В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират с партньор, обсъждат своите идеи и свеждат основните точки до 2-4. Накрая две двойки ученици се събират в група, обединяват и обсъждат своите идеи. Стремежът е да излязат с една до две основни идеи.
Целта на стратегията е учениците да научават и усвояват нов материал заедно. По този начин разбирането им е по-дълбоко. Развиват се умения за слушане, дискусия и изразяване, за фокусиране и обобщаване.
Конкретни стъпки и примерна инструкция
- Определете секция за четене/нов урок/глава или текст за преговор;
- Раздайте на учениците празни листчета (лепящи се например);
- Дайте време да четат и напишат сами основните идеи на листчетата. Това може да е зададено за домашно преди часа. Всяка идея/точка трябва да е на отделно листче;
- Разпределете учениците по двойки, задайте време и ги инструктирайте да обсъдят идеите си и да оставят 2 до 4 основни;
- След изтичане на времето съберете всяка двойка ученици с друга;
- Ако се налага, преговорете с тях правилата за говорене/взимане на ред, както и подходящите изрази за изразяване на мнение;
- Оставете време на групите да обсъдят и оставят максимално две основни идеи;
- Всяка група представя своите основни идеи пред класа.
Предимства на стратегията
- Тази стратегия може да се използва в края на глава или серия произведения за затвърждаване на основните идеи и послания;
- Може да се използва за всякакъв вид преговор, по всички предмети.
За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:
- трябва да се сменят партньорите и групите – така учениците ще се упражняват да работят с различни хора;
- процесът трябва да се следи много внимателно;
- добре е предварително да въведете правила за дискусия и групова работа;
- може да окачите постер с подходящи думи и изрази, които се използват при дискусия.
Адаптирано от: http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/files/Oral.pdf