата е, че все още не може да нарисува едно и също нещо два пъти. Този път илюстрацията е напълно различна от първата, затова правим трети опит.
3. Направи същата карта, но използвай контурите на България от приложената картинка (тук поставяме контурна карта на България):
Вече разполагаме с малко по-точно изображение. Но решаваме да опитаме още веднъж с допълнителни инструкции.
4. Направи същата карта, но нека цветовете на растенията да бъдат по-реалистични, да изглеждат като снимки.
Финалната карта отново не е с точни граници на България, но изображенията на растенията и имената им са заедно и има по-естетически издържан вид.
За финал – изкуственият интелект все още се обучава и няма необходимата техническа база, за да замени човешкия труд, както се вижда от генерираните изображения и упражнения. Но може да ни помогне в това да даде предложения за “разчупване” на учебния процес.
Ето още няколко варианта за това как да ни помогне изкуственият интелект в учебния процес:
1. Дай ми предложения за активности за 36 учебни седмици, с два часа седмично, по следната учебна програма (тук поставяме excel файл с учебната програма). Ето и част от отговора, който също се генерира като файл. Платформата винаги дава уточнението, че това, което предоставя трябва да се провери спрямо нивото на учениците, учебния план и други детайли, свързани с обучението.
2. Ето какво се случва, ако зададем въпрос, който искаме да има три варианта на отговор: “Здравей! Създай ми задача за дискусия за три различни класа – един в пети, един в шести и един в седми клас на тема “Опазване на водата и водните ресурси в света”.
Отговор за 5 клас:
Тема: Как да пестим вода вкъщи?
Въпроси за дискусия:
- Какви са различните начини, по които използваме вода вкъщи?
- Как можем да намалим количеството вода, която използваме за миене на зъби, миене на ръцете, къпане и миене на чинии?
- Какви са ползите от пестенето на вода?
- Как можем да убедим семействата си да пестят вода?
Активности:
- Направете плакат с идеи за пестене на вода вкъщи.
- Измислете песен или стихотворение за важността на водата.
- Направете експеримент, за да видите как различните навици за къпане влияят на количеството вода, което се използва.
Отговор за 6 клас:
Тема: Как да опазим водните ресурси в нашия град/регион?
Въпроси за дискусия:
- Какви са основните източници на вода за нашия град/регион?
- Какви са факторите, които застрашават водните ресурси в нашия град/регион?
- Какво можем да направим, за да опазим водните ресурси в нашия град/регион?
- Как можем да работим с местните власти и организации, за да защитим водните ресурси?
Активности:
- Проучете как се пречиства водата в нашия град/регион.
- Посетете местна пречиствателна станция за вода.
- Организирайте кампания за повишаване на осведомеността за значението и опазването на водните ресурси.
Отговор за 7 клас:
Тема: Как да се справим с водната криза в света?
Въпроси за дискусия:
- Какви са причините за водната криза в света?
- Какви са последиците от водната криза за хората и околната среда?
- Какви са различните решения за справяне с водната криза?
- Как можем да се ангажираме с решаването на водната криза?
Активности:
- Проучете водната криза в различни региони на света.
- Направете презентация с решения за справяне с водната криза.
- Подкрепете организация, която работи за решаване на водната криза.
От личен опит:
Бих искала да споделя две кратки упражнения, които направих със седмокласници в края на първия срок, когато те вече имаха достатъчно оценки за оформяне, но държах ангажираността на учениците да остане висока. Поставих две задачи за работа, в две последователни седмици.
Първа задача за ученици: Есе на избрана тема
- Какво щеше да стане ако Германия спечели Втората Световна война?
- Какво щеше да стане ако всички републики останат монархии?
- Какво щеше да стане ако социалистическите формирования останат на власт?
Учениците бяха провокирани от въпросите, тъй като всеки от тях е запознат и с трите теми по един или друг начин. Имаше няколко интересни момента от цялото упражнение, които искам да споделя с вас:
- учениците използваха изкуствен интелект, но тъй като не бях дала задание да го използват, за да не ги “хвана”, всеки един беше написал собствен увод и беше допълнил получената информация;
- 99,9% от всички 120 седмокласници, на които преподавам, се появиха с домашно и искаха да го представят;
- няколко ученика бяха направили сериозно проучване и бяха подготвили разработки от 5 до 10 страници, в които развиват темата.
Изводите са положителни – учениците бяха предизвикани с нестандартна задача, използваха изкуствен интелект, но подобриха резултатите му, за да получат различни разработки, които след това с ентусиазъм представиха пред съучениците си.
Това упражнение може да се приложи и в по-различен вариант, а ако учениците разполагат с устройства, дейностите да се осъществят в самия час.
Втора задача за ученици: Как се е променила икономиката на … (име на държава от Балканския полуостров) за последните 30 години?
За това упражнение учениците “получиха” различна държава от територията на Балканския полуостров. Това, което трябваше да направят, е да използват изкуствен интелект и да му зададат този въпрос. Тук нямаше ограничения и учениците трябваше да представят това, което открият. Ако го открият. При използването на една от платформите – ChatGPT, се оказа, че за някои държави тя не разполага с данни. Учениците трябваше да използват друга платформа, за да подготвят домашното си.
Това, което направиха учениците като упражнение, използвайки изкуствения интелект, беше следното:
- да открият платформа, с която да могат да подготвят домашното си;
- да проверят дали предоставената информация е достоверна чрез проследяване на източници в интернет;
- да дискутират получения резултат – кои са били основните причини, за да се стигне до този резултат – войни, режими, кризи и др.
Ето това е отговорът на Gemini, като му зададем въпрос, свързан с първата тема:
Ако трябва да обобщим трите най-важни дейности, свързани с изкуствения интелект, кои щяха да са те?
- Да изберем една платформа и да използваме нея
Всяка платформа има своите специфики, но трябва да сведем избора си до една-две, които лесно можем да използваме. Ако направим по-задълбочено проучване, ще открием, че дори Canva използва изкуствен интелект, но по различен начин. За всички задачи, разгледани в тази статия, са разгледани Gemini & ChatGPT (платена версия).
- Да подготвим списък с ясни задачи и команди
Представянето на точна и допълнителна информация е половината от работата, която трябва да свършим, за да получим качествен резултат от изкуствения интелект. Тя служи за отправна точка и “ориентира” интелигентните платформи.
- Време за организиране и проверка
Това също е важен момент, тъй като понякога резултатите са непроверими и нерелевантни, но чрез постоянното си самообучение, платформите непрекъснато надграждат предоставяните резултати.
Разгледаните платформи предлагат и методика за провеждане на дискусия:
Съвети за дискусия:
- Насърчавайте учениците да изразяват своите мнения и идеи.
- Задавайте отворени въпроси, които стимулират дискусията.
- Използвайте различни методи за дискусия, като групови дискусии, дебати и ролеви игри.
- Свържете темата с личния опит на учениците.
- Осигурете на учениците ресурси, които да им помогнат да се информират по темата.
Тепърва изкуственият интелект ще навлиза още по-дълбоко в ежедневието ни и работата ни. Затова е важно да се адаптираме бързо и да използваме плюсовете, които ни предлага. Обучението на учениците също е от голямо значение – повече от всякога е необходимо да ги научим на критично мислене и на това как да анализират и създават материали, без да копират веднага предложените данни.