Сутрешни срещи – практики за изграждане на общност в класната стая

Сутрешните срещи са училищна практика за управление на класната стая, използвана за справяне с нуждите от социално-емоционално обучение на учениците. Това е практика, която позволява учениците да развиват умения за сътрудничество, чувство за принадлежност към общността и по този начин се гарантира, че всеки ученик ще се чувства чут, ценен и уважаван. Може да се превърнат в ежедневен ритуал, който осигурява подкрепящ преход от живота извън училище към учебните занимания на децата през остатъка от деня.

За да разберете как да създадете тази сутрешна рутина в класната стая, продължавайте да четете.

Как се прави сутрешна среща?

Предварително съобщете на учениците, че смятате да въведете такъв ритуал сутрин преди учебните часове и определете точен час за него. След това организирайте пространство за срещите. Това може да е кът за отдих в дъното на класната стая с килимче и удобни възглавници или място сред природата, където на свеж въздух и тишина можете да общувате помежду си. Времетраенето на срещата може да бъде около 30 минути. Ролята на учителя до голяма степен е тази на фасилитатор, но също така и на активен участник в разговора и игрите с учениците.

На срещите може да поканите и родители, не по-често от два пъти седмично. Добре е те да са наясно, че идват като гости на тези срещи – би било чудесно да носят домашно приготвени сладки и да споделят спомени за хубави преживявания и трудности от ученическите си години. Не забравяйте, че включвайки родителите на тези срещи, вие ги приобщавате към училищната среда и създавате по-голямо доверие по веригата учител-ученици-родители. Но също така помнете, че това са си вашите специални срещи с учениците, на които те може да искат да споделят неща, които не желаят родителите им да знаят.

Основни елементи на сутрешната среща:

  1. Поздрав – учениците и учителя се поздравяват, като задължително използват имената си (например: “Добро утро, Мария”); обикновено това се случва още на вратата, при влизане в класната стая;
  2. Споделяне – учениците споделят информация относно лични преживявания, впечатления, разсъждения;
  3. Дейност – класът участва в кратка дейност, която в началото може да е по предложение на учителя, а когато срещите станат регулярни, учениците също могат да дават предложения.  Дейността трябва да е адаптирана спрямо нуждите на учениците за развиване на личностни качества или да служи на колективните цели на класа;
  4. Сутрешно съобщение – това е кратко съобщение от учителя към учениците, което цели да ги запознае с темите, по които ще работят през деня и задачите, които им предстоят.

Цели на сутрешната среща:

  1. Осигурява възможност за учениците да опознаят емоционалното си състояние като открито назовават емоциите си
  2. Създава психологическа безопасност и доверие между учениците и грижовните възрастни (учители, родители)
  3. Подкрепя социално-емоционалните нужди като основа за академично обучение и ангажираност
  4. Насърчава работата в екип, нагласата за развитие и сътрудничеството

Идеи за поздрав на сутрешна среща:

  • Още с влизането на ученика в класната стая установете зрителен контакт, поздравете с “добро утро” и направете ръкостискане с по-големите или жеста “дай пет” с по-малките ученици;
  • Вземете топка, подайте я на някой ученик и кажете нещо хубаво за него, след това той да я подаде на друг ученик и на свой ред да направи комплимент. Нека комплиментите да не бъдат изрази като “много си хубав”, “добър приятел си” или “имаш готина раница”, а да са свързани с реални постъпки на ученика, например: “В часа по изобразително изкуство ми даде да ползвам от твоите бои, защото бях забравил своите. Ето затова мисля, че ти си много добър приятел и ти благодаря за услугата.” или “В магазина видях, че Ели си беше забравила парите за закуска, а ти ѝ даде от своята храна. Намирам тази постъпка за наистина благородна.”

Идеи за дейности на сутрешната среща:

Дейностите могат да бъдат пряко свързани с темите, които ще обсъждате, за забавление и опознаване или да дават възможност за изследване на социално-емоционални предизвикателства в класната стая. Често дори един насочващ въпрос може да провокира учениците към размисъл и да ги накара да започнат разговор. 

Ледоразбивачи за опознаване – тези игри са доста разнообразни, , целят да отпуснат хората, събрани на едно място и да им помогнат да се опознаят без притеснение. Игрите тип “Icebreaker” насърчават уважението, игривостта и изграждането на общност. Участието в тях също така помага на учениците да се чувстват комфортно при участие в по-нататъшни игри и дейности и са чудесен инструмент за нови ученици, влизащи в класната стая. Примери за такива игри са:

  • Балон е поставен между телата на две деца, те притискат балона един към друг с коремчетата си и се опитват да го спукат 
  • Някой казва началото на изречение и посочва съученик, който довършва изречението. Ако единият започне изречението с “Видях бял гълъб”, другият може да довърши изречението с “и той носеше писмо до далечен приятел.”

