Сутрешни срещи – практики за изграждане на общност в класната стая

Сутрешните срещи са училищна практика за управление на класната стая, използвана за справяне с нуждите от социално-емоционално обучение на учениците. Това е практика, която позволява учениците да развиват умения за сътрудничество, чувство за принадлежност към общността и по този начин се гарантира, че всеки ученик ще се чувства чут, ценен и уважаван. Може да се превърнат в ежедневен ритуал, който осигурява подкрепящ преход от живота извън училище към учебните занимания на децата през остатъка от деня.

За да разберете как да създадете тази сутрешна рутина в класната стая, продължавайте да четете.

Как се прави сутрешна среща?

Предварително съобщете на учениците, че смятате да въведете такъв ритуал сутрин преди учебните часове и определете точен час за него. След това организирайте пространство за срещите. Това може да е кът за отдих в дъното на класната стая с килимче и удобни възглавници или място сред природата, където на свеж въздух и тишина можете да общувате помежду си. Времетраенето на срещата може да бъде около 30 минути. Ролята на учителя до голяма степен е тази на фасилитатор, но също така и на активен участник в разговора и игрите с учениците.

На срещите може да поканите и родители, не по-често от два пъти седмично. Добре е те да са наясно, че идват като гости на тези срещи – би било чудесно да носят домашно приготвени сладки и да споделят спомени за хубави преживявания и трудности от ученическите си години. Не забравяйте, че включвайки родителите на тези срещи, вие ги приобщавате към училищната среда и създавате по-голямо доверие по веригата учител-ученици-родители. Но също така помнете, че това са си вашите специални срещи с учениците, на които те може да искат да споделят неща, които не желаят родителите им да знаят.

Основни елементи на сутрешната среща:

  1. Поздрав – учениците и учителя се поздравяват, като задължително използват имената си (например: “Добро утро, Мария”); обикновено това се случва още на вратата, при влизане в класната стая;
  2. Споделяне – учениците споделят информация относно лични преживявания, впечатления, разсъждения;
  3. Дейност – класът участва в кратка дейност, която в началото може да е по предложение на учителя, а когато срещите станат регулярни, учениците също могат да дават предложения.  Дейността трябва да е адаптирана спрямо нуждите на учениците за развиване на личностни качества или да служи на колективните цели на класа;
  4. Сутрешно съобщение – това е кратко съобщение от учителя към учениците, което цели да ги запознае с темите, по които ще работят през деня и задачите, които им предстоят.

Цели на сутрешната среща:

  1. Осигурява възможност за учениците да опознаят емоционалното си състояние като открито назовават емоциите си
  2. Създава психологическа безопасност и доверие между учениците и грижовните възрастни (учители, родители)
  3. Подкрепя социално-емоционалните нужди като основа за академично обучение и ангажираност
  4. Насърчава работата в екип, нагласата за развитие и сътрудничеството

Идеи за поздрав на сутрешна среща:

  • Още с влизането на ученика в класната стая установете зрителен контакт, поздравете с “добро утро” и направете ръкостискане с по-големите или жеста “дай пет” с по-малките ученици;
  • Вземете топка, подайте я на някой ученик и кажете нещо хубаво за него, след това той да я подаде на друг ученик и на свой ред да направи комплимент. Нека комплиментите да не бъдат изрази като “много си хубав”, “добър приятел си” или “имаш готина раница”, а да са свързани с реални постъпки на ученика, например: “В часа по изобразително изкуство ми даде да ползвам от твоите бои, защото бях забравил своите. Ето затова мисля, че ти си много добър приятел и ти благодаря за услугата.” или “В магазина видях, че Ели си беше забравила парите за закуска, а ти ѝ даде от своята храна. Намирам тази постъпка за наистина благородна.”

Идеи за дейности на сутрешната среща:

Дейностите могат да бъдат пряко свързани с темите, които ще обсъждате, за забавление и опознаване или да дават възможност за изследване на социално-емоционални предизвикателства в класната стая. Често дори един насочващ въпрос може да провокира учениците към размисъл и да ги накара да започнат разговор. 

Ледоразбивачи за опознаване – тези игри са доста разнообразни, , целят да отпуснат хората, събрани на едно място и да им помогнат да се опознаят без притеснение. Игрите тип “Icebreaker” насърчават уважението, игривостта и изграждането на общност. Участието в тях също така помага на учениците да се чувстват комфортно при участие в по-нататъшни игри и дейности и са чудесен инструмент за нови ученици, влизащи в класната стая. Примери за такива игри са:

  • Балон е поставен между телата на две деца, те притискат балона един към друг с коремчетата си и се опитват да го спукат 
  • Някой казва началото на изречение и посочва съученик, който довършва изречението. Ако единият започне изречението с “Видях бял гълъб”, другият може да довърши изречението с “и той носеше писмо до далечен приятел.”

