Или как учителите успяват да върнат учениците си в клас, да повишат мотивацията им и да ги ангажират в учебния процес
Какво представлява приобщаващата класна стая?
Приобщаващата класна стая е практика на училищно ниво, която цели да:
- Подобри посещаемостта на учебните занятия;
- Повиши мотивацията на учениците за учене;
- Ангажира учениците в учебния процес;
Практиката може да се приложи както на училищно ниво, така и на ниво клас, предмет или група ученици. Учителите от СУ “Васил Левски” в Гълъбово съсредоточават усилията си, за да подкрепят 48 деца.
Защо учениците бягат от час?
Първата стъпка, която учителите предприемат е да обсъдят причините, поради които учениците им отсъстват от учебните занятия. Стигат до следните основни причини:
- Липса на интерес;
- Ниска мотивация;
- Не са ангажирани в учебния процес;
- Срещат затруднения с учебния материал.
План за действие
Втората стъпка е да се начертае конкретен план за действие. Учителите решават да се концентрират върху следните дейности:
- Индивидуални разговори с децата с цел да се почувстват значими, приети, оценени и да повярват в потенциала си;
- Повече извънкласни дейности, в които да се включат учениците с по-ниска мотивация;
- Реорганизация на класните стаи – създаване на кътове, посветени на етническата и културна идентичност на децата;
- Изработване на “Календар на етносите”, който събира всички празници на училищната общност;
- Промяна на начина на преподаване с помощта на системата “Мозабук” и платформата “Уча се” с цел часовете да станат по-интересни и достъпни за децата.
Резултати
Учителите включват и ангажират учениците си в следните извънкласни дейности:
- Училищен парламент;
- Вокална група;
- Мажоретен състав;
- Участия в рецитали и тържества.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Благодарение на тези извънкласни дейности в комбинация с останалите предприети действия от плана, голяма част от учениците, които в началото на учебната година почти не посещават учебни занятия, се връщат в училище.
Други неочаквани последици
Учителите постигат целта си, но забелязват и други неочаквани тенденции. Планът им за действие стимулира и останалите ученици да поемат повече ангажименти и да проявяват по-голям интерес към учебния процес.
“Децата сами започнаха да организират благотворителни инициативи, което ни кара да се гордеем с тяхната съпричастност към проблемите на другите.”
Научените уроци на учителите
“Нашият екип се убеди, че тази добра практика не изисква много средства и не поставя ограничения. Ключът за реализирането ѝ е подадена ръка, любов и огромно отворено сърце към децата. Вярваме, че това, което правим ни води по правилния път.”
Това е само една от практиките, които бяха споделени на регионалния форум за обмен на опит и добри практики в Стара Загора през месец март 2019 г. Форумът се провежда за втора поредна година и е организиран от РУО Стара Загора и “Заедно в час”. Повече за него можете да научите тук.