От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване? 

Тези теми намират място в един интердисциплинарен урок, проведен в гр. Кнежа, който завършва с музика, танци, добро настроение и с идеи какво още може да се направи от една празна бутилка. 

В търсене на начин как да направи уроците по музика в 7. клас по-интересни, г-жа Ваня Иванова, учител по в ОУ “Васил Левски”, решава да съчетае двата предмета, по които преподава – география и музика. Урок преплита няколко теми от учебния материал по двата предмета – различните култури по света и техните музикални инструменти и географското положение на Хаваите. “В урока засегнахме и екологичното образование, защото с помощта на отпадъчен продукт, какъвто е пластмасовата бутилка, се докоснахме до културата на Хавай, изработихме укулеле, потанцувахме и се забавлявахме”, разказва учителката. По време на часа учениците работят в екип, за намерят връзката между замърсяването на природата с пластмаса, Хаваите и красотата на песента “Някъде, отвъд дъгата”, “събрана” в изработения от тях музикален инструмент. 

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Цели: 

  • Изработва се инструментът укулеле от рециклируеми пластмасови материали;
  • Дискутира се замърсяването на околната среда с пластмасови отпадъци;
  • Учениците познават географското местоположение на Хаваите на картата. 

Подходяща е за: Ученици в прогимназиален етап

Прилага се:  В два учебни часа – по география и музика

Необходими материали: 

  • Пластмасови бутилки;
  • Пинчета или габърчета;
  • Ластички.

КАК ПРОТИЧА ЧАСЪТ

Урокът започва с едно своеобразно мислено пътуване до другия край на света. За да се ориентират в коя част на света се пренасят, седмокласниците имат работа с географски координати (в 7. клас се отделя доста време на това). След като вече знаят коя култура ще опознават, учениците споделят с какво свързват Хаваите. По този начин постепенно се достига до темата за музикалните инструменти в Хаваите и песента “Някъде, отвъд дъгата”

Темата за опазването на световния океан от безконтролното изхвърляне на отпадъци от пластмаса може да се въведе с дискусия, подкрепена с видео. Важно е учениците да могат да придобият визуална представа за значимостта на проблема.

Разговорът се насочва към рециклирането и повторната употреба, а класът е изправен пред предизвикателство – да се направи музикален инструмент от използвани пластмасови буткилки. В тази част на урока учениците работят по групи. Те изработват тялото на укулелето от пластмасова бутилка, като изрязват отвор в нея. Струните са направени от ластички, които са закрепени с пинчета за основното тяло. След това укулелето се украсява и изрисува.

“В един сайт видях клипче как се прави укулеле, а ние със седмокласниците имахме урок за музикалните инструменти. В 6. клас децата са изучавали Океания. Така те използваха знанията, които вече имат, за да се “пренесат” на Хаваите, да кажат “Алоха” и да се докоснат до една различна култура. Съчетахме ученето с танци, музика и изработване на укулеле. Получи се много вълнуващо за учениците– споделя г-жа Иванова.

Но по-важното за нея е, че с помощта на практиката учениците развиват следните нагласи:

  • Аз изхвърлям пластмасовите отпадъци на правилното място; 
  • Аз съм толерантен към други култури и музика; 
  • Аз работя отлично с географски координати, за да намеря географските обекти; 
  • Аз мога да изработвам забавни предмети от ненужни неща и така да не замърсявам природата;
  • Аз обичам да уча.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

КАК ЕФЕКТИВНО ДА ПРИЛОЖИМ ТАЗИ ПРАКТИКА

Ето какво съветва г-жа Иванова колегите, които искат да опитат тази пракика:

  1. Поканете в часа ученик, който свири на струнен музикален инструмент, дори да е от друг клас. 
  2. Насърчавайте децата да танцуват, включете се и Вие. 
  3. Творете – едно укулеле също може да доведе класа до важни изводи!

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Ученическо самоуправление
Гражданска активност

Ученическо самоуправление

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците изпълняват правата и задълженията си. 12-18 години Около 1 астрономически час В зависимост от

5 К (кой, какво, къде, кога и как)
Креативност

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.