Тази стратегия е чудесна възможност за учениците да приложат своята математическа грамотност в контекста на критическото мислене и да се запознаят с умението. Преди да я приложите, трябва да се убедите, че учениците са запознати с различните елементи на системата. Чрез стратегията фокусирате вниманието им върху взаимодействието на елементите помежду им (в двете посоки) – например как данъците влияят на доходите на населението, както и как доходите на населението влияят върху данъчната политика. Целта на стратегията е да покажем на учениците, че всяко нещо съществува и си взаимодейства в определена система. Важно е да се наблегне на факта, че от една страна, конкретен елемент от една система влияе върху останалите елементи, и от друга – че върху един елемент от системата влияят множество други елементи на системата. При ползване на схематичното представяне на системата учениците я описват чрез графично представяне.
Резултат: Учениците описват ролята и връзката на различните елементи в една система и/или я представят посредством схема.
Примерна инструкция
Като използвате схема, опишете взаимовръзка между различните елементи в системата Х. Разполагате с 10 минути.
Предимства на стратегията
- Интегрира математическа грамотност;
- При по-големи ученици има широко приложение – може да се ползва и при водене на записки и/или развиване на умението за учене;
- Стратегията е широко приложима;
- Подпомага учениците при систематизиране на информация.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- задачата би отнела повече време при работа с по-сложни системи;
- учениците трябва предварително да са запознати с различни начини на схематично представяне на системи;
- системите имат един начин на схематично представяне (при константен брой елементи) и трябва да се внимава учениците да не възпроизвеждат вече обсъждана схема на система.