Интерактивни методи за учене: Рисуване и памет

Известно е, че човек по-лесно запомня важна информация и съпътстващи я детайли, когато… рисува. Тогава човек се “принуждава” да обработва информацията по много начини: визуално, кинестетично и семантично.

Връзката между рисуването и паметта се доказва от следния експеримент: учените казвали на участниците в експеримента различни несвързани помежду си думи (например: камион, круша, мишка) като ги помолили да нарисуват или запишат всяка дума от списъка. Задачата била след това да възстановят възможно най-много от чутите думи. Участниците си спомнили едва 20% от думите, които са записали, и 45% от думите, които са нарисували. Опитът е повторен и от преподавали, които помолили учениците си да нарисуват научни понятия като “изотоп” или “спора”. Оказало се, че учениците си спомнят два пъти по-добре понятията, които са нарисували, в сравнение с тези, за които са си водили записки под диктовка на учителя.

При рисуване ученето и запомнянето на информацията се явяват активни и по-продължителни процеси, отколкото при слушане на лекция или гледане на изображения. Когато учениците рисуват, информацията се кодира многопластово: включва се визуалната памет за разпознаване на изображението, кинетичната памет на ръката, рисуваща изображението, както и семантичната памет, която се “извиква” при създаването на смислови концепции.

Ето защо си струва да включим рисуването като дейност в учебните часове, независимо какво преподаваме. Как може да го направим, прочетете в следващите редове. 

Направи-си-сам учебно помагало и други помощни средства

Вместо да купувате допълнителни помагала или да поставите в класната стая готови плакати с важна информация, може да изработите заедно с учениците съответните помощни средства.

  • Необходими материали за помагало: бели листи формат А4, телбод, цветни моливи и химикали;
  • Необходими материали за плакат: големи твърди листи (картони) или листове от стар календар, боички, цветни маркери.

Предварително може да подчертаете в учебника важни понятия и интересни факти, които децата непременно трябва да запомнят, а след това да ги помолите да ги нарисуват. Ако преподавате математика, измислите текстови задачи, близки до интересите на децата и темата, която изучавате, които позволяват да бъдат онагледени с картинки или дори забавни емотикони. По този начин учениците с желание ще решават задачи, които лично те са събрали в помагалото си.

При направата на плакатите използвайте възможно най-малко думи, които служат само за подсещане, а основните понятия нарисувайте колкото се може по-детайлно. Закачете ги на видни места и на такива, на които учениците често се събират по време на междучасие. По време на почивка, дори без целенасочено да гледат плакатите, децата ще ги регистрират с периферното си зрение и ще затвърдят вече получените знания. 

Интерактивни тетрадки за всеки урок

Кажете на учениците си, че тетрадките им представляват скицник на всеки учебен час. Не ги карайте да записват дословно всяка ваша дума и обяснение, а ги мотивирайте да бъдат креативни. Може да заместят някои думи с малки картинки.

Например ако имате урок за различните планети, нека се опитат да изобразят всяка планета, вместо да пишат името й. Ако говорите за части от литературно произведение или герои, да се опитат да нарисуват в тетрадките си как те си представят героя или случката.

Не се притеснявайте, че рисуването ще отнеме много време. В началото този процес наистина може да се случва бавно, но когато децата свикнат, ще могат да скицират важната информация, веднага след като сте им я предали устно. Рисуването може да бъде и задача за домашна работа. Така при подготовката за следващия час по предмета, използвайки визуалната си памет и кратките си записки, учениците бързо ще си припомнят какво са учили и ще могат успешно да го възпроизведат при нужда. 

Визуализация на данни за голям обем от информация

Ако искате да задълбочите знанията на учениците по дадена тема, може да направите визуален дневник, съдържащ различни данни, свързани с проследяваните процеси във времето.

Ако учите за развитието на дадено растение, например, може да изобразите как се засажда в почвата, как пораства стъблото, после листата и накрая цветовете на растението. Важно е, разбира се, да включите и практически опит. Това означава децата да преминат през необходимите стъпки в класната стая или в градината на училището.

По същия начин може да направите визуален дневник на събитията, ако учите за войните на територията на Европа в час по история… и изобщо по всички учебни предмети и по почти всички теми, които преподавате. Тази дейност ще даде възможност на децата да си обяснят сложни и мащабни процеси и да систематизират голям обем от знания.

Научни комикси след всеки раздел

Тази творческа задача ще помогне на учениците да използват своето въображение и знанията, които имат.

Измислете забавни имена за героите, например: Математическият гений, Феята на тропика, Летящият физик и други по предложение на децата. След това заедно измислете кратки диалози, включващи важната информация от уроците и направете впечатляващи рисунки по тях. 

Комиксите са най-подходящи за приключване на раздел от учебния материал, който съдържа уроци по една тема. Ще имате на разположение цялата информация, представена по креативен, структуриран и завладяващ начин.

Оценяване чрез изкуство

Вместо стандартните тестове с отворени и затворени отговори, направете оценяване, което учениците да очакват с нетърпение и желание. 

Предварително обмислете най-важните неща, които ви се иска децата да са разбрали и запомнили от учебния материал. Формулирайте кратки и ясни инструкции за рисунки по дадени теми или понятия, без да звучат задължително като въпроси.

Например може да кажете на учениците само думата “кондензация” и да видите как ще изобразят този процес на превръщане на вещество от газообразно в течно състояние. Някой може да нарисува  купесто-дъждовни облаци, друг да изобрази мъгла около къща или роса по цветята. След като децата са готови с рисунките си, помолете ги да обяснят с няколко думи какво са нарисували и какво означават различните изображения. Друга идея е да измислите гатанки, които да подпомогнат процеса на припомняне на дадено понятие и да оставите децата да нарисуват отговора.

Важно е да се отбележи, че ползите от рисуването съвсем не зависят от нивото на артистичен талант на учениците. Предложените стратегии може да сработят при всички деца, а не само при тези, които умеят да рисуват “добре” и имат интерес към изкуството. Спомнете си, че далеч преди да се научат да пишат, децата изразяват емоциите, преживяванията и разбиранията си за света, рисувайки. 

Така че бъдете смели и включете рисуване в часовете си, за да подкрепите учениците да запомнят новия материал. В същото време ще им помогнете да подобрят фината си моторика, да развиват пространственото си мислене и въображение и дори да укрепят и стабилизират психическото си здраве.

Успех!

 

Източник: The Science of Drawing and Memory, Youki Terada, edutopia.org

Още полезни статии:

Ученическо самоуправление
Гражданска активност

Ученическо самоуправление

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците изпълняват правата и задълженията си. 12-18 години Около 1 астрономически час В зависимост от

5 К (кой, какво, къде, кога и как)
Креативност

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.