Да умеем да играем със звуците в една дума всъщност е важна стъпка в процеса по ограмотяване – ще го потвърди всеки учител или родител, който е помагал на някое дете да се научи да чете и да пише. Но, както всяко друго нещо, слуховата способност да възприемаме и да различаваме различните фонетични единици на речта изисква време… и упражнение.
Затова в настоящата статия ще се спрем на стратегията “Промяна на буквата” – познат за всички начални учители, но леко позабравен трик за развиване на усета към езика и разбирането на неговите звукови структури.
Стратегията е подходяща за първокласници, за деца със затруднения в четенето, деца билингви, а защо не и за начинаещи в часовете по чужд език.
Същност на стратегията
Стратегията “Промяна на буквата” представлява точно това, което съобщава и наименованието й – промяна на буква в дадена дума, така че с промяната на звука да образуваме нова дума. Ето петте основни стъпки:
- Пишем думата: вана
- Прочитаме думата: „вана“
- Подчертаваме, ограждаме или отделяме буквата, която ще заместваме: вана
- Променяме буквата: к-ана
- Прочитаме новата дума: „кана“
Може да напишете думата на дъската, в тетрадките или на работен лист, да използвате за целта букви от игра тип “Скрабъл” (както е показано на снимките), магнитни букви или пък изрязани от картон.
Как да подходим
На първо място – подгответе думите си! Добре е първоначално да моделираме една или две думи с класа, за да сме сигурни, че учениците са разбрали какво се очаква да направят. Може да заменяме различни звуци в дадена дума – първия, последния, или някой в средата. Първоначално може да запишем в страни от работната дума буквите, с които ще заместваме, за да получим нова дума.
Когато децата добият повече опит, нека ги оставим да помислят по въпроса сами. Достатъчно е да даваме кратки инструкции и да ги окуражаваме да изпробват различни звуци, докато получат правилен отговор. Със сигурност с течение на времето те ще се нуждаят от все по-малко напомняния, защото фонетичните им умения ще се подобрят.
За да разнообразите дейността, разиграйте я в различни варианти: с и без зададени букви за замяна, с подсказки за думата, която очаквате да се получи, като групова задача или като състезание за най-много измислени думи. Като следваща задача може да предизвикате децата да измислят изречения, текст или дори стихче с измислените думи.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Защо тази стратегия помага
След като учениците осъзнаят, че думите се състоят от отделни звуци, те вече лесно могат да изолират звуците в различни части на думата, да я прочетат и запишат.
Учениците с обучителни затруднения като дислексия изпитват трудности при четенето на думи, отчасти именно защото имат проблеми с обработката на звуците. За тях, а и за всички останали деца в класа, стратегията „Промяна на буквата“ е много ефективна – насочва вниманието им именно върху това умение.
Е, готови ли сте да измисляте думи?
Непременно споделете с екипа ни как модифицирахте стратегията и хареса ли се на учениците!
____________
1 Изследванията зад тази статия:
Steven A. Stahl, Ann M. Duffy-Hester, Katherine Anne Dougherty Stahl, “Everything you wanted to know about phonics (but were afraid to ask)”, Reading Research Quarterly
Адаптирано от: Literacy Strategy: Change a Letter | Understood – For learning and thinking differences