Следвай лидера – това е дейност, която подпомага екипната работа, насърчава учениците да слушат активно и да развиват умения за наблюдение. Един ученик излиза от класната стая и чака в коридора. През това време в класната стая друг ученик играе доброволно ролята на лидер, като прави произволни физически движения (кимане с глава, пляскане с ръце). Останалите ученици трябва да наблюдават внимателно и да имитират неговите действия. Когато ученикът се върне в класната стая, той наблюдава няколко серии движения от различни ученици и се опитва да познае кой е лидерът (този, който е измислил движенията и пръв ги е направил).

Необикновени въпроси за размисъл и споделяне:

  1. Какво обичате най-много у себе си?
  2. Кое е най-хубавото място, което сте посещавали? Защо?
  3. Кой е любимият ви аромат?
  4. Кой е любимият ви спомен от лятото?
  5. Как помагате на другите?
  6. Кой е най-добрият човек, когото познавате?
  7.  Кое е това нещо, което сте правили само веднъж, но задължително бихте искали да повторите?
  8.  Когато се обличате какво правите: чорап-обувка, чорап-обувка или чорап-чорап, обувка-обувка? *Може да зададете този забавен въпрос като провокация към учениците да започнете разговор за това какво би било подходящото облекло за училище, за парти, за поход в планината и т.н.
  9. Кое е това, в което сте наистина добри извън училище, но съучениците ви още не знаят?
  10.  Ако някой ви даде 1000 лева, колко от тях бихте спестили? А колко бихте похарчили веднага и за какво?
  11.  Каква професия смятате, че ще ви направи най-щастливи?
  12.  Ако можете да промените само едно нещо в себе си завинаги, какво би било то?
  13.  Ако можете да боядисате стаята си в някой цвят, какъв би бил той? С какво свързвате този цвят, за какво ви напомня?
  14.  Какво означава да си „успешен човек“?
  15.   Кое е най-трудното на това да си дете?
  16.  Ако можехте да сте приятел с някоя известна личност, коя бихте избрали?
  17.  В коя книга бихте искали да сте главния герой?
  18.  Ако можехте да промените или отмените училищно правило, кое би било то?
  19.  С какво бихте искали да сте известни?
  20.  Ако можеше да срещнете себе си преди три години, какъв съвет бихте си дали?
  21.  Бихте ли предпочели да сте най-добрият играч в губещ отбор, или най-лошият играч в печеливш отбор? Още подобни въпроси с възможности за избор вижте тук – Игра с въпроси за края на учебната година
  22.  Ако бяхте супергерой, какви суперсили щяхте да притежавате?
  23.  Какви обувки бихте предпочели да носите – два размера по-малки или четири размера по-големи? Защо направихте този избор?
  24.  Какво ще направите, ако видите на оживена улица малко дете, което е загубило родителите си?
  25.  Ако сега създавахте свое училище, на коя съвременна личност бихте го кръстили и защо?
  26.  Какво предпочитате – да можете да говорите с животни или да четете мислите на хората? Защо?
  27.  Ако има живот на Луната, какъв би бил той? *тук може да помолите учениците да нарисуват живота на Луната
  28.  Ако можехте да пропуснете днес училище и да правите нещо друго, какво би било то?
  29.  Ако можехте да си изберете ново име, какво ще е то?
  30.  Кога човек спира да е дете и става възрастен?

Сутрешните срещи са чудесен начин за приобщаване и опознаване на новите деца в класа или още една възможност да предразположите учениците да се чувстват като “у дома си” в училище, да споделят повече преживяванията си и да се учат от чуждия опит.

Не забравяйте да адаптирате дейностите според нуждите на учениците. Ако те се притесняват да споделят на глас, може да участват в дискусиите писмено или с рисунка (за по-малките). Ако някои от учениците пък се бунтуват и не желаят по никакъв начин да се включат, може да проведете с тях насаме разговор по темите, които сте дискутирали с останалите.

Ако забележите, че повечето деца са свръхактивни и трудно се концентрират в учебните часове, изберете сутрешни занимания, които са по-скоро релаксиращи и успокояващи. Ако учениците се отегчават бързо, работят в часовете бавно и без ентусиазъм, тогава изберете занимания, които да ги енергизират и развълнуват. 

Най-важно е сутрешните срещи наистина да са полезни и интересни за учениците и да не се възприемат от тях като още едно досадно задължение.

 

Източник: Morning Meetings: Cultivating a culture of care and safety, Nick Woolf, panoramaed.com

100 morning meeting questions to start the day off right, Jill Staake, weareteachers.com

Morning meeting questions, centervention.com

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.