СТРАТЕГИИ за провеждане на рефлексия
Стратегия 1
Беше предизвикателна седмица за всеки от нас. Време е да видим какво се случи и как се чувстваме след това.
1. Всеки мисли самостоятелно
- 1.1 Как се справих в училище тази седмица? Какво научих? Защо?
- 1.2 Как се чувствам, какво изпитвам в момента?
- 1.3 Как това, което изпитвам като емоция се свързва с преживяването ми?
- 1.4 Какво мога да направя различно през следващата седмица?
- 1.5 Как се чувствах със своите съученици? Кое преживяване беше най-силно за мен с класа през изминалата седмица?
- 1.6 Как мога да помогна на класа си да се чувства по-успешен и да учи?
2. Споделяне по двойки
- 2.1 Намери съученик, с който се чувстваш спокоен да споделяш. Разкажи му за точките, които избираш да споделиш от първата самостоятелна част.
- 2.2 Не забравяй да бъдеш уважителен и добронамерен, когато изслушваш другия. Не го прекъсвай.
3. Напишете като двойка кое ще направите заедно следващата седмица, за да се чувствате успешни и да учите? Запишете го на лепящо листче и го сложете на листа до вратата.
В началото на следващата седмица припомняме за този списък и припомняме в края на следващата седмица за него.
Стратегия 2
Как мога да визуализирам, назова и изразя емоцията си, как мога да се успокоя и да се балансирам. Тук можете да видите идеи за справяне с гнева, бъдете креативни и създайте подобни за други емоции.




Стратегия 3
(в думи и/или картини)
Чувствам се добре, когато …
Преди … , но сега …
Две неща, които ще запомня от това, което научих през последните 6 месеца, са …
Стратегия, която наистина ми помогна да уча/да контролирам емоциите си/да разбирам себе си по-добре, е …
Ако можех да направя нещо отново по различен начин, бих …
Едно нещо, което наистина искам да науча, е …

Стратегия 4
Какво? – преживях, научих, изпитах;
И какво от това? – защо това е важно за мен и моето развитие;
А сега какво? – как ще се отрази това на бъдещето ми развитие, учене, работа, отношения.

Стратегия 5
Пирамидата може да включва четири нива (но може да съкратим и до 3).
При тази стратегия е възможно да включите различни въпроси, според фокуса на вашата рефлексия.
Започваме отдолу нагоре, като следваме формата на пирамидата.
Примерните въпроси от картинката както следва са:
- четири неща, които научих;
- три неща, които вече знаех;
- две неща, за които бих искал да науча повече (2 въпроса, които все още имам);
- и на върха споделяме едно важно нещо, което искам да запомня.
Желателно последният въпрос да е насочен към нещо, което остава – умение, спомен, нагласа, конкретно знание, преживяване (пр:“Днес от този час си взимам…” ).

Стратегия 6

- Създаваме 6 въпроса за рефлексия, които да отговарят за всяка една страна от зарчето.
- Всички (учител и ученици) се редуваме да хвърлим зарчето по два/три пъти и всеки хвърлил зарчето, отговаря на въпроса, съответстващ на числото.
- Стратегията има игрови елемент и може да се адаптира и в онлайн среда.
Алтернатива за онлайн среда: https://freeonlinedice.com/
Стратегия 7
- “5 пръста” е една изчистена, но доста ефективна стратегия – помага на учениците да придобият няколко умения като прогнозиране, обобщаване и задаване на въпроси.
- Необходимо е да конкретизираме ситуация, върху която учениците задават 5 въпроса (за всеки пръст от ръката) – какво, кой, защо, кога, как, с които учениците да коментират ситуацията.
- Фокусът на рефлексията може да се модерира през различни въпроси.
- Чрез тази стратегия се анализират основните моменти от разглежданата ситуация.

Пример: 5 въпроса за самоконтрол
Какво правя, за да се успокоя, когато съм ядосан?
Как се справяме със ситуации, които ме напрягат?
Какви стратегии използвам, когато трябва да направя нещо, което не искам или което ми е трудно?
Какво ми помага да се разведря, когато ми е тъжно?
Как понасям разочарованието?
Стратегия 8


Абревиатурата, преведена на български език, означава желание, резултат, препятствие, план.
Това е стратегия, която може да се използва както за нещо, което сме преживели (рефлексия), така и за нещо, което ни предстои да се случи (целеполагане).
Когато използваме стратегията за рефлектиране върху изминало събитие, сменяме времето на въпросите като извеждаме какво не е сработило и как бихме го направили по-различно следващия път, какво научих и ще използвам за в бъдеще:
W = wish (какво искам/исках)
O = outcome (какъв резултат си представям/представях)
O = obstacle (какви препятствия бих могъл/ла да срещна/срещнах)
P = plan (какъв план имам за постигане на целта/имах)
Когато използваме стратегията за целеполагане, т.е. нещо което ни предстои да се случи (това може да е дългосрочна или по-скорошна цел):
- Какво желая да постигна ? (днес, следващите 4 седмици, тази година)
Защо го искам? (как си го представям, как ще се чувствам след като го постигна?)
Какво в мен ме спира? Какви биха били трудностите или предизвикателствата по пътя?
Как ще ги преодолея? Какво ще ми помогне? (Тук записваме конкретните стъпки, които трябва да преминем, за да постигнем “желанието” ни)
Стратегия 9
(есе, параграф, стихотворение, комикс и др.)
“Ние не се учим от преживяването…Ние се учим от рефлексията върху преживяването.”– Джон Дюи
„Докато не осъзнаете несъзнаваното, то ще насочва живота ви, а вие ще го наричате съдба.“– Карл Юнг
„Който контролира другите, може да е могъщ, но който контролира себе си е още по-силен.“– Лао Дзъ
„Емоциите ти те правят човек. Дори неприятните имат цел. Не ги заключвай. Ако ги игнорираш, те просто стават по-силни и по-ядосани. “– Сабаа Тахир
Стратегия 10
Стъпвайки върху данните от въпросник, критериална матрица или нещо друго.
Използваме някоя от стратегиите по-горе.
РЕСУРСИ
Рефлексия върху рефлексията във вашата класна стая
Една СТРАТЕГИЯ за рефлексия (която съм пробвал вече)
- Върху какво рефлектирахме с учениците?
- Как рефлектирахме (формат, времетраене, материали и др.)?
- Какво се получи добре? Какво има нужда от подобрение?
Един голям ВЪПРОС (относно рефлексията, на който искам да си отговоря)
Едно ключово разбиране за рефлексията (на база опита ми и прочетеното в предварителната подготовка)