Следвай лидера – това е дейност, която подпомага екипната работа, насърчава учениците да слушат активно и да развиват умения за наблюдение. Един ученик излиза от класната стая и чака в коридора. През това време в класната стая друг ученик играе доброволно ролята на лидер, като прави произволни физически движения (кимане с глава, пляскане с ръце). Останалите ученици трябва да наблюдават внимателно и да имитират неговите действия. Когато ученикът се върне в класната стая, той наблюдава няколко серии движения от различни ученици и се опитва да познае кой е лидерът (този, който е измислил движенията и пръв ги е направил).

Необикновени въпроси за размисъл и споделяне:

  1. Какво обичате най-много у себе си?
  2. Кое е най-хубавото място, което сте посещавали? Защо?
  3. Кой е любимият ви аромат?
  4. Кой е любимият ви спомен от лятото?
  5. Как помагате на другите?
  6. Кой е най-добрият човек, когото познавате?
  7.  Кое е това нещо, което сте правили само веднъж, но задължително бихте искали да повторите?
  8.  Когато се обличате какво правите: чорап-обувка, чорап-обувка или чорап-чорап, обувка-обувка? *Може да зададете този забавен въпрос като провокация към учениците да започнете разговор за това какво би било подходящото облекло за училище, за парти, за поход в планината и т.н.
  9. Кое е това, в което сте наистина добри извън училище, но съучениците ви още не знаят?
  10.  Ако някой ви даде 1000 лева, колко от тях бихте спестили? А колко бихте похарчили веднага и за какво?
  11.  Каква професия смятате, че ще ви направи най-щастливи?
  12.  Ако можете да промените само едно нещо в себе си завинаги, какво би било то?
  13.  Ако можете да боядисате стаята си в някой цвят, какъв би бил той? С какво свързвате този цвят, за какво ви напомня?
  14.  Какво означава да си „успешен човек“?
  15.   Кое е най-трудното на това да си дете?
  16.  Ако можехте да сте приятел с някоя известна личност, коя бихте избрали?
  17.  В коя книга бихте искали да сте главния герой?
  18.  Ако можехте да промените или отмените училищно правило, кое би било то?
  19.  С какво бихте искали да сте известни?
  20.  Ако можеше да срещнете себе си преди три години, какъв съвет бихте си дали?
  21.  Бихте ли предпочели да сте най-добрият играч в губещ отбор, или най-лошият играч в печеливш отбор? Още подобни въпроси с възможности за избор вижте тук – Игра с въпроси за края на учебната година
  22.  Ако бяхте супергерой, какви суперсили щяхте да притежавате?
  23.  Какви обувки бихте предпочели да носите – два размера по-малки или четири размера по-големи? Защо направихте този избор?
  24.  Какво ще направите, ако видите на оживена улица малко дете, което е загубило родителите си?
  25.  Ако сега създавахте свое училище, на коя съвременна личност бихте го кръстили и защо?
  26.  Какво предпочитате – да можете да говорите с животни или да четете мислите на хората? Защо?
  27.  Ако има живот на Луната, какъв би бил той? *тук може да помолите учениците да нарисуват живота на Луната
  28.  Ако можехте да пропуснете днес училище и да правите нещо друго, какво би било то?
  29.  Ако можехте да си изберете ново име, какво ще е то?
  30.  Кога човек спира да е дете и става възрастен?

Сутрешните срещи са чудесен начин за приобщаване и опознаване на новите деца в класа или още една възможност да предразположите учениците да се чувстват като “у дома си” в училище, да споделят повече преживяванията си и да се учат от чуждия опит.

Не забравяйте да адаптирате дейностите според нуждите на учениците. Ако те се притесняват да споделят на глас, може да участват в дискусиите писмено или с рисунка (за по-малките). Ако някои от учениците пък се бунтуват и не желаят по никакъв начин да се включат, може да проведете с тях насаме разговор по темите, които сте дискутирали с останалите.

Ако забележите, че повечето деца са свръхактивни и трудно се концентрират в учебните часове, изберете сутрешни занимания, които са по-скоро релаксиращи и успокояващи. Ако учениците се отегчават бързо, работят в часовете бавно и без ентусиазъм, тогава изберете занимания, които да ги енергизират и развълнуват. 

Най-важно е сутрешните срещи наистина да са полезни и интересни за учениците и да не се възприемат от тях като още едно досадно задължение.

 

Източник: Morning Meetings: Cultivating a culture of care and safety, Nick Woolf, panoramaed.com

100 morning meeting questions to start the day off right, Jill Staake, weareteachers.com

Morning meeting questions, centervention.com

 

Още полезни статии:

Емоционална интелигентонст
Социално-емоционално учене

Какво представлява социално-емоционалното учене?

Какво общо имат социално-емоционалните умения с ученето? Нека разберем заедно! Учителите влияят не само върху учебния процес. Изследователите в областта на образованието отдавна отбелязват факта,

Предизвикателно поведение

7 грешки, които да не допускаме при адресиране на предизвикателно поведение на учениците

Дори за учители с дългогодишен опит, овладяването на бурните емоции в час понякога е истинско предизвикателство. Невинаги познатите стратегии водят до положителни резултати, а за

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали